دسته بندي علمی – پژوهشی : فرآیند ارزشیابی پیشرفت تحصیلی |
ارزشیابی پیشرفتتحصیلی فرایند منظمی است که با بکارگیری روشهای علمی، عملکرد یادگیرندگان و میزان آموختههایشان را میسنجد و در مورد عملکرد آنها با توجه به اهداف آموزشی از پیش تعیین شده به قضاوت و داوری می پردازد. طبق این تعریف در ارزشیابی پیشرفتتحصیلی نخستین گام، تعیین اهداف آموزشی است. منظور از اهداف، انتظارات آموزشی است که پس از طی یک دوره آموزشی از یادگیرندگان انتظار میرود به آن دست یابند. برای سهولت مطالعه، اهداف آموزشی را به انواع مختلفی طبقه بندی کردهاند که از این میان طبقه بندی بلوم شناخته شدهتر است. اهداف در طبقه بندی بلوم در سه حیطهی شناختی، روانی – حرکتی و عاطفی قرار میگیرند که در هر کدام از این حیطهها نیز اهداف از سطوح سلسله مراتبی از ساده به مشکل برخورداند. در آموزش و پرورش بسیاری از اهداف در ارتباط با حیطه شناختی هستند. نوع دیگری از طبقه بندی اهداف، تعیین اهداف در سه سطح کلی، نسبتاً کلی و هدفهای رفتاری است که از این میان، هدفهای رفتاری نسبت به دو سطح دیگر جزئیتر، دقیقتر و قابل اندازه گیریتر است. ویژگیهای مذکور به روند ارزشیابی پیشرفتتحصیلی سرعت و سهولت میبخشند.
بعد از تعیین اهداف آموزشی نیاز است که عملکرد یادگیرندگان متناسب با اهداف تعیین شده از طریق ابزارهای اندازه گیری سنجیده شود. از مهمترین این ابزارها امتحانات پیشرفتتحصیلی هستند. این امتحانات زمانی در سطح مطلوب قرار میگیرند که سوالات آن به بهترین وجه نمونهی معرفی از همهی سوالات ممکن در موضوع مورد سنجش باشد، به طوریکه همه ی هدفهای آموزشی و محتوای درس را پوشش دهد. در این راستا آنچه به آزمونساز کمک می کند، تهیه جدول مشخصات برای موضوعی که قرار است عملکرد یادگیرندگان در آن سنجیده شود. این جدول، یک جدول دو بعدی است که در یک بعد آن محتوا و در بعد دیگر هدف قرار میگیرد. همچنین تعداد سوالات متناسب با اهمیت محتوا و هدف هر بخش در خانههای جدول ذکر میشود.
بعد از تهیه این جدول، آنچه باید تعیین گردد نوع سوال است. پس از طرح سوالات امتحان، اجرا و تصحیح آن، نوبت به تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از امتحان میرسد که میتوان از نتایج آن در راستای بهبود کیفیت فنی این امتحانات بهره برد. در قسمت زیر سعی شده است، در راستای تحقیق به معرفی انواع سوال و قواعد طرح و تصحیح سوالات ذهنی پرداخته شود.
انواع سوال
از عمدهترین امتحانات پیشرفت تحصیلی میتوان امتحانات مداد و کاغذی یا امتحانات کتبی را نام برد. سوالات این امتحانات به دو نوع اصلی؛ عینی و ذهنی تقسیم میشوند. در سوالات عینی، دانش آموز باید از بین پاسخهای پیشنهادی برای هر سوال، پاسخ درست یا مناسبتر را انتخاب کند. علت نامگذاری این سوالات این است که در تصحیحشان، نظر شخصی مصحح بیتأثیر است. این سوالات خود شامل سوالات چندگزینه ای، صحیح – غلط و جور کردنی میباشند. در سوالات ذهنی، دانش آموز پاسخ را تولید می کند و دلیل نامگذاری این سوالات، دخیل بودن نظر شخصی مصححان در تصحیح آنهاست. این سوالات به سه دستهی تشریحی یا انشایی، کوتاه پاسخ و کامل کردنی تقسیم میشوند.
سوالات تشریحی
تهیه پاسخ در سوالات تشریحی مستلزم این است که دانش آموز ضمن یادآوری آموختههای خود، پاسخ را تولید کند. با توجه به آزادی عمل دانش آموز در پاسخ دادن، این سوالات به دو دسته تقسیم میشوند؛ دستهی اول، سوالات تشریحی گسترده پاسخ هستند که دانش آموز از لحاظ زمان پاسخدهی و میزان پاسخ هیچ گونه محدودیتی ندارد و می تواند هر طور بخواهد پاسخ خود را ارائه دهد. دسته ی دوم، سوالات تشریحی محدود پاسخ هستند که دانش آموز باید مطابق با محدودیت عنوان شده در صورت سوال عمل کند. این نکته حائز اهمیت است که هیچ کدام از انواع سوال به تنهایی عاری از نقص نیست و نمیتوان هیچ یک از آنها را به عنوان تنها ابزار مطلوب جهت سنجش آموختههای دانش آموزان نام برد. هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند که می توان با در نظر گرفتن ملاحظات نظری و عملی از میان آن ها دست به انتخاب زد. از جمله امتیازهای سوالات تشریحی میتوان به سنجش سطوح بالاتر اهداف آموزشی، سهولت تهیه، تقویت عادتهای مطلوب مطالعه در یادگیرندگان، قرار دادن یادگیرندگان در موقعیت های واقعیتر اشاره کرد. همچنین این سوالات توانایی تولید پاسخ را میسنجند نه توانایی انتخاب پاسخ را. از جمله معایب این سوالات میتوان به متأثر بودن نمرهگذاری ازحالات روحی و سلیقهی شخصی مصحح و نیز توانایی دانش آموز در ارائه مطلب اشاره کرد که کاهش دقت و عینیت در تصحیح را به دنبال خواهد داشت. همچنین صرف زمان زیاد برای تصحیح، نمونه گیری محدود از محتوای درس و هدفهای آموزشی از دیگر معایب این سوالات هستند.
قواعد طرح سوالات تشریحی
با اینکه سوال خوب طرح کردن نوعی هنر است اما در این زمینه اصول و قواعدی وجود دارد که نتیجهی تجربیات صاحب نظران طی سالیان میباشد که با رعایت آنها میتوان سوالات مناسب و با کیفیتی طرح کرد. سیف (۱۳۹۱) در بیان اصول و قواعد این سوالات به موارد زیر اشاره کرده است:
- هر سوال به یکی از هدفهای آموزشی مربوط باشد.
- از سوالات تشریحی برای سنجش هدفهایی استفاده شود که با سایر انواع سوالات به خوبی قابل اندازه گیری نباشد.
- در نوشتن سوالات از کلمات و عبارات واضح استفاده شود و از کلیگویی پرهیز شود.
- تا حد امکان از سوالات تازه و موقعیتهای جدید استفاده شود.
- به دانش آموزان حق انتخاب چند سوال از میان تعدادی سوال داده نشود.
- برای پاسخگویی به سوالات زمان کافی در نظر گرفته شود و زمان هر سوال نیز به طور جداگانه مشخص شود.
- با نوشتن سوالاتی که به جواب کوتاه نیاز دارند، تعداد سوالات را میتوان افزایش داد و از این طریق از مشکل ضعف نمونه گیری امتحانات تشریحی کاست.
- عواملی که در ارزشیابی سوالات تشریحی دخالت دارند را از پیش تعیین کرده و دانش آموزان را باید از آن مطلع کرد.
- از کاربرد کلمات “چه کسی"، “چه وقت"، ” کجا” و جز این ها بپرهیزید.
قواعد تصحیح سوالات تشریحی
به منظور افزایش دقت عمل مصححان و ثبات نمرهگذاری رعایت اصول و قواعد زیر توصیه شده است:
- پاسخهای سوالات تشریحی را تنها میباید بر اساس هدفی که در سوال گنجانیده شده است،
تصحیح کرد.
- پاسخها سوال به سوال تصحیح شوند نه ورقه به ورقه.
- در صورت امکان، چند مصحح اوراق را به گونه مستقل تصحیح کنند. میانگین نمرات مصححان
مختلف از نمرات هر یک از آنها دقیقتر خواهد بود.
- تمام پاسخهای دانش آموزان به یک سوال در یک نشست و بدون وقفهی زمانی تصحیح شوند.
- هنگام تصحیح اوراق امتحانی از شناسایی نام صاحبان آنها خودداری شود.
- مصحح به نمرات سوالات قبلی تصحیح شده نگاه نکند و هر سوال جدید را به طور مستقل و
بدون تأثیر گرفتن از نمرات سوالات قبلی تصحیح کند.
- به منظور ایجاد انگیزه و آموزش غیرمستقیم بر روی اوراق امتحانی، اشتباهات دانش آموزان تصحیح
شود.
- داشتن یک نمونه یا الگو برای هر سوال به عنوان کلید، از دخالت عوامل نامربوط جلوگیری
می کند. در تهیه پاسخهای نمونه، پاسخ هر سوال را به چند قسمت تقسیم کرده و برای هر قسمت امتیاز
جداگانهای منظور و مطابق با این امتیازها به پاسخهای دانش آموزان نمره داده شود.
- از راهنمای تصحیح استفاده شود (همان منبع).
روشهای تصحیح سوالات تشریحی
روش تحلیلی یا امتیازبندی : در این روش پاسخ نمونهی هر سوال به اجزای کوچکتری تقسیم میشود و برای هر جز مشخص، نمره یا امتیاز جداگانهای در نظر گرفته میشود.
روش کلی یا سراسری یا درجه بندی : پاسخ نمونه به اجزا و قسمتهای کوچک تقسیم نمی شود بلکه تنها به صورت یک معیار به کار میرود. در این روش مصحح تمامی پاسخ فرد به یک سوال را میخواند و یک برداشت کلی از آن کسب می کند و بعد این برداشت کلی را به یک نمره تبدیل می کند. در این روش، شیوه های مختلفی برای نمرهگذاری وجود دارد: میتوان یک نمره دوگانه ( قبول- مردود) را به کار برد یا مقیاس را تا ۵ واحد از خیلی خوب(۵) تا خیلی ضعیف(۱) افزایش داد.
روش ویژگیهای اصلی : در این روش مصحح ویژگیهای اصلی پاسخ دانش آموز به هر سوال را میسنجد و برای هر یک از آنها نمرات ۴ تا ۰ را که معرف عالی تا غیرقابل قبولاند منظور مینماید (همان منبع).
سوالات کوتاه پاسخ
در سوالات کوتاه پاسخ، سوال به صورت جملهی پرسشی نوشته میشود و دانش آموز همانند سوالات تشریحی، پاسخ را تولید می کند. منتهی برخلاف طول پاسخ سوالات تشریحی، پاسخ تولید شده در حد یک عبارت یا جملهی مختصر است. تصحیح این سوالات از دقت و عینیت بیشتری برخوردار است به طوریکه برخی صاحبنظران این سوالات را زیر مجموعهی سوالات عینی قرار می دهند و برخی آنها را حد وسط سوالات تشریحی و عینی میدانند. از جمله مزایای این سوالات میتوان؛ سهولت تهیه، کاهش تقلب و عدم وجود حدس را نام برد. از معایب این سوالات میتوان به؛ عدم سنجش هدفهای سطوح بالاتر یادگیری، تشویق یادگیرندگان به حفظ کردن اطلاعات جزیی و کماهمیت اشاره کرد. همچنین ممکن است یادگیرندگان پاسخهای متنوعی را به یک سوال بدهند که این کار تصحیح را دشوار می کند و بیانگر آن است که عینیت این سوالات به اندازه سوالات عینی نیست.
سوالات کامل کردنی
سوال به صورت یک جمله خبری نوشته میشود که یک جای خالی دارد. دانش آموز باید ضمن یادآوری پاسخ مناسب با پرکردن جای خالی جمله را کامل کند. طول پاسخ این سوالات نسبت به سوالات کوتاه پاسخ، کوتاهتر و در حد چند کلمه است. در بعضی طبقه بندیها این نوع سوالات در زیرگروه سوالات کوتاه پاسخ قرار میگیرند. سوالات کامل کردنی، مزایا و معایب سوالات کوتاه پاسخ را دارا هستند با این تفاوت که تهیه سوالات کوتاه پاسخ از سهولت بیشتر و همچنین از ابهام کمتری نسبت به سوالات کامل کردنی برخوردارند. آنچه در تهیه این نوع سوالات باید به آن توجه کرد این است که تنها کلمهها وعبارتهای مهم حذف شوند و تا حد امکان یک جای خالی در نظر گرفته شود که بهتر است در پایان جمله قرار گیرد. همچنین اندازه جای خالی در تمام سوالات یک امتحان به یک اندازه باشد.
[۱]. Bloom
[۲]. multiple choice
[۳]. true-false
[۴]. matching test
[۵]. short ansver
[۶]. extended response
[۷]. restricted response
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1400-02-31] [ 05:41:00 ب.ظ ]
|