مولفه جامعه مداری به عنوان یکی از موانع کارآفرینی سازمانی به صورت مستقل مورد بررسی قرار گیرد.
فرضیه۳-۲)فرعی پژوهش:
با توجه به نتیجه آزمون نسبت این فرضیه، ومقدارآن (۳۸/۰) که از مقدارنسبت مورد آزمون (۶۰/۰)کمتر است مشخص شد که رقابت پذیری از موانع کارآفرینی سازمانی نمی باشدو نیز باتوجه به تحلیل توصیفی گویه های پرسشنامه مشخص گردید عواملی نظیر رقابت شعب در ارائه هرچه بهتر خدمات کم می باشد بنابراین پیشنهاد می گردد:
پایان نامه
هر سازمان برای ایجاد مزیت رقابتی پایدار باید کانون شایستگی اساسی خود را شناسایی کندو این شایستگی را مراقبت کرده و توسعه دهد و همچنین استراتژی استفاده از فرصت هارا براین شایستگی مبتنی نماید.
مولفه رقابت پذیری به عنوان یکی از موانع کارآفرینی سازمانی به صورت مستقل مورد بررسی قرار گیرد.
اقداماتی صورت پذیرد تا رقابت مثبتی در جهت ارائه هر چه بهتر خدمات انجام گیرد.
فرضیه۳-۳)فرعی پژوهش:
با توجه به نتیجه آزمون نسبت این فرضیه ، ومقدارsig ،سطح معنی داری از۰۵/۰بیشتر بوده(۵۱۸/۰) لذا مشخص شد که مدیریت تضاد از موانع کارآفرینی سازمانی نمی باشدو نیز باتوجه به تحلیل توصیفی گویه های پرسشنامه مشخص گردید عواملی نظیر فرهنگ همکاری و همدلی بین مدیران و کارکنان کم می باشد .بنابراین پیشنهاد می گردد:
مولفه مدیریت تضاد به عنوان یکی از موانع کارآفرینی سازمانی به صورت مستقل مورد بررسی قرار گیرد.
درجهت ایجاد محیطی با فضای همکاری و همدلی بیش از پیش اقدامات اصلاحی انجام گیرد.
فرضیه۳-۴) فرعی پژوهش:
با توجه به نتیجه آزمون نسبت این فرضیه ، ومقدارآن (۲۱/۰) که از مقدارنسبت مورد آزمون (۶۰/۰)کمتر است مشخص شد که مشتری مداری از موانع کارآفرینی سازمانی نمی باشدو نیز باتوجه به تحلیل توصیفی گویه های پرسشنامه مشخص گردید عواملی نظیر ارتباط مناسب با ارباب رجوع کم می باشد بتابراین پیشنهاد می گردد:
مولفه مشتری مداری به عنوان یکی از موانع کارآفرینی سازمانی به صورت مستقل مورد بررسی قرار گیرد.
با توجه به اینکه ارتباط اثر بخش با ارباب رجوع موجب ترویج رفتار کارآفرینی در سازمان می شود.در جهت رفع موانع ارتباط مناسب و صحیح همکاران، با ارباب رجوع اقدامات جدی صورت پذیرد .
فرضیه۳-۵)فرعی پژوهش:
با توجه به نتیجه آزمون نسبت این فرضیه ، ومقدارآن (۱۹/۰) که از مقدارنسبت مورد آزمون (۶۰/۰)کمتر است مشخص شد که همکاری بین سازمانی از موانع کارآفرینی سازمانی نمی باشد . بنابراین پیشنهاد می گردد:
مولفه همکاری بین سازمانی به عنوان یکی از موانع کارآفرینی سازمانی به صورت مستقل مورد بررسی قرار گیرد.
ازآنجا که همکاری های بین سازمانی می تواند هم منافع مشتری و هم منافع سازمان را تامین نماید،لذا ورود به این مقوله می تواند موجب تسریع در فعالیت های کارآفرینانه گردد.
۵-۲-۲پیشنهادات جانبی
ایجاد یک مدل برای کارآفرینی سازمانی: کارآفرینی سازمانی به اشکال مختلف وجود دارد و هر سازمانی باید مدل مخصوص و مناسب برای خود به وجود آورد. اما ساختار کلی و شرایط لازم برای توسعه کارآفرینی سازمانی می تواند به اشکال زیر باشد:
ایجاد یک سازمان ارگانیک که در آن تمامی اجزای سازمان حاوی کارآفرینی سازمانی باشند؛
ایجاد یک گروه ارائه خدمات جدید در سطح معاونت سازمان که نیاز به حمایت مالی و معنوی سازمان دارد؛ معاونت جدید این اختیار را دارد که بخشهایی از سازمان را برای نزدیکتر کردن به اهداف کارآفرینی سازمانی، تجدید ساختار کند.این معاونت بایستی حامی فرهنگ کارآفرینانه باشد و کارکنان را برای تولید ایده های متنوع و جدید آموزش دهد؛
تاسیس یک بخش در دپارتمان منابع انسانی که افرادی را کــــه به کارآفرینی علاقه نشان می دهند تشویق کند و آموزش دهد.
توسعه فرهنگ کارآفرینی سازمانی:
و آن عبارت است از فرهنگی که اجازه می دهد کارآفرینی علی رغم وجود همه محدودیتها در سازمان رشد کند.صاحبنظران عناصر زیادی را برای فرهنگ کارآفرینی سازمانی برشمرده اند که در اینجا به تعدادی از آنها اشاره می کنیم:
ـ به کارآفرینان سازمانی اجازه داده شود که در زمینه های دلخواه خویش فعالیت کنند؛
ـ به آنها اجازه داده شود که در کل مدت یک پروژه (از ابتدا تا انتها) حضور داشته باشند، زیرا وجود آنها استمرار و انگیزشی به کل مجموعه پروژه می دهد؛
ـ وجود منابع مازاد بر فعالیتهای عادی سازمان جهت انجام فعالیتهای کارآفرینانه؛
ـ فرهنگ تحمل شکست، خطر و اشتباه؛ همکاری ها و تعاملات همه جانبه بین واحدهای سازمانی؛
ـ استفاده از تیم هایی که افراد از تخصص ها و واحدهای گوناگون در آن حضور دارند و سود بردن از مهارت ها و دیدگاه های مختلف اعضای تیم.
شناخت افراد مستعد برای کارآفرینی:
در سازمانهای سنتی که قصد حرکت به سمت کارآفرینی سازمانی دارند، باید افرادی که دارای تمایلات کارآفرینانه هستند، شناسایی شوند. اصولاً ۲ گروه از افراد باید شناسایی شوند: نوآورانی که به طورکامل استعداد مدیریتی نیز دارند؛ و اعضای بالقوه تیم ها که همراه با گروه اول بتوانند به طور کامل مفاهیم مربوط به کارآفرینی را توسعه دهند.
پاداش دادن به کارآفرینان سازمانی:
طراحی یک سیستم پاداش برای کارآفرینان سازمانی نیازمند این است که مدیران عالی هم از نیاز کارآفرینان سازمانی آگاه باشند و هم از نیاز کارمندان عادی. این پاداش هم باید پولی باشد و هم غیرپولی. اما جنبه های غیرپولی مهمتر است. پاداشهــای غیرپولی برای کارآفرینان سازمان می تواند عبارت باشد از: به رسمیت شناختن عملکــرد او، تاثیر آن بر میزان پاداش، تهیه بودجه های احتیاطی، ایجاد گروه های حمایتی یا ایجاد سیستم های دوگانه ارتقا بر پایه عملکرد در توسعه پروژه های نوآورانه.
۵-۲-۳پیشنهادات برای محققین بعدی
مطالعه و تحقیق در خصوص دیگر متغیرهای مرتبط با موضوع موانع کارآفرینی و کارآفرینان، همانند متغیرهای محیطی و برآیندی و داخلی که در این پژوهش آمده اند.
مطالعه، تحقیق و ارائه راهکارهای مناسب در خصوص برطرف ساختن هر یک از ابعاد موانع مطرح شده در این تحقیق که مرتبط با بانک مسکن مدیریت شعب جنوب غرب شهر تهران می باشد.
انجام و اجرای تحقیق با توجه به مدل مطرح شده، در دیگر بانک ها و یا نهادها و سازمان های موجود در جامعه و مقایسه یافته ها باهم، در هر یک از ابعاد.
فهرست منابع و مآخذ
فهرست منابع
۱-آبدری،فاطمه ؛محمد پور ،محمد مهدی،(۱۳۹۲)،شناسایی و رتبه بندی موانع کارآفرینی سازمانی در سازمانهای دولتی (مورد مطالعه: ستاد مرکزی وزارت کار و امور اجتماعی)،همایش دانشگاه کارآفرین(صنعت محور)
۲-آقاجانی افروزی،علی اکبر؛پرهیزگار،محمد مهدی؛درینی،محمد ولی،(۱۳۹۰)، مدل یابی موانع کارآفرینی سازمانی در بان رفاه استان مازندران،مجله علمی پژوهشی برنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی،شماره۱۴
۳-ابویی اردکانی،محمد.(۱۳۷۹).نظریه سازمان یادگیرنده.مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران،تهران .
۳-اسدی کمال،ناصر(۱۳۹۱)،بررسی و رتبه بندی موانع کارآفرینی سازمانی در آموزش و پرورش شهر تهران ،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی باراهنمایی دکتر مهدی شریعتمداری، تهران،دانشگاه آزاد .
۴-احمدپور داریانی، محمود و مقیمی، سید محمد،( ۱۳۸۵)، مبانی کارآفرینی، انتشارات فرا اندیش، چاپ سوم.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...