مدل کلی ACSI (١٩٧٢)
فلسفه اصلی ایجاد سازمانهای خدماتی، لحاظ نمودن خواسته های کیفی مشتری در مراحل ارائه خدمات می باشد. بنابراین تمامی خصوصیات ارائه این خدمات باید با توجه به نقطه نظر “مشتری” و “مصرف کننده” صورت گیرد و این امر تنها در سایه “شناخت دقیق و ارتباط با مشتری” صورت می گیرد. باید خاطر نشان نمود شناخت و ارتباط با مشتری تنها به ارتباط عادی با مشتری نظیر اطلاعات محصول، انجام مناقصه ها، مزایده ها، سفارش ها و یا قراردادها و… محدود نمی گردد، بلکه روش دریافت بازخوردهای مشتری، به ویژه شکایات مشتریان، را نیز باید مدنظر قرار داد. مدیریت شناخت و ارتباط با مشتری از نوع موفق و سودآور آن، معمولا با استراتژی کارآمدی و تجاری آغاز می شود که موجب تغییرات همه جانبه در سازمان و فرآیندهای کاری آن شده و از فن آوری اطلاعات نیز استفاده می کند؛ عکس این حالت نیز به هیچ عنوان رخ نمی دهد. (پایندانی، ١٣٨۶،٢١-٢٢)
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
٢-٢-۴ مسئولیت اجتماعی شرکت
شورای تجارت بین المللی آمریکا بر این باور است که مسئولیت اجتماعی به معنای “تعهد پذیری شرکتها، مبنی بر هدایت فعالیتهایشان در قبال تولیدکنندگان، کارگران، بازار، مصرف کنندگان و شهروندان، به شیوه ای مسئولانه و پایدار” است. این تعهدات می تواند شامل مجموعه ای از اصول اختیاری _فراتر از حد قانونی_ باشد که تضمین کننده نقش اجتماعی شرکت در جامعه ای که در آن فعالیت می کند، است. استراتژی های مرتبط با تولید و بازاریابی کالا و خدمات، اخلاق تجاری، فعایت های زیست محیطی، رفتار با کارگران، رویکرد نسبت به حقوق بشر (امیدوار،١٣٨۵،١-۵)
سازمان بین المللی استاندارد (٢٠٠٧) مسئولیت اجتماعی سازمان را چنین تعریف کرده است: مسئولیت سازمان بخاطر تاثیرات تصمیم ها و فعالیتهایش بر جامعه و محیط زیست و شفاف سازی رفتار اخلاقی که به توسعه پایدار، سلامت و رفاه اجتماعی کمک می کند، با درنظر گرفتن انتظارات ذی نفعان (Dodds and kuehuel,2010)
تعریفی که شورای جهانی کسب و کار برای توسعه پایدار مسئولیت اجتماعی شرکت ارائه داده است، به شرح زیر است: “مسئولیت اجتماعی شرکت، تعهدی از کسب و کار، به منظور کمک به توسعه اقتصادی پایدار است. کار با کارکنان، خانواده های آنهاو جامعه محلی برای بهبود کیفیت زندگی. (WBCSD,2000,10)
مسئولیت اجتماعی سازمان، مدیریت مسئولیت در قبال سهامداران، و اقدامات مسئولانه و غیرمسئولانه مرتبط با عوامل زیست محیطی، اخلاقی و اجتماعی در مسیری که مزایای سازمانی را ایجاد کند، است.(Vaaland et al,2008) مسئولیت اجتماعی شرکت، مجموعه وظایف و تعهداتی است که شرکت بایستی در جهت حفظ و مراقبت و کمک به جامعه ای که در آن فعالیت می کند، انجام دهد. (Barney and Griffin,2002)
مسئولیت اجتماعی شرکت، وظیفه ای است برعهده موسسات خصوصی، به این معنا که تاثیر سوئی بر زندگی اجتماعی که در آن کار می کنند، نگذارند. میزان این وظیفه روشن نشده است، ولی عموما مشتمل بر وظایفی چون آلوده نکردن، عدم تبعیض در استخدام، نپرداختن به فعالیتهای غیراخلاقی و مطلع کردن مصرف کنندگان از کیفیت محصولات. (French and saverd,2006) مسئولیت اجتماعی شرکت، یکی از وظایف و تعهدات سازمان در جهت منتفع ساختن جامعه است که به نحوی که هدف اولیه سازمان یعنی حداکثر کردن سود را صورتی متعالی بخشد. (Rabinson,2009)
مسئولیت اجتماعی شرکتها، مستلزم تعهداتی است که کاملا از قراردادهای اجتماعی بین کسب و کار و جامعه نشئت گرفته باشد و در آن شرکتها پاسخگوی نیازها و خواسته های درازمدت جامعه باشند، اثرات مثبت عملکرد خود را بر روی جامعه به حداکثر برسانند و متقابلا اثرات منفی عملکرد خود بر روی جامعه را به حداقل برسانند. (Lantos,2009)
مسئولیت اجتماعی سازمان به عنوان یک موضوع جذاب در میان سازمانها و کسب و کارها در سراسر جهان از آغاز هزاره جدید تبدیل شده است. پیشرفت سریع فن آوری، جهانی شدن و کمیاب شدن منابع طبیعی در جهان مسئولیت اجتماعی سازمان و مفاهیم مربوط به آن را در میان کسب و کار و ذینفعان کسب و کار، به طور فزاینده ای جالب ساخته است. (Vira kul et al,2009) سطح یک شرکت از مسئولیت اجتماعی شرکت (Csr)، بستگی به تحقیق و توسعه و تبلیغات آن دارد. برخی از انواع مسئولیت اجتماعی شرکت (Csr) باعث تبلیغات شرکت می شوند.(Brickley et al,2002;Lai et al,2010)
مسئولیت اجتماعی شرکت، بعدی مهم و حائز اهمیت در ساخت برندی قدرتمند برای یک شرکت درنظر گرفته می شود. در بازارهای شلوغ، شرکتها سعی در دستیابی به یک موقعیت تجاری منحصر به فرد دارند که می تواند آنها را از رقیبان موجود در ذهن مصرف کنندگان متمایز سازد. مسئولیت اجتماعی شرکت، همچنین می تواند در به وجود آوردن ثبات و صداقت مشتریان مبنی بر ارزشهای اخلاقی متمایز نیز نقش ایفا کند و این از اهمیت بسیاری برخوردار است. زیرا مشتریان بیشتر متمایلند تا با ارزشهای شرکت هایی که با آنها تعامل دارند، تعیین هویت گردند. (Hillestad et al,2010)
برای ممانعت از خطرات بلندمدت مالی و اعتباری، و برای پیدا کردن فرصتی برای توسعه محصولات جدید و یا استراتژیهای بازاریابی و برای فعال کردن شرکت در چارچوب مجموعه ای از قوانین پایدار، در یک محیط آشفته و متلاطم، باید قراردادهای اجتماعی را افزایش داده و به فکر تمام ذی نفعان بود. رابرتز و داولینگ (٢٠٠٢) بر این باورند که فعالیتهای مسئولیت اجتماعی شرکت می تواند منجر به افزایش دارایی های نامشهود و باکیفیت مانند شهرت شرکت شود که می تواند با حفظ عملکرد برتر مرتبط شده و با ایجاد اعتماد منجر به افزایش تقاضا در بازار توسط مشتریان و سرمایه گذاران، وفاداری کارکنان و بهره وری شود. ((Gyves et al,2008
کارل باور دارد که بی توجهی به مسئولیت های اجتماعی موجب افزایش دخالت دولت و در نتیجه کاهش کارایی می شود. اگر شرکت داوطلبانه به برخی مسئولیتهای اجتماعی و اخلاقی خود عمل کند، می تواند به سود موردنظر خود دست یابد. (هانگر و ویلن،١٣٨۴،۵١)
سازمان ها به عناوین و انگیزه های گوناگونی به مسئولیت های خود در قبال جامعه توجه می کنند که بعضی از این انگیزه ها عبارتند از:

 

    1. شهرت و مدیریت نام تجاری(برند): بدیهی است که تصویر مناسب از سازمان در اذهان جامعه که کل یا بخشی از آن به عنوان مخاطبین مطرح هستند، در تصمیم به خرید ایشان تاًثیر به سزایی خواهد داشت. در خصوص بعضی از کالا ها، شهرت و خوشنامی سازمان یا نام تجاری در رده بالایی از موارد تصمیم ساز خرید قرار دارد. بنابرین از منظر بازاریابی،ایجاد و حفظ شهرت و خوشنامی برای سازمان و به طبع آن نام تجاری از اهمیت خاصی برخوردار است.

 

    1. ایجاد انگیزه در نیروی انسانی: انسان همواره علاقه مند است با بهترین ها همنشین، در بهترین مکان زندگی،در بهترین سازمان،در بهترین موقعیت شغلی بوده و از بهترین ها بهرمند باشد. جذابیت در همکاری با سازمان های خوشنام برای نیروی انسانی بیشتر بوده، بنابرین خوشنامی، سازمان را در شناسایی و جذب نیروهای کار آمد جامعه یاری می دهد.

 

    1. امکان جذب سرمایه بهتر: سازمان های خوشنام به دلیل اعتبار اجتماعی که برای خود ایجاد نموده اند، امکان جذب سرمایه ای عمومی و خاص (بانکی) جهت توسعه آتی را برای خود آسان تر می نمایند.

 

    1. قدرت رقابت: به دلیل تعامل همراه با اعتمادی که توجه مسئولیت اجتماعی بین سازمان و مصرف کننده ایجاد نماید، قدرت رقابت از طریق ارئه محصولات و بازارهای جدید برای چنین سازمانی به عنوان یکی از مزایای رقابتی همواره قابل اتکاء خواهد بود.

 

    1. نوآوری: با توجه به سرعت زیاد بازار در ارائه نام های تجاری جدید و محصولات جدید، مصرف کنندگان انتظار محصول و خدمات نوینی از سازمان ها دارند و همواره ذهنیت خلاق داشتن از سازمان یکی از دلایلی است که ارتباط با آن را برای افراد جامعه جذاب می نمایند. (بلوریان،١٣٩٠)

 

مدل های اندازه گیری مسئولیت اجتماعی شرکت:
حکومتها، به مسئولیت اجتماعی، از منظر تقسیم وظایف و مسئولیتها و حرکت در جهت توسعه پایدار نگاه می‎کنند. شرکتها، مسئولیت اجتماعی را نوعی استراتژی تجاری می بینند که باعث می گردد در فضای به شدت رقابتی، بر اعتبارشان افزوده گردد و سهمشان در بازار فزونی گیرد. سازمانهای بین المللی نیز با توجه به اینکه تاثیرگذاری شرکتها در دنیای امروز بسیار بیشتر از حکومتها می باشد، حل چالشهای جهانی را بدون مشارکت شرکتها غیرممکن می دانند، زیرا بسیاری از سیاستمداران، به نوعی مدیران شرکتها نیز هستند. مسئولیت اجتماعی را شرکتها خواهانند. مراکز علمی و دانشگاهیان نیز به مسئولیت اجتماعی شرکتها، از زاویه نقش شرکتها در توسعه یک کشور و حتی توسعه دموکراسی، تداخل وظایف، مسئولیتهای یک شرکت با حکومت و همپوشانیهای حاصل از آن می نگرند.
درواقع، مسئولیت اجتماعی شرکتها، یعنی مسئولیت شرکت در پاسخگویی به پیامدهای فعالیتهایی که جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد. در ایران مسئولیت اجتماعی شرکتها، در قالب مفاهیمی چون وقف و وامهای قرض الحسنه و… نمود یافته است. البته وقف به عنوان سنت ملی اسلامی عمدتا محدود به ساخت مدرسه و یا مسجد می شده است و تجار و صاحبان صنایع در ساخت و تامین هزینه های این اماکن مشارکت داشته اند. (امیدوار،١٣٨٨،٧)
بعد اقتصادی: مهمترین بعد مسئولیت اجتماعی سازمان ها، بعد اقتصادی آن است که در آن فعالیت ها و اقدامات اقتصادی آن مد نظر قرار می گیرد. در این خصوص کسب سود، حفظ منافع صاحبان و مالکان، ارائه کالا و خدمات با کیفیت و قیمت های مناسب و ایجاد بازار کار برای نیروی انسانی جامعه مورد توجه می باشد.
بعد حقوقی(قانونی): التزام سازمان ها به انجام قانون و رعایت مقررات را شامل می شود. بدیهی است جامعه به منظور انسجام بخشیدن به کل نظام، قوانین و مقرراتی را تعیین می نماید که کلیه شهروندان موظفند به آنها احترام گذاشته و عمل نمایند. در این خصوص سازمان ها نیز ملزم به رعایت آنها می باشند.
بعد اخلاقی: متاثر از موازین و ضوابط اخلاقی حاکم بر کل جامعه است. از این رو، از سازمان ها این انتظار می‎رود که همچون سایر اعضاء جامعه به ارزش ها، هنجارها و اعتقادات و باورهای مردم احترام گذاشته و شئونات اخلاقی را در کارها و فعالیت های خود مورد توجه قرار دهند.
بعد ملی: شامل انتظارات، خواسته ها و سیاست های مدیران عالی کشور است که انتظار می رود مدیران و کارگزاران سازمان ها با نگرشی کلان و به منظور حفظ وحدت و انسجام ملی و رعایت مصالح کشور، تصمیمات و استراتژی های کلی کشور را سر لوحه امور خود قرار دهند. (گروه کارشناسان ایران،١٣٨۶)
مدل اجتماعی دیویس: شامل پنج پیش فرض است و در آن توضیح می دهد چرا و چگونه سازمان یا موسسه ای می تواند به نحوی عمل کند که از طریق آن باعث بهبود جامعه ای که به آن تعلق دارد شود.
پیش فرض اول: مسئولیت اجتماعی از توانایی اجتماعی ناشی می شود. سازمان به طور کلی به خاطر تاثیر زیادی که روی مسائل مختلف جامعه از جمله بیکاری وضعیت محیط کیفیت زندگی و … دارد در رفاه جامعه سهیم است، بنابراین چون سازمان ها توان شکل دادن به وضعیت جامعه را دارد، جامعه باید آنها را در نوع و شیوه تاثیرگذاری شان روی وضعیت جامعه مسئول بدانند.
پیش فرض دوم: سازمان باید به عنوان یک سیستم باز دو طرفه عمل می کند. آزادانه ورودی های خود را از جامعه دریافت و آزادانه نتیجه کار خود را به جامعه عرضه دارد. دیویس معتقد است که باید ارتباطات
بازومحترمانه بین سازمان وجامعه بر قرار باشد.
پیش فرض سوم: فایده اجتماعی هر کار، کالا یا خدمتی بایستی کلا محاسبه و به منظور تصمیم گیری در مورد اینکه آیا این کار انجام شود یا خیر، مورد توجه قرار گیرد. سازمان بایستی قبل آنکه کاری را متعهد شود نتایج وعواقب کوتاه مدت وبلند مدت اجتماعی آن را در نظرداشته باشد.
پیش فرض چهارم : ھزینه های اجتماعی مربوط به هر کار، کالا یا خدمتی باید به مصرف کننده منتقل شود.
نمی توان از سازمان این انتظار را داشت که هر فعالیتی را که هم زیان اقتصادی وهم نفع اجتماعی را دربردارد تامین مالی کند .هزینه های فوق می باید از طریق بهای اضافه تر کالا یا خدمات مورد بحث به مصرف
کننده منتقل شود.
پبش فرض پنجم: موسسات بازرگانی، مثل هر شهروندی این مسئولیت را دارند که درخصوص حل مشکلات اجتماعی که خارج از محدوده کاری شان است، مشارکت داشته باشند. اگر سازمان یا موسسه ای از تخصصی برخوردار است، که می تواند مشکل اجتماعی راکه مستقیما به آن مربوط نیست حل کند، باید برای کمک به جامعه جهت حل آن مشکل، خود را مسئول بداند. دیویس برای این گفته این دلیل را می آورد که سازمان عاقبت از بهبود کلی جامعه سود بیشتری نصیبش می شود. (الوانی،١٣٨۴)
٢-٢-۵ ارتباط بین ارزش ویژه برند و شهرت شرکت و رضایت مشتری و مسئولیت اجتماعی شرکت:
شهرت یک شرکت برای رفتار اخلاقی که شامل ارتباط بی عیب و نقص با ذی نفعان است، بخشی از ارزش ویژه برند است.ادراک مشتری درمورد فعالیتهای مسئولیت اجتماعی شرکت میتواند تاثیر مثبتی بر ارزش ویژه برند داشته باشد.( Brickley et al,2002)فعالیتهای مسئولیت اجتماعی شرکت تاثیر مثبتی بر ارزش ویژه برند صنعتی و عملکرد برند دارد. ارزش ویژه برند شامل وفاداری برند، کیفیت ادراک شده، آگاهی برند، تداعی برند و رضایت از برند است. ادراک مشتری درمورد تامین کنندگان فعالیتهای مسئولیت اجتماعی شرکت درحالی که کیفیت محصولات را بهبود میدهد، آگاهی و تداعی مثبت برند را در آنان تحریک می کند. بدین ترتیب ، وفاداری به برند، باعث رضایت برند در مشتری می شود.(Lai et al,2005)
رابطه بین مسئولیت اجتماعی و عملکرد نام تجاری تا حدی به واسطه شهرت و اعتبار شرکت است. این بدان معنی است که مصرف کنندگان در مورد مسئولیت اجتماعی شرکت، به دید مثبتی از شرکت رسیده و همین باعث شهرت شرکت می شود.(Lai et al,2010) ابتکارات مسئولیت اجتماعی شرکت (Csr) به متمایزسازی محصولات و خدماتش به وسیله ایجاد تصویر مثبت برند کمک می کند و این باعث افزایش اعتبار و شهرت شرکت می شود.(Mc Williams et al,2006) شرکتها به وسیله انجام فعالیتهای بشردوستانه، سریعتر و با هزینه کمتر به اعتبار و شهرت بیشتری می رسند. مسئولیت اجتماعی شرکت می تواند به عنوان یک شکل از سرمایه گذاری استراتژیک برای ساخت یا حفظ شهرت به کار رود. (Bremer and Milington,2005)
نیت خرید مجدد از شرکت، باعث رضایت مشتری و رضایت بالا منجر به شهرت شرکتها در درازمدت می‎شود.(Anderson and Saliva,1993) رضایت مشتری تاثیر مثبتی روی شهرت شرکتها و وفاداری مشتری دارد.(Butis et al,2007)نام تجاری یک شرکت را می توان به وسیله مجموعه ای از ویژگیهایی که مصرف کنندگان می خرند و نسبت به آن رضایت دارند، تعریف کرد. (Ambler,1992) براساس این تعریف، ارزش ویژه نام تجاری تنها بعد از رضایت مشتریان به وجود می آید. (Keller,1993)
مسئولیت اجتماعی از سه طریق بر رضایت مشتری تاثیرگذار است، اول؛ مسئولیت اجتماعی سازمان، ادراک مشتری را را تحت تاثیر قرار می دهد و ایجاد ارزش کرده و باعث رضایت مشتری می شود. این نشان دهنده توانایی شرکت است که از طریق مسئولیت اجتماعی، مشتری را به سطح بالایی از رضایت می رساند. دوم؛ مسئولیت اجتماعی شرکت، منجر به شناخت هویت اجتماعی سازمان شده و مشتری با شناخت بهتر سازمان، راحتتر می تواند نیازهای خود را برطرف کرده و به رضایت برسد. سوم؛ شرکت از طریق مسئولیت اجتماعی، یک چشم انداز متعادل برای منافع ذینفعان و رسیدگی به خواسته های آنها تدوین می کند.(Luo and Battacharya,2006) مسئولیت اجتماعی شرکت باعث می شود که مشتریان و ذی نفعان از ابراز توجه شرکت به خود مطلع شوند و همین باعث رضایت مشتریان می شود.( Luo and Battacharya,2006)
٢-٣ پیشینه تحقیق
- ترانگ تاون، در سال ٢٠١٢ در مقاله ای با نام “مسئولیت اجتماعی شرکت، رهبری، ارزش ویژه برند در خدمات بهداشت و درمان” به تجزیه و تحلیل ارتباط بین مسئولیت اجتماعی شرکتها و رهبری و ارزش ویژه برند در بیمارستانهای ویتنام پرداخت. وی از طریق تجزیه و تحلیل واریانس و مدل معادلات ساختاری در این مطالعه به تحلیل پرداخته است. این مطالعه بینشی در ارتباط مسئولیت اجتماعی شرکت با رهبری و ارزش ویژه برند ارائه می دهد.
- هوی وانگ مینگ دینا در سال ٢٠١٠ در مقاله ای با عنوان “مسئولیت اجتماعی و مالی شرکت، مبتنی بر ارزش ویژه برند” به آزمون تجربی روابط بین مسئولیت اجتماعی شرکتهای بزرگ مبتنی بر ارزش ویژه برند پرداخته و بیان می کند که عملکردهای اجتماعی منجر به افزایش ارزش ویژه برند می شود. این مقاله با استفاده مقطعی از داده های ثانویه و روش رگرسیون تخمین زده می شود. یافته ها نشان می دهد که عملکرد اجتماعی شرکت بر ارزش ویژه برند تاثیرگذار است. مدیران می توانند از ارزش ویژه برند با بهره گرفتن از مسئولیت اجتماعی شرکت ها به عنوان یک ابزار استراتژیک برای تمایز موقعیت خود استفاده کنند.
- گنادی و همکاران، در سال ٢٠١٢ در مقاله ای تحت عنوان “ساخت یک پل بین شهرت شرکتها و مسئولیت اجتماعی شرکتها در رسانه های چاپی اوکراین” به بررسی اینکه چگونه مسئولیت اجتماعی شرکت ها بر شهرت شرکتها تاثیر می گذارد می پردازد؛ و بینشی را درمورد چگونگی اجرای این مفاهیم برای کمک به ترویج اصول اقتصاد بازار در اوکراین فراهم می کند. یافته های تحقیق نشان می دهد که دولت اوکراین سعی می کند، استانداردهای لازم کسب و کار را برای مسئولیت اجتماعی شرکت و شهرت شرکت فراهم کند و همچنین نشان می دهد که شرکتهای چند ملیتی درصورت موفقیت در اجرای برنامه های مسئولیت اجتماعی سازمانی خود، به شهرت بیشتری در میان شهروندان اوکراینی دست خواهند یافت. این مقاله اولین تلاش برای تجزیه و تحلیل حسابهای رسانه ای از اجرای مسئولیت اجتماعی شرکت در تار و پود اقتصادی و اجتماعی اوکراین، در پی انقلاب نارنجی است.
- اسمیرنوا در سال ٢٠١٢ در مقاله ای تحت عنوان “درک اجتماعی شرکتها در قزاقستان” به بررسی درک نگرش افراد نسبت به مسئولیت اجتماعی شرکتها در قزاقستان پرداخته و مزایایی را که فعالیتهای مسئولیت اجتماعی سازمان برای کسب و کار و ذینفعان آن دارد را شناسایی می کند. یافته های تحقیق نشان می دهد که در قزاقستان دوستی، مسئولیت حقوقی، زیست محیطی و اصول سرپرستی درنظرگرفته بسیار مهم است. بازخور اصلی مسئولیت اجتماعی شرکت در قزاقستان، بهبود تصویر شرکت و شهرت شرکت است. این مقاله سهم ارزشمندی را برای توسعه و ارتقاء اصول مسئولیت اجتماعی در قزاقستان فراهم می کند که درک و بینش بسیار وسیعتری نسبت به وضعیت فعلی آن در کشور می باشد.
- ماریاس در سال ٢٠١٢ در مقاله ای تحت عنوان “نقش گزارش مسئولیت اجتماعی شرکت بر شهرت شرکت” به بررسی تاثیر تحمیل مسئولیت اجتماعی شرکت توسط مقامات نظارتی و ترویج آن بر شهرت شرکت در یک کشور در حال توسعه می پردازد. این مطالعه به دنبال درنظرگرفتن عوامل موثر بر گزارش مسئولیت اجتماعی شرکت برای نفوذ در ادراک خارجی از شهرت شرکت است. با توجه به تجزیه و تحلیل رگرسیون، این مطالعه نشان میدهد که مسئولیت اجتماعی شرکت، یک استراتژی مناسب جهت افزایش شهرت شرکت می باشد.
- جرمی در سال ٢٠١٠ در مقاله ای تحت عنوان “فایده مسئولیت اجتماعی شرکت چیست؟” به بررسی مزایای مسئولیت اجتماعی شرکتها پرداخته و بیان می کند، مسئولیت اجتماعی شرکت، ارزشی فراتر از منافع سنتی مبتنی بر حسابداری مالی دارد و سه مزیت بالقوه را معرفی می کند که عبارتند از: کاهش گردش مالی کارکنان، افزایش رضایت مشتری و شهرت شرکت. این مقاله از تحلیل عاملی و تحلیل رگرسیون برای بررسی فرضیه ها استفاده کرده و نتیجه می گیرد که فعالیتهای مسئولیت اجتماعی، با توجه به انصاف به نمایش گذاشته، به عنوان ابزاری برای کاهش گردش مالی کارمند به کار می رود. همچنین با نیت عدالت محوری باعث افزایش رضایت مشتری و در نهایت باعث افزایش شهرت شرکت می شود.
- آلوارز و همکارانش در سال ٢٠١٠ در مقاله ای با عنوان “آیا شیوه های اجتماعی و زیست محیطی، یک ابزار بازاریابی برای بزرگترین شرکتهای اروپایی می باشد؟” به تجزیه و تحلیل اینکه آیا شیوه های مسئولیت اجتماعی انجام شده توسط شرکتهای اروپایی برای شرکت ایجاد ارزش و شهرت می کند یا نه، پرداختند. برای انجام این پژوهش، ١٢٠ تا از بزرگترین شرکتهای اروپایی که موضع فعال در مسئولیت اجتماعی سازمان خوداتخاذ کرده اند و جنبه های مسئولیت اجتماعی آنها از سازمان های دیگر بالاتر است، مورد بررسی قرار گرفته اند. یافته های پژوهش نشان می دهد که همه اقدامات مسئولیت اجتماعی شرکت، تاثیر مثبتی بر ایجاد ارزش برای سهام داران داشته و باعث افزایش شهرت و اعتبار شرکت می باشد و نتایج حاصله برای طراحی استراتژی های مسئولیت اجتماعی شرکت به مدیران توصیه می شود.
- هوچائو و همکارانش در سال ٢٠١٠ در مقاله ای با عنوان “توسعه منابع استراتژیک شرکتهای کارآفرین چینی” با بهره گرفتن از تئوری همکاری و رقابت، پیشنهاد می کند که شرکتهای کارآفرین می توانند سرمایه اجتماعی و مسئولیت اجتماعی را در شرایط اعتماد و روابط متقابل با توسعه اهداف همکاری به جای اهداف رقابتی و مستقل با شرکتهای دیگر به انجام رساند. چنین روابط تعاونی ممکن است باعث افزایش منابع استراتژیک شرکت، از جمله شهرت شرکتها و دسترسی به بازار شود. نتایج حاصله از مدلسازی معادلات ساختاری داده ها از ١٢٠ شرکت کارآفرین در شانگهای چین به دست آمد. یافته های پژوهش حاکی از آن است که روابط متقابل و همکاری اعتمادی می تواند باعث توسعه کسب و کار یک شرکت و افزایش شهرت و اعتبار شرکت شود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...