روش شناسی
۳-۱- مقدمه:
در این فصل با معرفی روش تحقیق، جامعه آماری و آزمودنی های تحقیق، روش و نحوه گزینش آزمودنی ها، متغیر های تحقیق، ابزار جمع آوری داده ها و روش اجرایی نمای کلی از پژوهش ارائه شده است. در انتهای فصل نیز روش های آماری مورد استفاده جهت تجزیه و تحلیل آماری داده ها معرفی شده است.
۳-۲- روش تحقیق:
مدل تحقیق توصیفی - مقایسه ای و نوع تحقیق کاربردی
۳-۳- جامعه آماری و نمونه تحقیق، روش و نحوه ی گزینش آزمودنی ها:
جامعه آماری تحقیق را نوجوانان و جوانان ۱۸-۱۴ سال ساکن البرز غعال در لیگ استان البرز تشکیل می داد. که در هر رده ۸ نفر به صورت تصادفی با توجه به نداشتن سابقه آسیب قبلی و نیز داشتن کف پای نرمال انتخاب شد.
۳-۴- متغیر های تحقیق:
در این تحقیق رده های نوجوانان و جوانان به عنوان متغیر مستقل و الگوی پخش فشار کف پا، شاخص قوس و cop به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شد.
۳-۵- ابزار جمع آوری داده ها:
اندازه گیری قوس کف پا: برای اندازه گیری کف پا از روش آزمون کف پای خیس جهت غربالگری استفاده شد.
پایان نامه - مقاله - پروژه
دستگاه emed: برای اندازه گیری توزیع فشار کف پا ،شاخص قوس و cop، با ابعاد mm20×۳۲۰×۶۱۰، سطح حسگری mm190×۳۶۰، تعداد ۱۳۷۷ حسگر، دقت /۴ sensore و فرکانس Hz 50.
قد سنج و ترازوی دیجیتالی[۳۷] برای اندازه گیری قد و وزن
تصویر ۳-۱ دستگاه emed
۳-۶- اعتبار و روایی ابزار:
دستگاه emed: ساخت کشور آلمان(شرکت ناول)، با دقت ۵% و ۸۰۱/۰ =ICC
قد سنج و ترازوی دیجیتالی: ساخت کشور کره، با دقت ۱/۰ میلی متر برای قد و ۱/۰ کیلو گرم برای وزن بدن
در اندازه گیری های داینامیک و استاتیک اعتبار و روایی دستگاه emed (98/0 ≥ ≤ ICC61/0) می باشد(۶۶)
۳-۷- روش اجرایی: پس از شرح کامل تحقیق برای آزمودنی ها و کسب رضایت از والدین و خود افراد برای شرکت در این تحقیق، از آنها خواسته شد تا در کلنیک آرنگ حضور یابند.
افرادی که دارای کف پای نرمال بودند خواسته شد پس از تکمیل فرم مشخصات فردی رو به دستگاه بایستند تا دید فرد رو به دستگاه باشد و با پای برهنه؛ با سرعت طبیعی به راه رفتن ادامه دهند؛ به صورتی که قدم دوم وی روی دستگاه قرار گیرد و اطلاعات مربوط به آن ثبت گردد. سپس دو گام دیگر به راه رفتن ادامه دهد(۳۲،۳۳). پیش از انجام آزمون اصلی جهت آشنایی با آزمون و تعیین وضعیت شروع، آزمودنی چند بار به صورت آزمایشی مسیر را طی می کرد(۳۴). اطلاعات مربوط به پای مسلط هر فرد به صورت جداگانه ثبت شد. آزمون سه بار برای هر پا تکرار می‌شود و بین هر تکرار ۳۰ ثانیه استراحت در نظر گرفته می‌شود. در نهایت میانگین کوشش ها محاسبه شد. در هر مرحله از آزمون در صورتی که پای فرد به صورت ناقص روی دستگاه قرار گرفتاز آزمودنی خواسته شد که نقطه شروع گام خود را تنظیم کند آزمون مجددا تکرار می‌شود(۳۵).
در تصویر ۲-۳ نمونه ای از نحوه صحیح قرار گرفتن پا بر روی صفحه emed و اندازه گیری تست فشار کف پا شاخص قوس و Cop نشان داده شده است.
تصویر ۳-۲ نمونه ای از اندازه گیری فشار کف پا، شاخص قوس و Cop
برای تجزیه و تحلیل داده های فشار، پا استفاده از نرم افزار Multimask روش PRC mask به ۱۰ ناحیه تقسیم شد، که این نواحی عبارت بودند از داخل[۳۸] و خارج[۳۹] پشت پا، داخل[۴۰] و خارج میان پا[۴۱]، اولین استخوان کف پایی[۴۲]، دومین استخوان کف پایی[۴۳]، استخوان های سوم تا پنجم کف پا[۴۴]، انگشت بزرگ[۴۵]، انگشت دوم[۴۶] و انگشتان سوم تا پنجم[۴۷]. استخوان های اول، دوم و سوم تا پنجم کف پا(میان، مرکز و خارج جلو پا) توسط خطوطی که موازی با این محور هستند جدا می‌شود که این نواحی به صورت ۳۰%(داخل)، ۲۵%(مرکز) و ۴۵%(خارج) از محور داخلی خارجی تعریف شده اند. مقادیر فشار کف پا با بهره گرفتن از نرم افزار multimask evaluation در ۱۰ ناحیه پردازش شد(تصویر ۳-۳).
تصویر ۳-۳ نمونه ای از تقسیم بندی فشار کف پا به ده ناحیه
۳-۷-۱-نحوه انتخاب پای برتر:در این آزمون از دو روش استفاده شد. روش اول در کنار زمین ایستاده و افراد زیر نطر گرفته شد و پای شوت زننده به توپ ثبت شد.روش دوم آزمونی ها در ابتدا وزن خود را بطور مساوی بر روی دو پای تقسیم کردند و سپس در شروع راه رفتن مشاهده شد که کدام پا زودتر از پای دیگر به جلو حرکت می کند.
۳-۷-۲-روش اندازه گیری شاخص قوس پا در سیستم emed: پس از اینکه افراد بر روی دستگاه راه رفتند و اطلاعات آنها در سیستم ثبت شد. با بهره گرفتن از نرم افزار آنالیز داده ها از پوشه NOVEL در ابتدا avrege از داده ها گرفته شده سپس از پوشهnovel basics 22.3.36 شاخص قوس را به دست می آوریم. با توجه به مقاله کاوانا و راجرز (۲۶/۰≥arch index0≥۲۱/۰) اگر میزان قوس کمتر از ۲۱/۰ باشد کف پا گود و اگر بیشتر از ۲۶/۰ باشد کف پا صاف می باشد واگر بین۲۱/۰ تا۲۶/۰ باشد نرمال می باشد.(تصویر ۳-۴)
تصویر ۳-۴ نمونه ای از اندازه گیری شاخص قوس توسط دستگاه
۳-۷-۳-روش اندازه گیری توزیع فشار کف پایی در سیستم emed: پس از انجام مراحل قبلی برای به دست آوردن اجزای توزیع فشار کف پایی(سطح تماس، زمان تماس، اوج نیرو و اوج فشار) از پوشه NOVEL پوشه novel multimask 22.3.36 را انتخاب می کنیم و با انتخاب گزینه multimask evaluation، سیستم داده های مورد نظر را در اختیار ما قرار می دهد.
۳-۷-۴-روش اندازه گیری COP در سیستم emed: پس از انجام مراحل قبلی برای به دست آوردن اجزای COP از پوشه NOVEL پوشه novel gaitline and geometry 22.3.36 را انتخاب کرده و سپس پوشه regional velocity of the COP را انتخاب می کنیم تا دستگاه اجزای COP(سرعت جابجایی، زمان جابجایی و مسافت جابجایی) را برای ما اندازه گیری نماید(تصویر ۳-۵).
تصویر ۳-۵ نمونه ای از اندازه گیری اجزای COP توسط دستگاه
۳-۸-روش تجزیه و تحلیل آماری و نوع آزمون هایی که مورد استفاده قرار خواهند گرفت:
در بخش آمار توصیفی از میانگین و انحراف استاندارد برای وصف اطلاعات، به منظور تعیین نرمال بودن داده ها از آزمون کلمو گروف اسمیرنوف و در بخش آمار استنباطی به منظور آزمون فرض های تحقیق از آزمون tتست مستقل (در سطح اطمینان ۹۵%) استفاده شد.
فصل چهارم
یافته های تحقیق
۴-۱- مقدمه
در فصول پیشین در رابطه با طرح تحقیق، مبانی نظری، شیوه اجرای آزمون ها و نحوه جمع آوری اطلاعات مربوطه توضیحاتی ارائه گردید. در این فصل ابتدا آمار توصیفی مربوط به اطلاعات آزمودنی ها و سپس آمار استنباطی حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها بیان می‌شود.
۴-۲- آمار توصیفی
اطلاعات توصیفی مربوط به ویژگی های فردی شامل وزن، قد، سن(جدول ۴-۱)، شاخص قوس، توزیع فشار کف پایی(زمان تماس، اوج فشار، اوج نیرو و سطح تماس) و Cop(سرعت جابجایی، زمان جابجایی و مسافت جابجایی) برای دو گروه جوان و نوجوان استان البرز در جدول زیر ارائه شده است.
جدول ۴-۱٫ ویژگی های فردی نوجوانان و جوانان آماتور فوتبال استان البرز

 

ویژگی نوجوانان جوانان

وزن(kg) 73/6±۹۲/۴۹ ۰۳/۶±۶۰/۵۵
قد(cm) 72/4±۸۹/۱۷۵ ۳۸/۴±۶۴/۱۷۷
۷۲ /۰±۸/۱۳ ۸۷/۰±۹/۱۴ (yr)سن
[۴۸]BMI (Weight %) 23/1±۱۱/۱۶ ۱۲/۲±۵۵/۱۷

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...