نمودار ۲-۱- مدل مفهومی تحقیق(پوتنام،۲۰۰)
فصل سوم: روش تحقیق
۳-۱- مقدمه
تحقیق فرآیندی پویا برای حل مسائل و دستیابی به راه­حل مشکلات می‌باشد. مسأله تحقیق موجب ایجاد سوالاتی در ذهن محقق گردیده و به ارائه فرضیه منجر می­ شود. بنابراین وظیفه اصلی و اساسی هر محقق، بررسی و پژوهش جهت تأئید یا رد فرضیات می­باشد. جهت پاسخگویی به سوالات تحقیق و نتیجه ­گیری در خصوص فرضیات، داده ­های جمع­آوری شده در خصوص تحقیق، ورودی اساسی و پایه تحقیق می­باشد و در نهایت محقق بایستی با توجه به داده ­های گردآوری شده، در خصوص رد یا تأئید فرضیات و پاسخگویی به سوالات تحقیق اقدام نماید. اما همانگونه که آشکار و مشخص می­باشد، داده ­ها اطلاعات خام و غیر­قابل اتکائی می­باشند که جهت تبدیل شدن به اطلاعات قابل استفاده بایستی تحلیل گردند، تا با تبدیل داده ­ها به اطلاعات بتوان اقدام به تصمیم ­گیری نمود(سکاران،۸۷:۱۳۸۱). لذا در این فصل به بررسی چگونگی گردآوری داده ­ها و تحلیل آنها جهت استفاده از داده ­های خام در راستای فرضیات تحقیق پرداخته می­ شود. همچنین تعریف و تفصیل مفاهیم اساسی همچون (جامعه آماری، نمونه گیری و چگونگی آزمون فرضیات) ارائه گردیده و مفاهیم اساسی فوق برای تحقیق حاضر بررسی می­گردد.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
۳-۲- مراحل انجام پژوهش
روش شیوه پیشرفت به سوی یک هدف است. بنابراین، شرح دادن روش علمی عبارت است از شرح اصول اساسی که در هر کار تحقیقی به اجرا گذاشته می­ شود(کیوی و کامپنهود،۱۳۸۶: ۱۱).
برای انجام این تحقیق مراحل متعددی طی شده است که به ترتیب عبارت است از:
۱ـ مطالعات اکتشافی و ابتدائی تحقیق
۲ـ تشکیل گروه دلفای و برقراری ارتباط با آنها جهت انجام مشاوره
۳ـ طراحی مدل اولیه تحقیق جهت انجام کار پژوهش
۴ـ بررسی و تعیین ابزار جمع آوری داده ­ها و طراحی سوالات مربوطه
۵ـ تعیین روایی و اعتبار پرسشنامه ­های تحقیق
۶ـ جمع آوری داده ­ها از طریق پرسشنامه
۷ـ تجزیه و تحلیل داده ­های تحقیق
۸ـ نتیجه ­گیری
۹ـ ارائه پیشنهادات مرتبط با فرضیات تحقیق
بیان پرسش آغازین
مرحله اول
مطالعات اکتشافی و مقدماتی
مرحله دوم
تنظیم مدل تحلیلی تحقیق جهت انجام ککار
مرحله سوم
تهیه ابراز جمع آوری داده ها و اطلاعات
مرحله چهارم
تعیین روایی و اعتبار پرسشنامه
مرحله پنجم
جمع آوری داده ها بوسیله پرسشنامه
مرحله ششم
تجزیه و تحلیل داده های تحقیق
مرحله هفتم
بحث، نتیجه گیری و پیشنهادات
مرحله هشتم
نمودار ۳ـ۱ : فرایند تحقیق
۳-۳- روش و طرح تحقیق
غالب مطالعات تحقیقی یک روش یا استراتژی را نشان می دهد که به سادگی قابل تشخیص است و شامل رویه های مشترک خاصی مانند بیان مساله، جمع آوری اطلاعات و نتیجه گیری­اند. جزئیات این رویه های خاص تا حدود زیادی با روش تحقیق معین می شود. هر یک از این روش ها برای پاسخگویی یک نوع مسئله مناسب هستند(سکاران،۱۳۸۱: ۱۰۲). انتخاب روش تحقیق بستگی به هدف­ها و ماهیت موضوع پژوهش و امکانات اجرایی آن دارد.
بر مبنای موضوع و هدف تحقیق حاضر از نوع کاربردی و بر مبنای روش یک تحقیق پیمایشی می باشد، چرا که تحقیقات کاربردی با بهره گرفتن از زمینه و بستر شناختی و معلوماتی که از طریق تحقیقات بنیادی فراهم شده، برای رفع نیازمندی های بشر و بهبود و بهینه سازی ابزارها، روش ها و الگوها در جهت توسعه رفاه و آسایش و ارتقای سطح زندگی انسان مورد استفاده قرار می گیرند(کامپنهوند،۱۳۸۶: ۵۱). در تحقیقات پیمایشی، محقق علاوه بر تصویر سازی آنچه هست به تشریح و تبین دلایل چگونه بودن و چرایی وضعیت مسئله و ابعاد آن می پردازد که این کار از طریق جستجو در ادبیات و مباحث نظری تحقیق و تدوین گزاره ها و قضایای کلی موجود دربازه آن انجام می شود. هدف از این نوع تحقیق درک الگوهایی پیچیده رفتاری از طریق مطالعه تأثیرگذاری بین این الگوها و متغیرهای که فرض می شود بین آنها رابطه وجود دارد، می باشد. این روش تحقیق مخصوصا در شرایطی مفید است که هدف، کشف اثرگذاری بین متغیرهایی باشد که در مورد آنها تحقیقاتی انجام نشده است.
۳-۴- جامعه آماری
جامعه آماری، تمامی عناصر تحت بررسی است که به گروه تعریف شده­ای تعلق دارد یا به عبارتی یک جامعه آماری عبارت است از مجموعه ای از افراد یا واحد ها که دارای حداقل یک صفت مشترک باشد(کامپنهوند،۱۳۸۶: ۱۷۷). از آنجا که جوامع آماری از حجم و وسعت جغرافیائی زیادی برخوردارند و امکان مراجعه محقق به تمام آنها میسر نمی ­باشد، و ناگزیر به انتخاب جمعی از آنها به عنوان نمونه و تعمیم نتایج آن به جامعه مورد مطالعه هستند، بنابراین محقق راه نمونه‌گیری را انتخاب می‌کند. نمونه عبارتست از تعدادی از افراد جامعه که صفات آنها با صفات جامعه مشابهت داشته، معرف جامعه بوده و از تجانس و همگنی با افراد جامعه برخوردار باشد. این تحقیق علمی با هدف بررسی سرمایه اجتماعی و تأثیر آن بر مدیریت دانش در کارکنان بانک ملت استان فارس انجام می‌شود. می­توان جامعه آماری را برای تحقیق حاضر به شرح ذیل بیان نمود."جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی کارکنان اداره آموزش و پرورش شهرستان لامرد می باشد".
۳-۵- نمونه آماری
از آنجا که جوامع آماری از حجم و وسعت جغرافیائی زیادی برخوردارند و امکان مراجعه محقق به تمام آنها میسر نمی ­باشد، و ناگزیر به انتخاب جمعی از آنها به عنوان نمونه و تعمیم نتایج آن به جامعه مورد مطالعه هستند، بنابراین محقق راه نمونه‌گیری را انتخاب می‌کند. نمونه عبارتست از تعدادی از افراد جامعه که صفات آنها با صفات جامعه مشابهت داشته، معرف جامعه بوده و از تجانس و همگنی با افراد جامعه برخوردار باشد. لذا محقق برای گردآوری داده ­ها جهت تصمیم ­گیری در خصوص فرضیات تحقیق اقدام به نمونه گیری کرده و سپس نتایج حاصله را با سطح اطمینان ۹۵ درصد به جامعه تعمیم داده است.
تعیین حجم نمونه یکی از اساسی­ترین و مشکل‌ترین گامهای هر تحقیق میدانی بوده و دقت در تعیین حجم نمونه متضمن صحت تعمیم و نتیجه‌گیری می‌باشد. در این پژوهش از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای برای تعیین نمونه آماری مورد نظر استفاده گردیده است. بدین صورت که از جامعه آماری که ۸۰۰ نفر می باشد بر اساس جدول مورگان تعداد ۳۰۰ نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیده است.
۳-۶- ابزارهای گردآوری داده ها
داده های این پژوهش با بهره گرفتن از ابزارهای ذیل جمع آوری شده است:
مطالعات کتابخانه ای: شامل کتب، مقالات، مجلات، گزارشات تحقیقی، مدارک و اسناد موجود و نیز استفاده از اینترنت
پرسش­نامه: در این تحقیق از دو پرسشنامه سرمایه اجتماعی و پرسشنامه بهسازی سازمانی استفاده شده است. سرمایه اجتماعی در این تحقیق بر مبنای پرسشنامه استاندارد سرمایه اجتماعی پوتنام(۲۰۰۲) با ابعاد درونی سرمایه اجتماعی شامل هنجارها، عقاید دینی و اعتماد و ابعاد بیرونی شامل شبکه، مشارکت و قانون مورد ارزیابی و سنجش قرار گرفته است. برای سنجش بهسازی سازمانی نیز پرسشنامه بهسازی سازمانی(عطافر و صلح نیا، ۱۳۸۸) استفاده شد، که مشتمل بر ۳۱ گویه می باشد. پرسشنامه های مذکور پس از تعیین روایی و پایایی در اختیار نمونه آماری قرار گرفت.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...