مطالب پایان نامه ها درباره بررسی تأثیرکیفیت خدمات الکترونیک و اثر بخشی تبلیغات دهان به ... |
- نهایتاً به یک منبع طبیعی ختم می شود.
- قابلیت صرفه جویی در زمان و نیروی کار را دارد و کاراست.
- برای ترغیب مشتری به خرید، توسعه و نگهداری بازار بسیار کم خرج است.
۲-۶-۲٫بازاریابی دهان به دهان قدرتمند ترین منبع در بازار
بیشتر بازاریابان معتقدند که بازاریابی دهان به دهان غیر قابل کنترل است. تبلیغات و دیگر وسایل بازاریابی به دلیل اینکه قابل کنترل هستند، بهترین اند اما این فرضیه درست نیست. در حقیقت آنها می توانند فعالیت های دهان به دهان را نیز تحت کنترل خود درآورند. سازمان بوسیله دستیابی به صدای مشتری در مورد کالاهایتان قدرتی بدست می آورید که رقبا نمی توانند آن را متوقف سازند. سازمان و رقیبان مقدار زیادی از اطلاعات را با کمک انواع وسایل بازاریابی، تبلیغات و فروشندگان در بازار مطرح می کنید. در هر صورتی مشتریان فعلی و مشتریان احتمالی در فعالیت دهان به دهان درگیر خواهند شد: آنها با کمک این اطلاعات با یکدیگر به گفتگو می پردازند و به هم برای تصمیم گیری کمک می کنند. فعالیت های دهان به دهان حتی از صادق ترین فروشندگان نیز معتبرترند. فعالیت های دهان به دهان بسیار راحت تر در اختیار مردم قرار می گیرند و از دیگر وسایل تبلیغاتی سریعتر هستند، زیرا آنها می توانند مانند مواد قابل اشتعال به سرعت پخش می شوند(پُچ و همکاران، ۲۰۱۰).
۲-۶-۳٫بازاریابی دهان به دهان صرفه جویی در زمان و هزینه
یکی دیگر از ویژگی های بازاریابی دهان به دهان این است که می تواند به شدت بهره ور باشد. بهترین راه برای خرید یک کالا این است که اغلب تعدادی از افرادی که راجع به آن کالا تحقیقاتی انجام داده اند را پیدا یافت و اطلاعاتی را که آنها کشف کرده اند، استخراج نمود. به این ترتیب می توان تصمیم گیری صحیحی را انجام داد. همچنین باید به این نکته توجه داشت که بازاریابی دهان به دهان می تواند صرفه جویی بزرگی در مصرف زمان برای ما به ارمغان آورد. اگر چه ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا فعالیت های دهان به دهان راه اندازی شود برای نمونه ممکن است گوش دادن به یک سمینار، نشستن در یک کنفرانس، بسیار بیشتر از خواندن یک بروشور طول بکشد اما نتایجی که از آن بدست می آید قابل مقایسه با نتایج استفاده از دیگر وسایل تبلیغاتی نیست. بازاریابی دهان به دهان یک منبع اسرارآمیز، نا مریی و غیر واقعی است(هَنس، ۲۰۰۴)
شرکت و رقبا اکثر اوقات فکر می کنند که میزان فروش معلولی از فعالیت های ترفیعی شرکت است. برای نمونه سازمان گروهی از فعالیت ها را انجام می دهد و تأثیر آن را در بازار می بیند. چیزی که مسلم است این است که در مورد اینکه این فعالیت ها چه تأثیراتی داشته است باید فکر کرد. درحقیقت این موضوع احتمال دارد که این فعالیت ها جرقه ای از واکنش زنجیری بازاریابی دهان به دهان باشد. تمام فعالیت های ترفیعی سازمان زمانی ثمر بخش هستند که تأییدیه ای از طریق فعالیت های دهان به دهان بدست آورده باشند(آلرِک و همکاران، ۲۰۱۰).
۲-۶-۴٫سطوح بازاریابی دهان به دهان
بازاریابی دهان به دهان بر حسب سطوح مختلف جریان اطلاعاتی که دهان به دهان در بین مردم می چرخد به ۹سطح تقسیم می شود: سطح ۴ منفی جایی است که مردم در مورد کالاهای شرکت به شدت بدگویی می کنند و منفی ترین سطح از سطوح نه گانه است و ۴ مثبت جایی است که مردم در تعریف و تمجید کالای ارائه شده غوغا می کنند(چورچیل و همکاران، ۲۰۰۵).
الف)سطوح مثبت
سطح یک مثبت: در این سطح وقتی از مردم در مورد کالاهای سازمان پرسیده می شود، اظهارنظر خوبی خواهند کرد. در این مورد ممکن است هیچ راهی برای انتشار مطالبی راجع به تولیدات سازمان وجود نداشته باشد.
سطح دو مثبت: وقتی از مشتریان در مورد کالای شرکت پرسیده شود غوغا می کنند، در حقیقت آنها به طور مداوم در مورد اینکه کالای عرضه شده شگفت انگیز است، صحبت خواهند کرد. در اینجا ابزارهای تبلیغاتی بسیار کامل کننده هستند، زیرا در این سطح می توان تنظیم نمود که چه مطالبی در مورد کالا گفته شود.
سطح سه مثبت: در این سطح مشتریان تلاش می کنند تا بتوانند دیگران را برای استفاده از کالای سازمان ترغیب کنند. یک سینمای جدید، یک رستوران تازه تأسیس شده و یک کتاب تازه منتشر شده می تواند در این سطح قرار بگیرد. کار بازاریابان بهبود بخشیدن، تشویق کردن و تسهیل راه های ارتباطی است.
سطح چهار مثبت: در این سطح که بهترین سطح از سطوح تکنیک دهان به دهان است، دائما در مورد کالاهای شرکت صحبت خواهد شد. مردم از اطرافیانشان در مورد سازمان سؤال می کنند. متخصصان، افراد تأثیرگذار، افراد مشهور و مشتریان نمونه در مورد کالای شرکت صحبت می کنند. این سطح بهترین موقعیت برای کالاست.
سطح چهار منفی: بدترین سطح ممکن است، که مردم در صحبت هایشان به بدگویی در مورد کالاها و تولیدات بپردازند. در این سطح بدگویی از کالا فراگیر و عمومی شده است و مردم در حین گفتگو هایشان به صورت فعالانه ای یکدیگر را از استفاده از کالا باز می دارند.
سطح سه منفی: در این سطح مشتریان یا غیر مشتریان از اینکه راهی را دنبال کنند که دیگران را از استفاده از این کالا منع کنند منصرف می شوند.
سطح دومنفی: وقتی از مشتریان در مورد کالاها و تولیدات شرکت سؤال می شود، آنها به بیهوده گویی در مورد تولیدات می پردازند. اگرچه در این سطح آنها در مورد تولیدات بدگویی نمی کنند، اما آیا عبارات به کار گرفته شده توسط مشتریان جالب است؟ باید گفت آنها به سخن گفتن ادامه می دهند و خواهند گفت که چقدر تولیدات شرکت وحشتناک است. در این موقعیت روند فروش سیر منفی را طی خواهد کرد اما این فرایند بسیار آرام اتفاق خواهد افتاد زیرا مردم فعالیت خاصی را برای انتشار ضعف ها و نکات منفی تولیدات از خود بروز نمی دهند.
سطح یک منفی: مردم هیچ شکایتی از تولیدات ندارند، اما زمانی که در مورد تولیدات مورد سؤال قرار می گیرند، به بدگویی می پردازند؛ در این موقعیت تبلیغات و دیگر ابزارهای بازاریابی مرسوم می توانند تا حدودی وضعیت را بهبود ببخشند اما تأثیر آنها بسیار کند است.
سطح صفر: مردم کالاها را استفاده می کنند اما آیا واقعاً در مورد کالاها تحقیق می کنند؟ در این سطح آنها اصلاً مشتاق گفتن عقایدشان در مورد کالا نیستند و بسیار کم اظهار نظر خواهند کرد: (بد یا خوب) این سطح در مورد آن دسته از تولیدات است که مدت زیادی از عمر آنها گذشته؛ باید گفت بیشتر تولیدات در سطح صفر قرار دارند( هانت و همکاران،۲۰۰۴).
۲-۶-۵٫روش های اجرایی بازاریابی دهان به دهان
برای اجرای بازاریابی دهان به دهان روش های متفاوتی بیان شده که در این جا به دو نوع از این راهکارها اشاره می شود: (آلان و همکاران، ۲۰۰۴)
۱- ۵T بازار یابی دهان به دهان؛
۲ – قدم های شش گانه ی بازار یابی دهان به دهان؛
۲-۶-۵-۱٫ ۵T بازار یابی دهان به دهان
فعالیت های دهان به دهان بعضی اوقات به صورت تصادفی به اجرا در می آیند ولی بعضی اوقات هم برای اجرای آنها به یک فعالیت برنامه ریزی شده نیاز است. در این صورت به یک راه مطمئن نیاز است تا بتوان فعالیت مورد نظر را عملی نمود و یا آن اتفاق تصادفی را سرعت بخشید.
این ۵ مورد عبارتند از: سخنرانان، موضوع ها، ابزار ها، سهیم شدن و پیگیری
الف)سخنرانان: چه کسانی هستند که دوست دارند راجع به سازمان با دیگران صحبت کنند. سخنگویان گروهی از مردم هستند که مشتاقند در روابطشان پیام های سازمان را باز پخش کنند.
موضوعات: آنها در باره ی چه موضوعی می خواهند صحبت کنند؟
ابزار: چطور می توان به انتقال پیام کمک نمود؟
سهیم شدن: چه زمانی باید در مکالمه مشارکت نمود؟
پیگیری: مردم درباره سازمان چه چیز هایی می گویند؟(آلان و همکاران، ۲۰۰۴)
ب)موضوعات
تمامی کار بازاریابی با ایجاد یک پیام که توانایی پخش شدن در بین مردم را داشته باشد، انتشار می یابد. برای این کار جملات ساده ای مثل یک بسته بندی زیبا، یک مزه یکتا، یک فروش ویژه، یک فروش فوق العاده که در عین سادگی به راحتی می توانند در بین مردم و گفتگوهایشان نفوذ کنند. موضوعات و عناوین خوب عناوینی هستند که جذاب، زیبا، قابلیت انتقال آسان و کوتاه باشند. تمامی برنامه دهان به دهان فقط با انتخاب یک پیام که قابلیت پخش شدن داشته باشد بستگی دارد. انتخاب عنوان و موضوع مناسب در عین سادگی بسیار مهم است(آلان و همکاران، ۲۰۰۴).
ج)ابزارها
حتی بهترین عنوانها مقدارکمی راهنمایی نیاز دارند که بتوانند منتشر شوند. بزرگترین ضربه بازاریابان دهان به دهان وقتی ایجاد می شود که آنها بتوانند زیربنایی را آماده کنند تا پیام های ساخته شده انتقال پیدا کنند. باید ابزارهایی را ایجاد نمود که به انتقال سریع تر پیام ها کمک کنند. وسایل و ابزارها متنوع و بسیارند و باید همه آنها را مورد بررسی قرار داد تا سعی شود در هر زمان بهترین ابزارها را انتخاب کرد. بعضی ابزار ها عبارتند از: (آلرِک و همکاران، ۲۰۰۹)
- استفاده از متخصصان
گروه های مشاوره و بازار یابان
- سمینار ها، کارگاه ها و سخنرانی ها
برنامه های سخنرانی
گروه های فروش
- بسته های اجرایی دهان به دهان
CDها و شبکه ی جهانی اینترنت
- وسایل ارتباطی جدید
ایمیل ها و وبلاگ ها
مراکز پاسخگویی تلفنی
- وسایل سنتی در بازاریابی دهان به دهان
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1400-07-30] [ 06:41:00 ب.ظ ]
|