۲-۷-۱ مدل تشخیص فرصت­های کارآفرینانه دانشگاهی
با مطالعه ی مدل های تشخیص و ایجاد فرصت های کارآفرینانه به این نتیجه رسیدیم که دوران کشف ناگهانی فرصت ها رو به اتمام است و با توجه به شرایط متلاطم کسب و کار باید از مدل های فرایندی تشخیص فرصت استفاده نمود.
سینگ از مشهورترین صاحب­نظران فرایندی تشخیص فرصت می­باشد، که به تشخیص فرصت های کارآفرینانه، در چارچوب یک فرایند معتقد است. ایشان تشخیص فرصت را یک فرایند می­داند که فرصت­ها از دل این فرایند بیرون می­آیند.
این مدل از مدل سینگ۲۰۰۰ و فایول۲۰۰۷ گرفته شده است. در مدل­های سینگ و فایول به جای دانشگاه، کارآفرین قرار دارد که با بررسی ویژگی­های کارآفرین و سایر عوامل به فرصت­های کسب و کار می­رسند اما در این مدل به جای فرد، سازمان در نظر گرفته شده است.
در این مدل ویژگی­های دانشگاه از مدل گوررو ۲۰۱۰ گرفته شده که به بررسی دانشگاه کارآفرین می ­پردازد. دانشگاه با توجه به بسیار کوچک بودنش در مقابل محیط کلان تاثیر کمی بر محیط می­ گذارد. در مقابل، محیط بر روی دانشگاه تاثیر زیادی دارد و بسیاری از باید و نبایدها را برای دانشگاه تعیین می­ کند.
پایان نامه
دانشگاه با توجه به منابعی که در اختیار دارد و تاثیری که از میحط می­گیرد فرصت­های را در حال حاضر و آینده دارد، اگر دانشگاه ویژگی­های سازمان­های آینده محور را داشته باشد(تمایل به ریسک­های بلندمدت، همگام بودن با سرعت پیشرفت و تغییرات جهانی، رهبری مداوم، استراتژیک و آینده محور، مشارکت همه اعضاء، شفاف سازی) انتخاب فرصت­های کنونی را با توجه به فرصت­های آینده انجام می­دهد. به طور مثال با توجه به تغییرات جمعیتی دانشجویی در ده سال آینده، بر فرصت­های کنونی تاکید می­ کند که در رقابت فرصت­های ده سال آینده خبره شده باشد، یا زیرساخت­های آنرا به­ وجود آورده باشد که این مستلزم ریسک­پذیری و سایر شاخص­ های سازمان­های آینده محور می­باشد.
دانشگاه
-عوامل رسمی
سازمان کارآفرینانه وساختار حاکمیت
معیارهای حمایتی
آموزش کارآفرینی دانشگاهی
-عوامل غیر رسمی
نگرش دانشگاهیان
شیوه ی تدریس کارآفرینی
مدل های نقش و سیستم های پاداش
-منابع و قابلیت ها
منابع
قابلیت ها
محیط
-عوامل سیاسی و فرهنگی
-عوامل اقتصادی
-عوامل اجتماعی
-عوامل تکنولوژیک
-قوانین
-عوامل بین الملل
فرصت
-جذاب باشد
-بادوام باشد
-زماندار باشد
-بر محصول یا خدمتی تاکید کند که به خریدار سود می­رساند
فرصت­های آینده
شکل ‏۲‑۲۳: مدل تشخیص فرصت های کارافرینانه­ی دانشگاهی

خلاصه فصل دوم

این فصل از سه بخش تشکیل شده است. ابتدا به بررسی ادبیات تشخیص پرداخته شد و در بخش دوم الگوها و مدل­های تشخیص فرصت به طور مفصل توضیح داده شده است و در بخش سوم مدل تشخیص فرصت­های کارآفرینانه­ی دانشگاهی ارائه شد.

فصل سوم: روش­شناسی

 

مقدمه

انتخاب و گزینش روش مناسب در پژوهش های علمی، بسته به موضوع، اهداف و ماهیت آن متفاوت است. پژوهشگر به منظور پاسخ­گویی به مسئله ی پژوهش، ملزم به انتخاب یک روش­شناسی و استراتژی کلی است تا به کمک مجموع اطلاعات و داده ­ها بتواند به تجزیه و تحلیل پرداخته و به مسئله پاسخ دهد.

نوع و روش تحقیق

در این پژوهش از هر دو روش کیفی و کمی استفاده می­ شود و به عنوان روش آمیخته مطرح می باشد. در بخش کیفی تحقیق داده ها با بهره گرفتن از ابزار مصاحبه نیمه ساختار یافته گردآوری می­شوند. در بخش کمی نیز از طریق پرسشنامه محقق ساخته نتیجه کار کیفی، به وزن­دهی و اولویت­ بندی عوامل شناسایی شده مبادرت می­ شود.
با توجه به تقسیم بندی روش­های تحقیق در علوم رفتاری و با عنایت به هدف تحقیق حاضر، این مطالعه، یک پژوهش کاربردی است. پژوهش کاربردی از نظر رعایت اصول مربوط به گزینش نمونه ها، استنباط و تفسیر نتایج، همان ویژگی­های پژوهش بنیادی را دارد، اما هدف آن­ها رشد گسترش و بهینه سازی یک محصول، یک فعالیت و در نهایت آزمودن مفاهیم نظری در موقعیت های واقعی و زنده است(سنجری،۱۳۸۸).
از نظر ماهیت روش، این پژوهش در دسته تحقیقات توصیفی و همبستگی قرار می گیرد. روش های توصیفی به توصیف ، ضبط،تجزیه و تحلیل شرایط موجود یا به عبارت دیگر به توصیف منظم ومدون موقعیتی ویژه به صورت واقعی وعینی می پردازند. در این روش وضعیت موجود یا” آنچه هست” مد نظر محقق می باشد.(سنجری،۱۳۸۸).
روش گردآوری داده ­ها در این تحقیقات، اغلب از روش‌های مطالعه کتابخانه‌ای و بررسی متون و محتوای مطالب و نیز روش‌های میدانی نظیر پرسشنامه، مصاحبه و مشاهده است. در این تحقیق، با استفاده با مطالعه مدل­های پیشین و مصاحبه­ی خبرگان مدلی برای تشخیص فرصت­های کارآفرینانه دانشگاهی طراحی شده است سپس با بهره گرفتن از آن مدل دانشگاه شاهد به عنوان مطالعه موردی مورد بررسی قرار گرفته است.

جامعه آماری

جامعه آماری عبارت است از کلیه عناصر وافرادی که در یک مقیاس جغرافیایی یا دامنه مو ضوعی مشخص دارای حداقل یک صفت مشترک با شند(سنجری۱۳۸۸). با توجه به اینکه هدف این پژوهش طراحی مدل تشخیص فرصت های کارآفرینانه­ی داشگاهی می­باشد و مطالعه ی موردی آن نیزدانشگاه شاهد می باشد.اساتید، کارکنان و دانشجویان این دانشگاه حدودا ۶۷۰۰ نفر می­باشند، جامعه آماری این پژوهش را تشکیل می دهند.

نمونه آماری(حجم نمونه) روش نمونه گیری

نمونه گیری عبارت است از انتخاب تعدادی افراد،حوادث و اشیاء از یک جامعه تعریف شده به عنوان نماینده ی آن جامعه(سنجری ،۱۳۸۸).برای تعیین حجم نمونه از روش “نمونه گیری تصادفی – طبقه ای” که در آن هر یک از اعضا ی طبقه های تعریف شده، شا­نس برابر و مستقلی برای قرار گرفتن در نمونه دارند، استفاده شده استطبق جدول مورگان با توجه به تعداد جامعه تعداد نمونه های ما ۳۶۴ نفر می­باشند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...