آماره­ های تحلیل توصیفی، اطلاعات مفیدی را در خصوص توزیع داده ­های جمع­آوری شده و متغیرهای محاسبه شده در اختیار محقق قرار می­دهد. برای مثال، نتایج ارائه شده در جدول ۴-۱ نشان می­دهد که انحراف معیار متغیر سودپیش­بینی نشده قبل ازمدیریت سود، بعنوان یکی از معیارهای متغیروابسته پژوهش، از میانگین آن پایین­تر می­باشد. این یافته حاکی از عدم وجود نوسانات شدید در داده ­های این متغیرهاست و نشان می­دهد که احتمالا توزیع داده ­ها به توزیع نرمال نزدیک می باشد. همچنین، این یافته در خصوص متغیر اهرم مالی نیز مصداق دارد. این در حالی است که انحراف معیار متغیر نسبت دستکاری هرکدام از روش­ها مدیریت سود، بالاتر از میانگین آنها می­باشد و نشان می­دهد که داده ­های مربوط به این متغیرها، نوسانات زیادی را در طول دوره پژوهش داشته اند و بطور نسبی از توزع نرمال فاصله گرفته­اند.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
آماره­ های توصیفی مربوط به متغیر سود هرسهم حاصل از فروش­ داراییها وسرمایگذاری­ها نشان می­دهد که میانگین بدست آمده برای این متغیر، مثبت می باشد. این یافته نشان می­دهد که در مجموع، شرکت­های نمونه آماری در طول دوره پژوهش دارای جریان نقدی مثبت بوده ­اند. همچنین، میانگین بدست آمده برای نسبت رشد فروش، مثبت است. این یافته حاکی از آن است که فروش شرکت­های نمونه آماری در طول دوره پژوهش دارای یک روند روبه رشد بوده است. و همچنین آماره­ های توصیفی مربوط به سود عملیاتی نشان می­دهد انحراف معیار متغیر سود عملیاتی، بعنوان یکی از معیارهای متغیر زمان­بندی، از میانگین آن پایین تر می باشد. این یافته حاکی از عدم وجود نوسانات شدید در داده ­های این متغیرهاست و نشان می دهد که احتمالا توزیع داده ها به توزیع نرمال نزدیک می باشد.
۴-۳- بررسی اعتبار الگوی رگرسیونی(فرض های اساسی رگرسیون)

 

    1. میزان اعتبار معادلات رگرسیونی برآورد شده به میزان برقراری پیش فرض­های لازم برای برآورد مدل است. مهمترین این پیش فرض ها عبارتند از:

 

    1. نرمال بودن متغیرهای وابسته

 

    1. همسانی واریانس­ها

 

    1. عدم خود همبستگی باقیمانده­ها

 

    1. عدم وجود همخطی بین متغیرهای مستقل الگوی رگرسیونی

 

در این تحقیق با آزمونهای آماری مناسب برقراری پیش فرض های فوق بررسی گردیده است.

 

    1. آزمون کلموگروف-اسمیرنف(نرمال بودن متغیر وابسته)

 

    1. نمودار باقیمانده در مقابل مقادیر برآورد شده (نداشتن الگو در این نمودار نشان از همسانی واریانس است[۵۹])

 

    1. آزمون دوربین – واتسون (مقادیر بین ۵/۱ تا ۵/۲ نشانگر عدم خودهمبستگی است)

 

    1. آزمون­های هم خطی که در آنها مقادیر نزدیک به ۱ برای آماره های تلورانس و عامل تورم واریانس حاکی از عدم وجود همخطی شدید بین متغیرهای مستقل است.

 

۴-۴- بررسی نرمال بودن معیارهای متغیروابسته(مدیریت سود)
در مدل رگرسیونی آزمون فرضیات پژوهش حاضر، متغیرهای نسبت دستکاری هرکدام از روش­ها مدیریت سود، معیار سودپیش­بینی نشده قبل از مدیریت سود، لگاریتم طبیعی اهرم مالی و درصد رشدفروش بعنوان معیارهای ارزیابی متغیروابسته مطرح شده ­اند. الگوی آزمون فرضیات این پژوهش برپایه معادلات رگرسیونی استوار است و نرمال بودن متغیر وابسته یکی از فرض­های اولیه و اساسی رگرسیون است که به نرمال بودن باقیمانده­های رگرسیون نیز می انجامد. در این پژوهش برای بررسی نرمال بودن داده ­ها از آزمون کلموگروف-اسمیرنف استفاده شده است. فرضیه ­های آماری مربوط به این آزمون بصورت ذیل می باشد.
H0 : توزیع داده ­ها نرمال است.
H1: توزیع داده ­ها نرمال نیست.
نتایج حاصل از آزمون آماری فوق برای معیارهای ارزیابی متغیروابسته(مدیریت سود) پژوهش، در جدول ۴-۲ آمده است.
جدول ۴-۲: آزمون نرمال بودن معیارهای ارزیابی متغیر وابسته

 

متغیر وابسته آزمون کلموگروف اسمیرنف
آماره آزمون درجه آزادی سطح معنی داری
نسبت دستکاری هرکدام از روشها مدیریت سود ۰۲۵/۰ ۵۶۰ ۱۹۸/۰
سودپیش­بینی نشده قبل از مدیریت سود ۰۸۸/۰ ۵۶۰ ۰۸۵/۰
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...