۱۳۸۵

 

۱۲۱۰۱۶۴

 

 

 

۱۳۷۲

 

۲۷۰۰۰۰۰

 

 

 

 

 

 

 

منبع: عباسی و دیگران ۲۰۰۵؛ محمودیان و دیگران، ۲۰۰۸: ۵، بر اساس آمار کمیساریای عالی پناهندگان، سرشماری ۱۳۸۵
از مجموع ۱۰۲۱۳۲۳ نفر مهاجر افغانی سرشماری شده در طرح آمایش سال ۱۳۸۴، ۹/۳۰ درصد در استان تهران، ۲/۱۵ درصد در استان خراسان، ۱۳ درصد در استان اصفهان، ۴/۸ درصد در استان سیستان و بلوچستان، ۵/۶ درصد در استان فارس، ۴/۶ درصد در استان قم، ۴/۶ درصد در استان کرمان و بقیه در سایر استان های کشور سکونت داشتند. حدود ۵۵ درصد از افغان های ساکن ایران متولد افغانستان، ۵/۴۴ درصد متولد ایران و بقیه متولد سایر کشورها بودند. از نظر سال ورود به ایران، ۳/۲ درصد قبل از سال ۱۳۵۷، ۴/۱۶ درصد در دوره ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۰، ۹/۲۳ درصد در دوره ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۵، ۶/۱۰ درصد طی ۱۳۶۶ تا ۱۳۷۰، ۲/۱۲ درصد طی ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۵ و ۵/۳۴ درصد در دوره ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۰ به کشور ایران وارد شدند(عباسی ـ شوازی و دیگران ۲۰۰۵).
مهاجرت افغان ها به ایران در دوره جدید، که بیشتر منشأ اقتصادی ـ اجتماعی داشته است، در واقع اکثراً شامل مهاجران عودت کننده می شود که در اثر عدم امنیت شغلی در افغانستان، دوباره دست به مهاجرت دوره ای زده اند. این مهاجرت دوره ای، برای جوانانی که تا هنوز به خارج از کشور مهاجرت نکرده اند نیز انگیزه ایجاد می کند تا به هر نحوی که شده دست به مهاجرت بزنند. همچنین شیوه زندگی افرادی که مهاجرت نموده اند، نسبت به خانواده های که اصلاً مهاجرت نکرده و با زندگی شهری آشنایی ندارند، متفاوت بوده که این اختلاف سطح زندگی نیز در میان خانواده های فقیر روستایی انگیزه ایجاد می کند تا یکی از پسران خود را حتی به صورت غیر قانونی هم که شده به ایران بفرستند.
دانلود پایان نامه
۲-۸- آمار پناهندگان افغانستان در ایران بر اساس سطح تحصیلات و اشتغال
اطلاعاتی که راجع به جمعیت پناهندگان رسمی در ایران، از طرف اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور ایران و دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در ایران تهیه گردیده است که پیمایش اجرا شده در سال ۱۳۸۲ موسوم به طرح آمایش و پایگاه داده های بازگشت پناهندگان ـ به نوبه خود بر اساس اطلاعات دولت گرفته شده است. در این طرح، مهاجرین افغانی را که به عنوان پناهنده رسمی در ایران هستند، از نظر تحصیلات و شغل آنها، مورد بررسی قرار داده اند:
جدول شماره ۲- ۴: تعداد پناهندگان افغانی بر حسب تحصیلات در سال ۱۳۸۱

 

 

میزان تحصیلات

 

تعداد

 

 

 

بی سواد

 

۴۴۰۹۲۳

 

 

 

سواد خواندن و نوشتن

 

۱۵۷۰۷۶

 

 

 

دبستان (ابتدایی)

 

۱۱۷۸۷۶

 

 

 

راهنمایی

 

۵۰۷۰۹

 

 

 

دبیرستان

 

۳۰۷۲۰

 

 

 

دیپلم

 

۳۳۶۶

 

 

 

فوق دیپلم

 

۲۴۶۱

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...