- آموزش خدمه.
- بازاریابی.
- انجام تحقیق(رنجبران و زاهدی،۱۳۸۴: ۲۸۴).
۲– ۲۵ - نقش برنامه ریزی در توسعه گردشگری پایدار
با اینکه جهانگردی نوین زاده ی دوران بعد از انقلاب صنعتی است، اما اندازه گیری منظم و علمی فعالت های جهانگردی از سده ی بیستم آغاز گردیده است(محلاتی،۱۳۸۰: ۱۹۵). از لحاظ تاریخی تا پیش از کنفرانس جهانی گردشگری سال ۱۹۸۰م در مانیل تنها معیار مورد استفاده کشورها برای ارزیابی گردشگری، سود آوری اقتصادی بود ولی این کنفرانس توجه کشورها را به اهمیت اجتماعی - فرهنگی گردشگری جلب کرد به نحوی که امروزه دیگر برنامه ریزی فیزیکی و اقتصادی گردشگری صرفاً مراحلی برای توسعه ی عمومی را در کنار سایر مراحل تشکیل می دهد و برای برنامه ریزی توسعه و مدیریت موفقیت آمیز در سطح کلان باید ملاحظات اقتصادی، زیست محیطی و فرهنگی – اجتماعی گردشگری به خوبی رعایت گردد تا از این راه به پایداری در توسعه گردشگری دست یافت(طیب،۱۳۷۹: ۲۱۴).
پایان نامه
سازمان همکاری و توسعه اقتصادی(OECD) در سال ۱۹۹۴م اعلام داشت که روند توجه به گردشگری پایدار امری بین المللی و در حال رشد می باشد. بنابراین نقش برنامه ریزی برای دستیابی به توسعه گردشگری پایدار انکار ناپذیر است(خاکساری،۱۳۸۲: ۵۶).
توسعهگردشگری
برنامه ریزی
حفظمحیطزیستومنابعطبیعی
توسعهاقتصادی
توسعهاجتماعیوفرهنگی
شکل۲- ۳- نقشوارتباطبرنامهریزی وتوسعهگردشگری پایدار
مأخذ: (خاکساری، ۱۳۸۲: ۵۷)
فصل سوم:
اکولوژی طبیعی و انسانی منطقه
۳- ۱-اکولوژی طبیعی منطقه
۳- ۱- ۱-موقعیت جغرافیایی و تقسیمات سیاسی ـ اداری شهرستان کوهدشت
شهرستان کوهدشت در غرب ایران قرار دارد .شهرستان کوهدشت بین۴۶درجه و۵۱دقیقه تا ۴۷درجه و۵۸دقیقه طول شرقی .۲۳دجه و۳۲دقیقه عرض شمالی لز خط استوا در غرب استان لرستان واقع است .این شهرستان از غرب به استانهای کرمانشاه وایلام محدود می شود (نوریانی ،۱۳۸۰: ۶۴)
مساحت این شهرستان ۳۹۰۴کیلومتر مربع است از نظر وسعت سومین شهرستان استان است .ارتفاع متوسط شهرسان ارز سطع دریا ۱۱۹۵متر است و فاصله ان تا مرکز استان یعنی خرم اباد ۹۰کیلومتر است شهر کوهدشت مرکز سیاسی شهرستان کوهدشت است با مختصات جغرافیای ۴۷درجه و۳۶دقیقه طول شرقی لز نصف النهار گرینویچ و۲۳درجه و۳۲دقیقه از خط استوا قرار دارد وارتفاع متوسط شهر از سطع دریای ازاد ۱۱۹۵متر می باشد(مهندس مشاور فجر ۱۳۷۷ : ۵)
نقشه شهرستان کوهدشت:
شکل ۳- ۱-نقشه ی
مأخذ: استانداریلرستان، ۱۳۸۶
ترسیم: نگارنده
۳- ۱- ۲-ژئومورفولوژی
با عنایت به شرایط زمین ساختی, منطقه کوهدشت در بین رشته‌کوههای زاگرس واقع شده، ناهمواریهای آن و همچنین دشتها و جلگه‌های آن متأثر از عواملی است که زاگرس را تحت تأثیر قرار داده است. فاکتورهای سازنده ژئومورفولوژیکی آن از سه واحد مجزای غربی , شرقی و مرکزی تشکیل شده است.
۳- ۱- ۳-توپوگرافی
شهرستان کوهدشت سرزمینی است کوهستانی که جهت کوهها، همان جهت عمومی کوههای زاگرس می باشد، وبه طور کلی ارتفاعات شمالی نسبت به ارتفاعات جنوبی به طور نسبی مرتفع می باشد.(زمین شناسی۱۳۸۴-۳۱)ارتفاعات اطراف شهر دارای روند شمال غرب وجنوب شرقی اند.(مهندس مشاورفجر ۱۳۷۷-۴۵)
۳- ۱- ۴-ویژگی های زمین ساختی و تکتونیکی
ساختارهای عمده زمین ساختی شهرکوهدشت و اطراف آن، طاقدیس ها و ناودیس ها و گسل هایی است که ارتفاعات و دشت های منطقه را بوجود آورده اند.
شهر کوهدشت بخشی از پهنه زاگرس چین خورده است که این زون از نظر زمین شناسی ولرزه خیزی دارای پیچیدگی فراوانی است .براساس نقشه تکتونیکی استان لرستان تنها در جنوب شهرستان کوهدشت چند گسل ذر سطح زمین قابل مشاهده است علت این موضوع عدم وجود فعالیت های تکتونیکی در این بخشها نیست ،زیرا زاگرس یک منطقه میان ورقی است که دستخوش دگرشیبی شده است(مهندس مشاور فجر۷۷-۱۸)
شکل ۳- ۲- نقشه ی ساختار زمین شناسی استان لرستان

مأخذ: سازمان مسکن و شهرسازی لرستان ، ۱۳۷۹
۳- ۱- ۴- ۱- خصوصیات زلزله خیزی محدوده مورد مطالعه
از آنجا که ایران بر روی کمربند لرزه خیزی آلپ هیمالیا قرار گرفته است، مناطق مختلف آن طی قرون متمادی شاهد زمین لرزه های فراوان بوده است. یکی از این مناطق، رشته کوه زاگرس است که شهرستان کوهدشت در منطقه چین خورده آن واقع شده است.
نقشه گسلهای لرستان (کوهدشت)
۳- ۱- ۵-اقلیم شهرستان ممسنی
اقلیم عبارتست از وضعیت دراز مدت جو ( اتمسفر ) (علیجانی,۱۳۷۴: ۵),همانطور که گفته شد شهرستان کوهدشت از نظر ناهمواری از دو ناحیه کوهستانی و دشتهای هموار تشکیل شده است که از نظر اقلیمی تفاوت زیادی با هم دارند. در نواحی شمالی و شمال شرقی شهرستان هوا نسبتاً سردتر و میزان بارندگی بیشتر و یخبندان نیز دیده می شود در صورتیکه نواحی جنوبی و جنوبی غربی شهرستان دارای آب وهوای گرم و خشک,بارش کمتر و فاقد یخبندان است.
براساس تقسیمات اقلیمی قسمت های مختلف کشور، شهرستان کوهدشت به علت دارا بودن موقعیت جغرافیایی متفاوت، از شرایط آب و هوایی یکسان برخوردار نیست. به طوری که آب و هوای این منطقه را می توان به سه گروه سردسیری، جلگه ای و گرمسیری تقسیم بندی کرد:
شکل ۳- ۴ - مسیر ورودی توده های هوا در فصول مختلف به روی فلات ایران
شکل ۳- ۵- اقلیم شهرستان کوهدشت
مأخذ: سازمان مسکن و شهرسازی لرستان ، ۱۳۷۹
۳- ۱- ۵- ۲- وضعیت تابش و ساعات آفتابی

 

مجموع ماهیانه ساعات آفتابی

 

۱۷۱.۸
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...