۵.۰۰۰۰

 

۴.۹۰۰۰

 

۵.۱۰۶۴

 

 

 

پراکندگی

 

انحراف معیار

 

.۸۰۹۸۶۱

 

.۶۴۸۷۶۱

 

.۶۹۸۳۱۱

 

.۴۸۷۶۱۱

 

 

 

واریانس

 

.۸۲۸۳

 

.۴۱۵۲

 

.۴۳۳۲

 

.۱۶۶۱

 

 

 

شکل توزیع

 

چولگی

 

-.۰۵۴

 

-.۵۶۳

 

-.۴۵۶

 

.۴۵۳

 

 

 

کشیدگی

 

-.۷۱۸

 

.۹۸۸

 

.۳۵۵

 

.۴۲۲

 

 

 

حجم نمونه

 

۳۰۰

 

۳۰۰

 

۳۰۰

 

۳۰۰

 

 

 

با توجه به جدول (۶-۴)، تحلیل شاخصهای مرکزی، پراکندگی و توزیع متغیر توسعه فرهنگ کارآفرینی سازمانی به شرح زیر است:
متغیر فرهنگ درک تغییر و کشف فرصتهای جدید؛ دارای میانگین (۲۳/۵)، میانه (۰۰/۵)، انحراف معیار (۸۰/۱) و واریانس (۸۲/۳) میباشد. ضریب چولگی این متغیر برابر (۰۵۴/۰-) است که نشان میدهد این متغیر دارای چوله به راست است ولی از آن جایی که قدر مطلق این ضریب کمتر از مقدار (۵/۰) است، از نظر قرینگی دارای تفاوت بسیار اندکی با توزیع نرمال است. ضریب کشیدگی این متغیر نیز برابر (۷۱۸/۰-) میباشد که نشان دهنده کوتاهتر بودن (پراکندگی بیشتر) توزیع این متغیر نسبت به توزیع نرمال است و باتوجه به اینکه قدرمطلق ضریب کشیدگی کمتراز مقدار (۵/۰) است؛ کشیدگی توزیع، تفاوت زیادی با توزیع نرمال ندارد.
متغیر فرهنگ خلاقیت و نوآوری؛ دارای میانگین (۱۱/۵)، میانه (۰۰/۵)، انحراف معیار (۰۴/۱) و واریانس (۱۱/۲) میباشد. ضریب چولگی این متغیر برابر (۰۲۵/۰-) است که نشان میدهد این متغیر دارای چوله به چپ است ولی از آنجایی که قدرمطلق این ضریب کمتر از مقدار (۵/۰) است، ازنظر قرینگی دارای تفاوت بسیار اندکی با توزیع نرمال است. ضریب کشیدگی این متغیر نیز برابر (۴۵/۱-) میباشد که نشان دهنده کوتاهتر بودن (پراکندگی بیشتر) توزیع این متغیر نسبت به توزیع نرمال است و با توجه به اینکه قدر مطلق ضریب کشیدگی بیشتر از مقدار (۵/۰) است، کشیدگی توزیع، تفاوت زیادی با توزیع نرمال دارد.
متغیر فرهنگ تحریک و پرورش انگیزه‌ها؛ دارای میانگین (۱۱/۵)، میانه (۰۰/۵)، انحراف معیار (۶۴/۱) و واریانس (۴۱۵/۲) میباشد. ضریب چولگی این متغیر برابر (۵۶۳/۰-) است که نشان میدهد این متغیر دارای چوله به راست است ولی از آنجایی که قدر مطلق این ضریب کمتر از مقدار (۵/۰) است، از نظر قرینگی دارای تفاوت بسیار اندکی با توزیع نرمال است. ضریب کشیدگی این متغیر نیز برابر (۰۹۸/۰) میباشد که نشان دهنده بلندتر بودن (پراکندگی کمتر) توزیع این متغیر نسبت به توزیع نرمال است و باتوجه به اینکه قدرمطلق ضریب کشیدگی کمتراز مقدار (۵/۰) است، کشیدگی توزیع، تفاوت زیادی با توزیع نرمال ندارد.
متغیر فرهنگ استقلال‌طلبی و مسؤولیتپذیری؛ دارای میانگین (۱۳/۵)، میانه (۱۰/۵)، انحراف معیار (۴۸۷/۱) و واریانس (۱۶/۱) میباشد. ضریب چولگی این متغیر برابر (۴۵۳/۰) است که نشان میدهد این متغیر دارای چوله به راست است ولی از آنجایی که قدرمطلق این ضریب کمتر از مقدار (۵/۰) است، از نظر قرینگی دارای تفاوت بسیار اندکی با توزیع نرمال است. ضریب کشیدگی این متغیر نیز برابر (۴۲۲/۰) میباشد که نشان دهنده بلندتر بودن (پراکندگی کمتر) توزیع این متغیر نسبت به توزیع نرمال است و با توجه به اینکه قدر مطلق ضریب کشیدگی کمتراز مقدار (۵/۰) است، کشیدگی توزیع، تفاوت زیادی با توزیع نرمال ندارد.
۳-۴- بخش دوم: آمار استنباطی
تعیین روایی پرسشنامه
قبل از انجام هر گونه تحلیل بر روی داده های جمعآوری شده و استنباط آماری، نخست باید از پایایی و روایی ابزار اندازه گیری اطمینان حاصل کرد. پایایی پرسشنامه توسط آزمون آلفای کرونباخ سنجیدهشد و نتایج آزمون نشان داد که پرسشنامه های مورد استفاده از پایایی و دقت لازم برخوردارند. به منظور سنجش روایی نیز روش های گوناگونی وجود دارد که در این پژوهش با توجه به اینکه متغیرهای پژوهش از چند بُعد (مؤلفه) تشکیل شدهاند، از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی بهره گرفته شدهاست. لذا همانطور که در فصل سوم نیز بیانشد، در انجام تحلیل عاملی باید از این مسأله اطمینان حاصل شود که آیا میتوان داده های موجود را برای تحلیل مورد استفاده قرار داد یا نه. به عبارت دیگر؛ آیا تعداد داده های موردنظر برای تحلیل عاملی مناسب هستند یا خیر؟ بدین منظور از شاخص KMO و آزمون بارتلت استفاده گردیده است. بر اساس این دو آزمون، داده ها زمانی برای تحلیل عاملی مناسب هستند که شاخص KMO بیشتر از (۶/۰) و نزدیک به یک و sig آزمون بارتلت کمتراز (۰۵/۰) باشد. خروجی این آزمونها در جداول ذیل ارائه گردیدهاست.
پایان نامه - مقاله - پروژه
جدول (۷- ۴). آزمون KMO و بارتلت متغیر عوامل موثر بر توسعه فرهنگ کارآفرینی سازمانی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...