۳-۴-۷- تلفیق ضرایب اهمیت معیارها
دراین مرحله از تلفیق ضرایب اهمیت معیارها درارتباط با هدف و نیز ضرایب اهمیت (امتیاز)؛گزینه ها (مدل ها) با هر یک از معیارها “امتیازنهایی"هریک از گزینه ها (مدل ها) بدست خواهد آمد. برای این کار از «اصل ترکیب سلسله مراتبی»ساعتی که منجر به یک «بردار اولویت» با درنظرگرفتن همه­ قضاوت­ها در تمامی سطوح سلسله مراتبی می­ شود، استفاده می کنیم.
پایان نامه - مقاله - پروژه
= امتیاز نهایی (اولویت) گزینه­ j
که در آن:
ضریب اهمیت معیار k؛
ضریب اهمیت معیار i؛
امتیاز گزینه­ی j در ارتباط با زیرمعیار i؛
۳-۵- روایی راهنمای مصاحبه و اعتبارسنجی رویکرد و مدل انتخابی
جهت بررسی روایی راهنمای مصاحبه از نظر خبرگان و عمدتا استاد راهنما و مشاورم استفاده کرده ام. و سوالات و متن مصاحبه به صورت باز صورت گرفت.(پاسخ بسته نبود)
جهت اعتبارسنجی رویکرد انتخابی معماری سرویس گرا در راستای برآورده کردن اهداف سازمانی، بایستی برخی ملاحظات را در ارتباط با اهداف حرفه در نظر بگیریم. در همین راستا برای سنجش اعتبار مدل انتخابی متنی مشتمل بر شرح کامل رویکردها تهیه گردید و سپس مصاحبه حضوری با تعدادی از کارشناسان و خبرگان داخل سازمانی انجام شد و برای تعدادی از کارشناسان بیرون سازمان نیز ارسال گردید. در واقع اعتبار سنجی رویکرد انتخابی به کمک ابزار مصاحبه با خبرگان صورت گرفت.
جهت اعتبارسنجی مدل پیشنهادی شرکت IBM در راستای پیاده سازی معماری سرویس گرا، متنی مشتمل بر مدل ها و ویژگی های آنها تهیه شد، سپس با تشکیل کارگاه آموزشی برای خبرگان و کارشناسان جهت تشریح کامل مدل ها و مزایایی هر کدام، چهار شاخص جامعیت، وجود مستندات فنی و کیفی، قابلیت اطمینان و پویایی و انعطاف پذیری در این مدل ها مورد ارزیابی قرار گرفت. بعد از جمع آوری پاسخ ۱۸ نفر خبرگان و کارشناسان داخل و بیرون سازمان نتیجه آن بررسی شده بر اساس فرایند تحلیل سلسله مراتبی AHP و به کمک نرم افزار Expert Choice تجزیه و تحلیل داده ها را انجام داده و در نهایت مدل پیشنهادی شرکت IBM به عنوان مدل برتر ارائه شد.
یافته های تحقیق و بکارگیری مدل منتخب در بخشی از اداره کل فناوری اطلاعات و ارتباطات کتابخانه ملی
۴-۱- مقدمه
در فصل قبل ابتدا مراحل تحقیق بطور شرح داده شد سپس روش تحقیق برای گام های اصلی تحقیق بررسی شد. در اینجا تمام مراحل تحقیق و گام های آن را عملا اجرا کرده و نتایج بدسن آمده تحلیل خواهد شد. ابتدا مرحله اول تحقیق و مصاحبه با کارشناسان و خبرگان امر برای انتخاب رویکرد معماری سرویس گرا بررسی و تحلیل می گردد و رویکرد معماری سرویس گرا به عنوان رویکرد برتر انتخاب می شود. سپس با تشکیل کارگاه آموزشی برای خبرگان و کارشناسان جهت تشریح کامل مدل های معماری سرویس گرا و مزایایی هر کدام، چهار شاخص جامعیت، وجود مستندات فنی و کیفی، قابلیت اطمینان و پویایی و انعطاف پذیری در این مدل ها مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت تا مدل پیشنهادی شرکت IBM به عنوان مدل برتر برای سازمان های خدماتی انتخاب گردد. آنگاه به استناد مدل پیشنهادی شرکت IBMو روش مدرن کردن سیستم های موروثی، مدلی جهت پاسخگویی به سیستم های مورد نیاز سازمان های خدماتی پیشنهاد دادیم. حال در راستای پیاده سازی این مدل برای اداره کل فناوری اطلاعات و ارتباطات در کتابخانه ملی، می بایست قدم های را برداشت که در این فصل شرح داده می شود.
۴-۲- تجزیه و تحلیل داده ها و یافته های تحقیق
در فصل قبل دیده شد، رویکرد های مطرح طراحی فناوری اطلاعات به شرح زیر می باشند:
برنامه ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات(ITSP)
مدل های همترازی کسب و کار
مدل های معماری فناوری اطلاعات
معماری سازمانی
معماری سرویس گرا
معماری سازمانی سرویس گرا
در این تحقیق ابتدا مروری بر کل رویکردهای موجود طراحی برنامه جامع فناوری اطلاعات داشته، فهرستی از آنها به همراه مزایای استفاده از هر کدام تهیه شد، سپس به کمک ابزار مصاحبه با خبرگان و کارشناسان رویکرد معماری سرویس گرا انتخاب گردید. در مرحله بعد با مطالعه مقالات، کتب و مطالب منتشره در اینترنت جستجو برای انواع مدل های معماری سرویس گرا صورت گرفت. مدل های مطرح در معماری سرویس گرا به شرح زیر می باشند:
مدل مرجع SOA
مدل پیشنهادی شرکت IBM
مدل پیشنهادی شرکت Oracle
در اینجا ابتدا نتایج مصاحبه برای انتخاب رویکرد برتر تجزیه و تحلیل خواهد شد، سپس نتایج حاصل از تشکیل کارگاه آموزشی برای انتخاب مدل پیشنهادی شرکت IBM بررسی کامل صورت گرفته جداول آنها تحلیل و نتیجه نهایی آن در اداره کل فناوری اطلاعات و ارتباطات کتابخانه ملی بکار خواهد رفت.
۴-۲-۱- انتخاب رویکرد معماری سرویس گرا
بعد از شرح کامل تمام رویکردهای مطرح برنامه جامع فناوری اطلاعات، مصاحبه حضوری با تعدادی از کارشناسان و خبرگان داخل سازمانی انجام شده و برای تعدادی از کارشناسان بیرون سازمان نیز ارسال گردید بعد از جمع آوری پاسخ ۱۶ نفر خبرگان و کارشناسان داخل و بیرون سازمان نتیجه آن بررسی شده و رویکرد معماری سرویس گرا با ۲۵/۸۱ درصد نظرات خبرگان امر به عنوان رویکرد برتر انتخاب شد. جداول زیر تعدا کارشناسان، میزان تحصیلات ونتایج حاصل از نظر سنجی آنها را نشان می دهد.
جدول ۴-۱: تعداد کارشناسان، خبرگان و میزان تحصیلات آنها

 

ردیف میزان تحصیلات تعداد
۱ دکترا ۵
۲ فوق لیسانس ۹
۳ لیسانس ۲
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...