دانش موجود درب اره
فناوری اطلاعات

 

سرمایه ساختاری
دارائی های غیرانسانی یا
قابلیت‌های سازمانی موردنیاز برای تحقق نیازمندیهای بازار
مقاله - پروژه

 

 

 

دارائی فکری
دانش فنی، مارکهای
تجاری و حق ثبت محصولات

 

سرمایه نوسازی و توسعه حق ثبت محصولات و تلاش های آموزشی

 

سرمایه ساختاری
حق ثبت محصولات
طرح ها و مارکهای
تجاری

 

دارائی فکری
برخلاف سرمایه فکری، دارائی فکری یک دارائی به ثبت رسیده با تعریف قانونی است.

 

 

 

دارائی های بازار نام های تجاری، مشتریان، وفاداری مشتریان و کانالهای توزیع

 

سرمایه رابطه
روابط با ذینفعان درون و بیرون سازمان

 

سرمایه مشتری
اطلاعات بازار برای استفاده در جذب و حفظ مشتریان

 

سرمایه رابطه
سرمایه مشتری تنها یک بخش دانش موجود در روابط سازمانی است.

 

 

 

تمایل دارند در قبال آن پول بپردازند و همچنین ایجاد سود برای شرکت می شوند. به علاوه، این دانش و مهارت در ذهن کارکنان جای دارند، بدین معنی که ذهن آنها حامل دانش و مهارت است. اگر کارکنان فکری توسط سازمان به کار گرفته نشوند، دانش و مهارت موجود در مغز آنها نمی تواند فعال شود، یا اینکه به صورت ارزش بازاری درآیند. شاخص های سرمایه انسانی در جدول (۲-۵) آورده شده اند.
جدول۲- ۴: شاخص های سرمایه انسانی منبع: (chen et al,2004:195-212)

 

 

شایستگی کارکنان

 

رهبری استراتژیک مدیریت؛ صفات کارکنان؛ توانایی یادگیری کارکنان؛ کارآیی آموزش کارکنان؛ توانایی کارکنان برای مشارکت در تصمیم گیری و مدیریت؛ آموزش کارکنان فنی و مدیریتی.

 

 

 

نگرش کارکنان

 

کسب هویت از ارزش های سازمانی؛ میزان رضایت ؛ نرخ ترک خدمت کارکنان؛ متوسط زندگی مفید کارکنان.

 

 

 

خلاقیت کارکنان

 

توانایی خلاقیت کارکنان؛ درآمد حاصل از فکرهای خلاقانه کارکنان

 

 

 

از دیدگاه چن و همکاران (۲۰۰۴) شایستگی کارکنان، بخش سخت سرمایه انسانی است. شایستگی کارکنان شامل دانش، مهارتها، و استعدادها می شود، که از میان آنها دانش و مهارت مهمترین هستند. دانش، که شامل ابعاد فنی و علمی می شود، عموماً از طریق تحصیلات مدرسه ای کسب می شود و بنابراین، تئوریک است. مهارتها، یا قابلیت کارکنان درانجام وظایف محوله، عمدتاً از طریق تجربه کسب می شوند، اگرچه حتی همچنین می توانند از طریق تحصیلات مدرسه ای توسعه داده شوند.
نگرش کارکنان بخش نرم سرمایه انسانی است، که شامل انگیزش و رضایت کاری می شود. نگرش به مثابه شرط لازمی در نظر گرفته می شود که کارکنان شایستگی شان را آزادانه بیان کنند. یک تعداد از شرکتها مثل مک کینزی، پراکتر و گمبل برای نگرش کارکنان همانند شایستگی آنان نیز اهمیت یکسانی قائل هستند.
هنگامیکه این شرکتها فرد جدیدی را جذب می کنند، به عوض اینکه متقاضی را طبق تخصص اش به کارگمارند، ابتدا درباره سازگاری نگرش اش با شرایط سازمانی بررسی می کنند، سپس مهارتهای خاصی را به فرد جدید الاستخدام آموزش می دهند. همچنین خلاقیت، کارکنان را قادر می سازد که از دانش شان به طور انعطاف پذیر استفاده کنند و به طور مستمر نیز نوآوری داشته باشند. بنابراین، خلاقیت یکی از عوامل کلیدی مهم در توسعه سرمایه فکری یک سازمان است(chen et al,2004:195-212).
اگرچه در یک سازمان یادگیرنده کارکنان به عنوان مهمترین دارایی در نظر گرفته می شوند، با این وجود آنها در تملک سازمان نیستند. به طور کلی دوران برده داری به سرآمده است، اما هنوز یک بحث داغ این است که آیا دانش جدید استفاده شده توسط کارکنان متعلق به سازمان است یا خیر. برای مثال، یک برنامه نویس نرم افزار یک شرکت که در تعطیلات آخر هفته در منزل یک برنامه تدوین می کند، آیا شرکت هنوز می تواند ادعا کند که این برنامه متعلق به آن است؟ (stewart,1997).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...