دانلود پروژه های پژوهشی با موضوع طراحی مدل تشخیص فرصت های کارآفرینانه در دانشگاه مطالعه موردی ... |
۲-۷-۱ مدل تشخیص فرصتهای کارآفرینانه دانشگاهی
با مطالعه ی مدل های تشخیص و ایجاد فرصت های کارآفرینانه به این نتیجه رسیدیم که دوران کشف ناگهانی فرصت ها رو به اتمام است و با توجه به شرایط متلاطم کسب و کار باید از مدل های فرایندی تشخیص فرصت استفاده نمود.
سینگ از مشهورترین صاحبنظران فرایندی تشخیص فرصت میباشد، که به تشخیص فرصت های کارآفرینانه، در چارچوب یک فرایند معتقد است. ایشان تشخیص فرصت را یک فرایند میداند که فرصتها از دل این فرایند بیرون میآیند.
این مدل از مدل سینگ۲۰۰۰ و فایول۲۰۰۷ گرفته شده است. در مدلهای سینگ و فایول به جای دانشگاه، کارآفرین قرار دارد که با بررسی ویژگیهای کارآفرین و سایر عوامل به فرصتهای کسب و کار میرسند اما در این مدل به جای فرد، سازمان در نظر گرفته شده است.
در این مدل ویژگیهای دانشگاه از مدل گوررو ۲۰۱۰ گرفته شده که به بررسی دانشگاه کارآفرین می پردازد. دانشگاه با توجه به بسیار کوچک بودنش در مقابل محیط کلان تاثیر کمی بر محیط می گذارد. در مقابل، محیط بر روی دانشگاه تاثیر زیادی دارد و بسیاری از باید و نبایدها را برای دانشگاه تعیین می کند.
دانشگاه با توجه به منابعی که در اختیار دارد و تاثیری که از میحط میگیرد فرصتهای را در حال حاضر و آینده دارد، اگر دانشگاه ویژگیهای سازمانهای آینده محور را داشته باشد(تمایل به ریسکهای بلندمدت، همگام بودن با سرعت پیشرفت و تغییرات جهانی، رهبری مداوم، استراتژیک و آینده محور، مشارکت همه اعضاء، شفاف سازی) انتخاب فرصتهای کنونی را با توجه به فرصتهای آینده انجام میدهد. به طور مثال با توجه به تغییرات جمعیتی دانشجویی در ده سال آینده، بر فرصتهای کنونی تاکید می کند که در رقابت فرصتهای ده سال آینده خبره شده باشد، یا زیرساختهای آنرا به وجود آورده باشد که این مستلزم ریسکپذیری و سایر شاخص های سازمانهای آینده محور میباشد.
دانشگاه
-عوامل رسمی
سازمان کارآفرینانه وساختار حاکمیت
معیارهای حمایتی
آموزش کارآفرینی دانشگاهی
-عوامل غیر رسمی
نگرش دانشگاهیان
شیوه ی تدریس کارآفرینی
مدل های نقش و سیستم های پاداش
-منابع و قابلیت ها
منابع
قابلیت ها
محیط
-عوامل سیاسی و فرهنگی
-عوامل اقتصادی
-عوامل اجتماعی
-عوامل تکنولوژیک
-قوانین
-عوامل بین الملل
فرصت
-جذاب باشد
-بادوام باشد
-زماندار باشد
-بر محصول یا خدمتی تاکید کند که به خریدار سود میرساند
فرصتهای آینده
شکل ۲‑۲۳: مدل تشخیص فرصت های کارافرینانهی دانشگاهی
خلاصه فصل دوم
این فصل از سه بخش تشکیل شده است. ابتدا به بررسی ادبیات تشخیص پرداخته شد و در بخش دوم الگوها و مدلهای تشخیص فرصت به طور مفصل توضیح داده شده است و در بخش سوم مدل تشخیص فرصتهای کارآفرینانهی دانشگاهی ارائه شد.
فصل سوم: روششناسی
مقدمه
انتخاب و گزینش روش مناسب در پژوهش های علمی، بسته به موضوع، اهداف و ماهیت آن متفاوت است. پژوهشگر به منظور پاسخگویی به مسئله ی پژوهش، ملزم به انتخاب یک روششناسی و استراتژی کلی است تا به کمک مجموع اطلاعات و داده ها بتواند به تجزیه و تحلیل پرداخته و به مسئله پاسخ دهد.
نوع و روش تحقیق
در این پژوهش از هر دو روش کیفی و کمی استفاده می شود و به عنوان روش آمیخته مطرح می باشد. در بخش کیفی تحقیق داده ها با بهره گرفتن از ابزار مصاحبه نیمه ساختار یافته گردآوری میشوند. در بخش کمی نیز از طریق پرسشنامه محقق ساخته نتیجه کار کیفی، به وزندهی و اولویت بندی عوامل شناسایی شده مبادرت می شود.
با توجه به تقسیم بندی روشهای تحقیق در علوم رفتاری و با عنایت به هدف تحقیق حاضر، این مطالعه، یک پژوهش کاربردی است. پژوهش کاربردی از نظر رعایت اصول مربوط به گزینش نمونه ها، استنباط و تفسیر نتایج، همان ویژگیهای پژوهش بنیادی را دارد، اما هدف آنها رشد گسترش و بهینه سازی یک محصول، یک فعالیت و در نهایت آزمودن مفاهیم نظری در موقعیت های واقعی و زنده است(سنجری،۱۳۸۸).
از نظر ماهیت روش، این پژوهش در دسته تحقیقات توصیفی و همبستگی قرار می گیرد. روش های توصیفی به توصیف ، ضبط،تجزیه و تحلیل شرایط موجود یا به عبارت دیگر به توصیف منظم ومدون موقعیتی ویژه به صورت واقعی وعینی می پردازند. در این روش وضعیت موجود یا” آنچه هست” مد نظر محقق می باشد.(سنجری،۱۳۸۸).
روش گردآوری داده ها در این تحقیقات، اغلب از روشهای مطالعه کتابخانهای و بررسی متون و محتوای مطالب و نیز روشهای میدانی نظیر پرسشنامه، مصاحبه و مشاهده است. در این تحقیق، با استفاده با مطالعه مدلهای پیشین و مصاحبهی خبرگان مدلی برای تشخیص فرصتهای کارآفرینانه دانشگاهی طراحی شده است سپس با بهره گرفتن از آن مدل دانشگاه شاهد به عنوان مطالعه موردی مورد بررسی قرار گرفته است.
جامعه آماری
جامعه آماری عبارت است از کلیه عناصر وافرادی که در یک مقیاس جغرافیایی یا دامنه مو ضوعی مشخص دارای حداقل یک صفت مشترک با شند(سنجری۱۳۸۸). با توجه به اینکه هدف این پژوهش طراحی مدل تشخیص فرصت های کارآفرینانهی داشگاهی میباشد و مطالعه ی موردی آن نیزدانشگاه شاهد می باشد.اساتید، کارکنان و دانشجویان این دانشگاه حدودا ۶۷۰۰ نفر میباشند، جامعه آماری این پژوهش را تشکیل می دهند.
نمونه آماری(حجم نمونه) روش نمونه گیری
نمونه گیری عبارت است از انتخاب تعدادی افراد،حوادث و اشیاء از یک جامعه تعریف شده به عنوان نماینده ی آن جامعه(سنجری ،۱۳۸۸).برای تعیین حجم نمونه از روش “نمونه گیری تصادفی – طبقه ای” که در آن هر یک از اعضا ی طبقه های تعریف شده، شانس برابر و مستقلی برای قرار گرفتن در نمونه دارند، استفاده شده استطبق جدول مورگان با توجه به تعداد جامعه تعداد نمونه های ما ۳۶۴ نفر میباشند.
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1400-07-30] [ 06:22:00 ب.ظ ]
|