با توجه به نتایج مندرج در جدول شماره۴-۲ در ارتباط با توصیف یافته ها چنین استنباط می شود که:
۱) مدیریت سود بر مبنای سنجه مجموع اقلام تعهدی در شرکت های نمونه به طور نسبی اقلا ۸۹۳ و حداکثر ۲۳۶۲ میلیارد ریال بوده است. به طور متوسط مجموع اقلام تعهدی ۱۵۴۲با انحراف معیار ۶۸۴ میلیارد ریال بوده است.
۲) جریان نقد نسبی به عنوان یک کمیت نسبی بین صفر و یک به عنوان یکی از سنجه های عوامل موثر بر مدیریت سود به طور نسبی در شرکت های نمونه اقلا ۰٫۱۶۳۲- و حداکثر ۰٫۳۸۰۲ بوده است. به طور متوسط جریان نقد نسبی برابر ۰٫۲۴۸۹ با انحراف معیار ۰٫۲۲۳۶ بوده است.
۳) مازاد جریان نقد آزاد به عنوان یکی از سنجه های عوامل موثر بر مدیریت در شرکت های نمونه اقلا ۳۸۸۲۱ و حداکثر ۹۳۶۹۳ میلیون ریال بوده است. به طور متوسط مازاد جریان نقد برابر ۶۴۵۲۱ با انحراف معیار ۲۱۱۴۲ میلیون ریال بوده است.
۴) کیفیت حسابرسی به عنوان یک متغیر کیفی مورد ارزیابی قرار گرفته که در ادامه نحوه ارزیابی آن مطرح و بر مبنای آن شرکت ها ی نمونه به دو دسته تقسیم شده اند.
۵) نرخ مجموع بدهی ها به جمع دارایی ها یا اهرم مالی به عنوان سنجه ساختار مالی و یکی از ویژگی های شرکت در شرکت های نمونه تصادفی شرکت به طور نسبی اقلا ۰٫۴۲۱۶و حداکثر برابر ۰٫۷۲۹۸ بوده است. مقدار متوسط اهرم مالی در بین شرکت ها ۰٫۵۱۰۳ با انحراف معیار ۰٫۴۲۱۵ بوده است.
۶) اندازه شرکت به عنوان یک کمیت لگاریتمی و یکی دیگر از سنجه های ویژگی های در بین شرکت ها اقلا ۲٫۱۹۹۵ و حداکثر برابر ۱۱٫۲۸۸۴ بوده است. مقدار متوسط اندازه شرکت در بین شرکت ها ۶٫۱۲۵۴ با انحراف معیار ۳٫۸۷۱۲ بوده است.
برای اندازه گیری متغیر کیفیت حسابرسی در تحقیق راسمین و همکاران (۲۰۱۴) از معیار صفر و یک استفاده می شود . در این شکل از تعریف متغیر به عنوان متغیر مصنوعی اگر موسسه حسابرسی بزرگ ۱ و در غیر این صورت صفر تلقی شده است. در تحقیق حاضر برای تعریف این معیار ابتدا ۵۰ شرکت برتر بورسی بر مبنای دسته بندی بورس وفق عملکرد سه ماهه آخر سال مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۱۳۹۲ تعیین شده اند. سپس با فرض اینکه موسسات حسابرسی مرتبط با آن ها ملاک تعیین کیفیت حسابرسی است مشخص گردیده و طی بازه زمانی مورد مطالعه شرکت هایی که با این موسسات حسابرسی شده اند واجد کیفیت تلقی شده و بر این اساس شرکت ها به دو دسته تقسیم و در تحلیل واریانس لحاظ گردیده است.
پایان نامه - مقاله
در گزارش اداره آمار و اطلاعات معاونت بازار شرکت بورس، شناسایی شرکت های ممتاز یا دارای موقعیت برتر اغلب بر پایه معیارهای قدرت نقدشوندگی سهام، میزان تاثیرگذاری شرکت بر بازار و برتری نسبت های مالی انجام می شود. شناسایی شرکت های برتر در بورس اوراق بهادار تهران بر پایه ترکیبی از قدرت نقدشوندگی سهام، میزان تاثیرگذاری شرکت ها بر بازار و در چارچوب معیارهای سه گانه انجام می شود. میزان دادوستد سهام در تالار معاملات (تعداد و ارزش سهام دادوستد شده)، تناوب دادوستد سهام در تالار معاملات (تعداد روزهای دادوستد شده و دفعات دادوستد شده) و معیار تاثیرگذاری شرکت بر بازار (میانگین تعداد سهام منتشر شده و میانگین ارزش جاری سهام شرکت در دوره بررسی) سه معیار بورس تهران برای تعیین شرکت های فعال تر است.
بر مبنای دسته بندی بورس در سال ۱۳۹۲ رتبه ۵۰ شرکت برتر بورسی تعیین و بر مبنای داده های عملکردی حسابرس آن ها در سال یاد شده مشخص گردیده است. طی جدول شماره ۴-۳ آورده شده است:
جدول شماره ۴-۳: رتبه بندی شرکت های برتر بورسی در سال ۱۳۹۲

 

رتبه شرکت بورسی موسسه حسابرسی رتبه شرکت بورسی موسسه حسابرسی
۱ پتروشیمی خلیج فارس سازمان حسابرسی ۲۶ بانک پارسیان سازمان حسابرسی
۲ پالایش نفت اصفهان آگاهان و همکاران ۲۷ گروه توسعه ملی مفید راهبر
۳ تاپیکو آزمون رایانه ۲۸ شیمیایی ایران مفید راهبر
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...