شناخت نقش تبلیغات بازرگانی در مدیریت بدن.

 

 

  •  

 

 

 

 

 

  •  

 

 

  •  

 

 

  • اهداف جزیی:

 

 

 

 

 

 

که بر اساس متغییرها و مفاهیم تحقیق شکل می گیرد عبارتند از:

 

 

  • شناخت نقش میزان استفاده از تبلیغات بازرگانی در مدیریت بدن.

 

 

 

  • شناخت نقش تصور از بدن در مدیریت بدن.

 

 

 

  • شناخت نقش جنس در رابطه میان تبلیغات بازرگانی و مدیریت بدن.

 

 

 

  • شناخت نقش سن در رابطه میان تبلیغات بازرگانی و مدیریت بدن

 

 

 

  • شناخت نقش وضع تاهل در رابطه میان تبلیغات بازرگانی و مدیریت بدن

 

 

 

  • شناخت نقش تحصیلات در رابطه میان تبلیغات بازرگانی و مدیریت بدن).

 

 

فصل دوم:
ادبیات نظری تحقیق
مقدمه
در این فصل بر آن هستیم تا ادبیات نظری و پژوهشی مرتبط با مفهوم تبلیغات و مدیریت بدن را ارائه نماییم؛ در این فصل پس از نگاهی به تاریخچه تبلیغات و مدیریت بدن در جهان و ایران (هرکدام به‌صورت مجزا) سعی کرده‌ایم از جدیدترین منابعِ مربوطه استفاده کنیم. بدین منظور در گامِ اول، فصل حاضر را به دو قسمت ادبیات نظری متغییر مستقل (تبلیغات) و متغییر وابسته (مدیریت بدن) منفک کردیم که هرکدام از این دو بخش نیز خود چند زیرمجموعه را شامل می شود. در گام دوم، پیشینه‌های تجربیِ را به داخلی و خارجی، سپس هر کدام را به چند بخشِ پایان‌نامه‌ها و مقاله‌ها تقسیم‌بندی نموده‌ایم تا به ارزیابی و وضوح بیشتری تأکید کنیم و نیز بر نو بودن دیدگاه پایان‌نامه‌ی حاضر تأکید شود. در گام سوم، چارچوب نظری را مطرح خواهیم کرد که با بررسی نگرش‌های گوناگون در ارتباط با تبلیغات و مدیریت بدن این امکان را می‌‌یابیم تا چارچوب مناسبی جهت تحلیل انتخاب شود. در این مرحله با بهره گرفتن از چارچوب نظری، فرضیه‌های اساسی پژوهش، متغییرها، روابط میان آنها مشخص می‌گردد. همچنین سعی نموده‌ایم تا بحث را با عینِ بهره‌گیری از منابع نظری انجام‌شده، بر نقاط ضعف و نادیده انگاشته شده (در کارهایِ تجربیِ در ارتباطات و جامعه‌شناسی) تأکید نماییم و نیز ارتباط نظری ارتباطِ مفاهیم را نشان خواهیم داد. در گام چهارم، با الهام از مباحثِ عنوان‌ شده در این فصل، مدلِ نظریِ مورد عنایت واقع‌شده در این فصل را در قالب نمودار ترسیم کنیم، این همان کاری است که اندیشمندان عرصه‌ی پژوهش و نظریه بر آن تأکید زیادی دارند تا همزمان هم بینشِ نظری و هم استراتژیِ پژوهش مشخص شود (بنگرید به دواس، ۱۳۸۹؛ بلیکی، ۱۳۸۴).
۲-۱- تاریخچه موضوع
۲-۱-۱- تاریخچه تبلیغات بازرگانی در جهان
بدون شک، تبلیغ، پدیده‌ای نیست که در یک لحظه بوجود آمده باشد، بلکه کاری است که قدمت آن به قدمت خود انسان است (سُکری،۱۳۷۰: ­۹۶). متاسفانه اطلاع کامل و دقیقی از تبلیغات اولیه در دست نیست. ولی حفاری‌هایی که در کشورهای سواحل جنوبی دریای مدیترانه شده، این نکته را روشن می‌سازد که رومی‌ها و برخی از اسلافشان با نوعی تبلیغ سروکار داشته اند. مورخان نیز این حقیقت را تایید می‌کنند که در قرون وسطی بازرگانان برای ترویج و شناساندن متاع خود از وسایلی چند استفاده می‌کردند (اربابی،۱۳۵۲: ­۵۹).
پایان نامه - مقاله - پروژه
با این وجود سال ۱۴۵۰ یک واقعه مهم در ارتباطات و تبلیغات است سالی که در صنعت چاپ انقلاب مهمی اتفاق افتاد و در حقیقت زندگی انسان‌ها را از لحاظ کیفی به شدت تحت تاثیر قرار داد. با اختراع چاپ و کهکشان گوتنبرگ، با همگانی تر شدن سواد و امکان تکثیر آگهی ها، تبلیغات وارد مرحله جدیدی شد که بسیاری از صاحب نظران آغاز و تولد تبلیغات را از همین مرحله می دانند ( ولز،۱۳۸۳: ­۶۷ ). بررسی و ارزیابی تبلیغات، عمدتا پس از پیدایش صنعت چاپ و از لحاظ زمانی بویژه در سده‌های اخیر مورد توجه پژوهشگران و دانشمندان قرار گرفته است (ترابی،۱۳۸۱: ­۸).
افکار و اندیشه های انسان تکثیر شد و امکان ارائه پیام‌های گوناگون و از آن جمله تبلیغات به‌طور گسترده‌تری میسر گردید؛ بخصوص آنکه بخش عمده‌ای از کتاب‌های چاپ‌ شده اولیه را موضوعات تبلیغات سیاسی و مذهبی تشکیل می‌داد. نگاهی به تاریخ تبلیغات نشان می دهد که تبلیغات سه شکل عمده داشته است:

 

 

  • تبلیغات مذهبی

 

 

 

  • تبلیغات سیاسی

 

 

 

  • تبلیغات اقتصادی(بازرگانی) (یحیایی ایله‌ای،۱۳۸۹: ۱۹- ۱۸).

 

 

تا زمان وقوع رنسانس فرهنگی در اروپا وجه قالب تبلیغات مذهبی بوده، در انگلیس آگهی‌هایی یافت شده اند که در گذشته بر دیوارهای کلیسا نصب می‌شدند تا فروش یک کتاب دعا را تبلیغ کنند (افخمی،۱۳۹۰: ۸۲). اما از آن زمان تا اوایل قرن بیستم، تبلیغات سیاسی جایگزین یا وجه قالب تبلیغات گردید. با اختراع و توسعه تلویزیون و بخصوص با رونق اقتصادی و توسعه تولید انبوه کالاها از اوایل قرن بیستم تبلیغات اقتصادی و بازرگانی با سرعت جایگزین انواع دیگر تبلیغات گردید (یحیایی ایله‌ای،۱۳۸۹: ­۱۹). از سال ۱۹۲۰ نیز تدریس تبلیغ در دانشگاه آغاز گردید. با تولد تلویزیون به عنوان بزرگ‌ترین رسانه تبلیغاتی جهان و مهمترین شاخص دهکده جهانی، تبلیغات به شکوفایی و گسترش معجزه آسایی رسیده است به طوری که سال ۱۹۵۰ به بعد را می توان به هیچ مجامله‌ای عصر طلایی تبلیغات نامید که دوران حاضر را نیز شامل می شود. تلویزیون از همان اول کار خود را با آگهی شروع نمود و تغییر عمیقی در فرم و شکل کار و عملیات موسسات تبلیغاتی بوجود آورد (اربابی،۱۳۵۲: ۶۵-­۶۴).
یکی از آخرین و مهمترین گامها در دهه ۱۹۶۰ پس از دستیابی بشر به فضا برداشته شد. به این صورت که با فرستادن ماهواره‌های مصنوعی به مدار کره‌ی زمین تسهیلات گسترده‌ای برای تسریع در امر ارتباطات بوجود آمد. به این ترتیب با توسل به این تسهیلات راه برای پیدایش شبکه‌ی گسترده‌‌ی امپریالسم خبری گشوده شد و خبرگزاری‌های غربی از امکانات تازه‌ای برخوردار شدند و شبکه رادیو و تلویزیون‌ها گسترش شگفت‌انگیزی پیدا کرد تا حدی که امروز کشورهای زیادی هستند که با ده‌ها زبان غیر از زبان ملی کشور خود برنامه‌ی برون‌مرزی پخش می‌کنند و روزنامه‌ها با تیراژهای میلیونی چهره‌ی دیگری از امکانات تبلیغاتی را نشان می دهد (زورق،۱۳۶۸: ­۱۶۷).
ظهور اینترنت و فراگیر شدن آن در دهه هشتاد قرن بیستم (از قرن ۱۹۸۰ به‌بعد) آغاز مرحله جدیدی از ارتباطات و ظهور ارتباطات بین‌المللی و توسعه تبلیغات بازرگانی فراتر از مرزهای جغرافیایی است. ارتباطات توسعه یافته و تبلیغات به طبع آن مجبور به توسعه است. با پیدایش فناوری‌های نوینِ اطلاعاتی و ارتباطی همچون اینترنت، ماهواره، تلفن همراه، رایانه و ویدئو، انقلابی عظیم در عرصه ارتباطات دوربرد و الکترونیک با برد جهانی رخ داد. در بین این فناوری ها، ماهواره و اینترنت شاخص ترین و اصلی ترین آن ها شناخته شده اند(کوهی و حسنی،۱۳۹۱: ۱۱۱).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...