آدرس پستی در شهرستان:…………………………………………………………………………………………………………………………..
تلفن ثابت محل سکونت: ۷۷۲۱۱۲۹۱تلفن محل کار: ۸۸۵۰۰۰۷۹ دورنگار:……………………………
۲-اطلاعات مربوط به استاد راهنما:
تذکرات:
دانشجویان دوره کارشناسی می‌توانند یک استاد راهنما و حداکثر دو استاد مشاور و دانشجویان دوره دکتری حداکثر تا دو استاد راهنما و دو استاد مشاور می‏توانند انتخاب نمایند.
در صورتی که اساتید راهنما و مشاور مدعو می باشند، لازم است سوابق تحصیلی، آموزشی و پژوهشی کامل ایشان (رزومه کامل) شامل فهرست پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‏های دکتری دفاع شده و یا در حال انجام که اساتید مدعو، راهنمایی و یا مشاوره آنرا بر عهده داشته‏اند، به همراه مدارک مربوطه و همچنین آخرین حکم کارگزینی (حکم هیأت علمی) ضمیمه گردد.
اساتید راهنما و مشاور موظف هستند قبل از پذیرش پروپوزال، به سقف ظرفیت پذیرش خود توجه نموده و در صورت تکمیل بودن ظرفیت پذیرش، از ارسال آن به دانشکده و حوزه پژوهشی و یا در نوبت قراردادن و ایجاد وقفه در کار دانشجویان جداً پرهیز نمایند. بدیهی است در صورت عدم رعایت موازین مربوطه، مسئولیت تأخیر در ارائه پروپوزال و عواقب کار، متوجه گروه تخصصی و دانشکده خواهد بود.
اطلاعات مربوط به استاد راهنمای اول:
دانشگاهی
نام و نام خانوادگی:دکتر فیروز اصلانی آخرین مدرک تحصیلی:…دکتری.
حوزوی
تخصص اصلی:……………………… رتبه دانشگاهی (مرتبه علمی): …………………… تلفن همراه: …………………………………
تلفن منزل یا محل کار:……………………………….. نام و نام خانوادگی به زبان انگلیسی: ……………………………………………
نحوه همکاری با واحد علوم و تحقیقات:
تمام وقت نیمه وقت مدعو
اطلاعات مربوط به استاد راهنمای دوم:
دانشگاهی
نام و نام خانوادگی:………………………………………………..آخرین مدرک تحصیلی ـــــــــــــــ :……………………………….
حوزوی
تخصص اصلی:……………………… رتبه دانشگاهی (مرتبه علمی): …………………… تلفن همراه: …………………………………
تلفن منزل یا محل کار:……………………………….. نام و نام خانوادگی به زبان انگلیسی: ……………………………………………
نحوه همکاری با واحد علوم و تحقیقات:
تمام وقت نیمه وقت مدعو
اطلاعات مربوط به استاد مشاور اول:
دانشگاهی
نام و نام خانوادگی:………………………………………………..آخرین مدرک تحصیلی ـــــــــــــــ :……………………………….
حوزوی
تخصص اصلی:……………………… رتبه دانشگاهی (مرتبه علمی): …………………… تلفن همراه: …………………………………
تلفن منزل یا محل کار:……………………………….. نام و نام خانوادگی به زبان انگلیسی: ……………………………………………
نحوه همکاری با واحد علوم و تحقیقات:
تمام وقت نیمه وقت مدعو
اطلاعات مربوط به استاد مشاور دوم:
دانشگاهی
نام و نام خانوادگی:………………………………………………..آخرین مدرک تحصیلی ـــــــــــــــ :……………………………….
حوزوی
تخصص اصلی:……………………… رتبه دانشگاهی (مرتبه علمی): …………………… تلفن همراه: …………………………………
تلفن منزل یا محل کار:……………………………….. نام و نام خانوادگی به زبان انگلیسی: ……………………………………………
نحوه همکاری با واحد علوم و تحقیقات:
تمام وقت نیمه وقت مدعو
۴- اطلاعات مربوط به پایان‏ نامه:
الف- عنوان تحقیق
۱- عنوان به زبان فارسی:
مشروعیت سیاسی از نظرامام خمینی وآیت الله محمد تقی مصباح یزدی
۲- عنوان به زبان انگلیسی/(آلمانی، فرانسه، عربی):
تذکر: صرفاً دانشجویان رشته‏های زبان آلمانی،‌فرانسه و عربی مجازند عنوان پایان‏ نامه خود را به زبان مربوطه در این بخش درج نمایند و برای بقیه دانشجویان، عنوان بایستی به زبان انگلیسی ذکر شود.
پایان نامه - مقاله - پروژه
political legitimacy in Imam Khomeini and Ayatollah Mesbah Yandi’s political view
ب – تعداد واحد پایان‏ نامه: ۶ واحد
ج- بیان مسأله اساسی تحقیق به طور کلی (شامل تشریح مسأله و معرفی آن، بیان جنبه‏ه ای مجهول و مبهم، بیان متغیرهای مربوطه و منظور از تحقیق) :
انقلاب اسلامی ایران بی شک یکی از مهم ترین اتفاقات سیاسی قرن بیستم بوده است و رخدادی که تا حد زیادی باید با زمینه های فرهنگی و سیاسی-اجتماعی اش در طول سالیان دراز تاریخ سیاسی اش فهمیده شود. تاریخی که سرنوشت پیچیده ای را پشت سر گذاشت تا این که سرانجام در دستگاه نظری حضرت امام خمینی به انسجامی تئوریک دست پیدا کرد. همچنین این انقلاب بزرگ سیاسی-اسلامی باید در زمینه های تاریخی خاص خودش فهمیده شود. جایی که در بحبوحه جنگ سرد و نزاع پیش آمده بین دموکراسی های غربی و نظام کمونیستی امکان تازه ای از سیاست ورزی را به جهانیان ارائه داد. این انقلاب سیاسی بزرگ بر پایه قرائت خاص حضرت امام خمینی از اسلام سیاسی شکل گرفت. قرائتی که زمینه ظهور نظریه پردازی های تازه ای درباره حکومت در اسلام ایجاد کرد. شاید یکی از مهم ترین زمینه های نظری انقلاب اسلامی مفهوم مشروعیت سیاسی بوده است. مفهومی که در تاریخ اندیشه سیاسی شیعه همواره با چگونگی و چیستی شکل حکومت در دوران غیبت حصرت ولیعصر(عج) گره خورده است. لذا هر نظریه ای درباب حکومت اسلامی مواجهه مهمی با مفهوم مشروعیت خواهد داشت. به طوری که می توان گفت جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک مدل جدید حکومت داری مبانی خاصی از مفهوم مشروعیت درون خود دار که باید به بررسی آن ها و مشخص کردن چیستی بنیاد های تشکیل دهندشان پرداخته شود.
با عنایت به همین اهمیت است که رساله حاضر تلاشی خواهد بود در بررسی چیستی و چگونگی کیفیات مربوط به مفهوم مشروعیت در پشت باورهای سیاسی آیت الله مصباح یزدی، نشانه ها و تاثیرات آن را بر تمامیت دستگاه سیاسی این نظریه پرداز معاصر اسلامی در مقایسه با مفهوم مشروعیت در اندیشه سیاسی حضرت امام خمینی(ره).
در این پژوهش سعی خواهیم کرد تا با ارائه فهمی از مشروعیت مطابق متون مورد عنایت در میان اندیشمندان سیاسی زمینه مقایسه مشروعیت سیاسی در نگاه این دو متفکر اسلامی را فرآهم آوریم. درواقع سعی خواهیم کرد تا با مطالعه آثار خاص ایشان درباره انسان و چیستی او، پاسخ هایی که در دستگاه سیاسی ایشان برای مسائل مربوط به مشروعیت سیاسی و جایگاه مردم در حکومت اسلامی وجود دارد را بیابیم و مورد مقایسه قرار بدهیم.این مقایسه برپایه این فرض اساسی شکل می گیرد که مفهوم مشروعیت در نگاه حضرت امام خمینی مفهومی مردم محور تر از فهمی است که حضرت آیت الله مصباح یزدی از آن در نظریات سیاسیشان مد نظر داشته اند. بدین معنا که برای نظریه سیاسی امام خمینی مشروعیت وجهی دوگانه دارد. وجه اساسی آن مشروعیت الهی تنفیض شده به پیامبر، امام و ولی فقیه از طریق خدای متعال است و وجه مشهود این تنفیض الهی را پذیرش مردمی دانسته که ولی فقیه- و حکومت اسلامی- به اعتبار آن از امکان اداره حکومت در زمان غیبت حضرت عصر برخوردار می شود. در حالی که از نظر مصباح یزدی نقش مردم تا ایجاد حکومت اسلامی موثر است و تا جایی که نشانه تحقق تنفیض ولایت الهی به حکومت اسلامی باشد حائز اهمیت است.آیت الله مصباح یزدی در مقاله ای با عنوان مشروعیت ولایت فقیه الهی است؛ به خواست این و آن مشروط نیست و در جایی که به مقایسه نظر اهل سنت و شیعیان درباب حکومت انجام می دهند می نویسند:” در مورد مشروعیت حکومت امامان معصوم (ع) میان اهل تسنن و شیعیان اختلاف نظر وجود دارد. اهل تسنن بر این عقیده‌اند که حکومت هرکس، به جز رسول الله (ع) با رای مردم و بیعت آنان مشروعیت می‌یابد. آنها معتقدند اگر مردم با حضرت علی (ع) بیعت نکرده بودند، حکومت آن حضرت نامشروع بود. ولی شیعیان معتقدند مشروعیت حکومت ائمه معصومین (ع) با نصب الهی است، یعنی خدای متعال است که حکومت را به امامان معصوم (ع) واگذار کرده و پیامبر اگرچه نقش مبلغ را در این زمینه داشته‌اند، ولی در تحقق بخشیدن به حکومت ائمه (ع) بیعت و همراهی مردم نقش اساسی داشته است. از این رو علی (ع) با اینکه از سوی خدا به امامت و رهبری جامعه منصوب شده بود و حکومت ایشان مشروعیت داشت، ولی ۲۵ سال از دخالت در امور اجتماعی خودداری کرد، زیرا مردم با ایشان بیعت نکرده بودند. ایشان با توسل به زور حکومت خویش را بر مردم تحمیل نکرد. در مورد دیگر ائمه نیز همین سخن درست است.”
در این زمینه متغیر مستقل ما مفهوم مردم در نگاه حضرت امام خمینی و نظریه آیت الله مصباح یزدی خواهد بوددر حالی که متغیر وابسته ما فهم ایشان از مفهوم مشروعیت است. البته نباید از نظر دور داشت که با عنایت به موضوع تحقیق و عدم تعلق آن به علوم طبیعی و همچنین با عنایت به فاصله ای که روش مطالعه ما از روش های پوزیتیویستی و رفتارگرایانه دارد تعیین سفت و سخت متغیرهای وابسته و مستقل برای تحقیق غیرضروری به نظر می رسد.
متغییر مستقل:
مردم و جایگاهشان در نظر آیت الله مصباح یزدی و امام خمینی ره

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...