جدول ۳-۲: محاسبه حجم نمونه آماری

 

نام دفتر محاسبه حجم نمونه حجم نمونه
شرکت بیمه دانا ۱۰۰/(۱۸۸×۷/۱۹) ۳۷
شرکت بیمه آسیا ۱۰۰/(۱۸۸×۴۶) ۸۶
شرکت بیمه رازی ۱۰۰/(۱۸۸×۳/۱۵) ۲۹
شرکت بیمه نوین ۱۰۰/(۱۸۸×۱/۱۹) ۳۶
جمع کل ۱۸۸ ۱۸۸

پس ۱۸۸ پرسشنامه به طور تصادفی دربین نمایندگان فعال در چهار شرکت بیمه ای دانا ،آسیا،نوین ورازی در استان اصفهان توزیع شده است.۳۷ پرسشنامه به طور تصادفی در بین نمایندگان شرکت بیمه دانا در استان اصفهان ، ۸۶ پرسشنامه بطور تصادفی دربین نمایندگان شرکت بیمه آسیا در استان اصفهان، ۲۹ پرسشنامه به طور تصادفی در بین نمایندگان شرکت بیمه رازی در استان اصفهان و ۳۶ پرسشنامه بطور تصادفی در بین نمایندگان شرکت بیمه نوین در استان اصفهان توزیع شد. در بین پرسشنامه های توزیع شده ۱۸۸ پرسشنامه برگشت داده شده است. برای تجزیه و تحلیل فرضیه های تحقیق از این ۱۸۸ پرسشنامه استفاده شده است.
دانلود پروژه
۳-۴) روش نمونه گیری[۲۵]
برای نمونه گیری در پژوهش های علوم رفتاری روش های متداولی وجود دارند که از جمله آنها نمونه گیری تصادفی ساده، نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده، نمونه گیری سیستماتیک یا منظم، نمونه گیری خوشه ای و نمونه گیری چند مرحله ای می باشد.
در نمونه گیری تصادفی ساده هریک از اعضای جامعه تعریف شده شانس برابر و مستقلی برای قرار گرفتن در نمونه دارند. منظور از مستقل بودن این است که انتخاب یک عضو به هیچ شکل در انتخاب سایر اعضای جامعه تأثیری ندارد. در این روش ابتدا فهرست اسامی تمامی اعضا را بدست آورده، سپس به هریک از آنها شماره ای اختصاص می دهیم و با بهره گرفتن از جدول اعداد تصادفی تعداد موردنیاز را انتخاب می کنیم.
با توجه به اینکه جامعه مورد مطالعه در این تحقیق از پراکندگی یکسانی برخوردار نمی باشد، از روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده برای انتخاب افراد نمونه استفاده شده است.
۳-۵) روش گردآوری اطلاعات[۲۶]
برای روشن شدن مباحث نظری تحقیقی و به دست آوردن اطلاعات مورد نیاز در زمینه ارائه خدمات مطلوب به مشتریان و تقسیم بندی آنها از روش جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای به عنوان مفیدترین روش استفاده شده است. از این روش برای جمع آوری اطلاعات در زمینه ادبیات و پیشینه تحقیق استفاده گردید. لذا با مطالعه کتابها، مقالات و تحقیقات دیگر پژوهشگران اطلاعات موردنیاز جمع آوری گردید.
همچنین به منظور جمع آوری اطلاعات موردنیاز برای بررسی وضعیت متغیرهای تحقیق و همچنین برای تجزیه و تحلیل فرضیه های تحقیق از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. پرسشنامه شامل ۵ سوال عمومی می باشد که مربوط به نام شرکت ، جنسیت ، تحصیلات ، سابقه فعالیت ومنطقه محل فعالیت است.
سوالات پرسشنامه از بین سوالات پرسشنامه های استاندارد با توجه به نظر اساتید راهنما و مشاور انتخاب شده است. پرسشنامه در کل شامل ۲۴ سوال پنج گزینه ای می باشد که به کمک آنها می توان درستی فرضیه های تحقیق را بررسی نمود. گزینه های مربوط به هر سوال بصورت: خیلی کم، کم، متوسط، زیاد و خیلی زیاد می باشند که با توجه به طیف پنج تایی لیکرت با اعداد ۱، ۲، ۳، ۴ و ۵ اندازه گیری می شوند.
در جدول ارتباط سوالات پرسشنامه با فرضیه های تحقیق داده شده است.
جدول ۳-۳: ارتباط سوالات پرسشنامه با متغیرهای تحقیق

 

فرضیه های تحقیق سوالات پرسشنامه
فرضیه فرعی ۱ ۱ ،۲ ، ۳، ۴، ۵ و۶
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...