تاثیر تغییرات دما بر جوانه‌زنی بذر اسطوخودوس و رزماری

با توجه به نتایج بدست آمده حاصل از تجزیه واریانس داده‌ها و نمودار‌‌ (شماره ۱-۴) بین داده‌ها اختلاف ‌معنی‌داری وجود داشته است. بذور در تیمار دمایی ۴ درجه سانتی‌گراد دارای بالاترین مقدار جوانه‌زنی بوده است و هم چنین در مقایسه بین دو گیاه رزماری واسطوخودوس، گیاه رزماری در تیمار‌های دمایی ۴ و ۸ درجه سانتی‌گراد دارای مقدار بالاتری نسبت به اسطوخودوس بوده است. هم چنین هردو گیاه در تیمار دمای ۲۴ درجه هیچ بذر جوانه‌زده‌‌ای نداشتند.

جوانه‌زنی دو گیاه رزماری و اسطوخودوس نسبت به تیمار حرارتی

تاثیر تغییرات دما بر طول ساقچه و ریشه چه بذر اسطوخودوس و رزماری

با توجه با توجه به نتایج بدست آمده حاصل از تجزیه واریانس داده‌ها و نمودار ‌‌(شماره ۲-۴) بین داده‌ها اختلاف ‌معنی‌داری وجود داشته است.در مقایسه طول ساقه چه برای گیاه رزماری تیمار دمایی ۸ درجه سانتی‌گراد دارای بالاترین مقدار طول ساقچه، هم چنین در مقایسه تیمار دمایی برای طول ریشه چه تیمار دمایی ۸ درجه سانتی‌گراد دارای بالاترین مقدار طول ریشه چه برای هر دو گیاه رزماری و اسطوخودوس بوده است. همچنین لازم به ذکر است که گیاه رزماری تاثیر مثبت‌تری را نسبت به اسطوخودوس در تیمار دمایی نشان داده است.
پایان نامه - مقاله - پروژه

تغییرات طول ساقه چه و ریشه چه نسبت به تیمار حرارتی

تاثیر تیمار اسید سولفوریک بر بذور رزماری و اسطوخودوس

آزمایش به این صورت بود که ابتدا بذرهای اسطوخودوس و رزماری را تمیز کرده و آنها را در پتری دیش قرار داده (هر پتری دیش ۲۵ عدد بذر)، این آزمایش شامل ۳ تکرار با غلظت‌های متفاوت اسید سولفوریک (آب گرم، اسید ۱۵ دقیقه و اسید ۳۰ دقیقه) بود، به این صورت که بذرها را در پتری دیش‌ها ریخته شد و به مدت ۱۵ و ۳۰ دقیقه در اسید سولفوریک تعیین شده قرار داده شدند. و پس از آن با آب مقطر شسته شدند. این تیمار جهت غلبه بر خواب بذر به کار رفت. تاثیر تیمار اسید بر روی درصد جوانه‌زنی در سطح یک درصد معنی‌‌‌‌‌دار گردید‌‌. در مقایسه میانگین‌ها بیشترین درصد جوانه‌زنی مربوط به رزماری با درصد ۵۵ مربوط به تیمار اسید سولفوریک در مدت ۱۵ دقیقه بود و کمترین درصد جوانه‌زنی به میزان ۳۵ درصد مربوط به تیمار آب گرم اسطو خودوس بوده است. همچنین بیشترین میزان سرعت جوانه‌زنی مربوط به بذر رزماری در تیمار اسید سولفوریک ۱۵ دقیقه با میزان ۱٫۴۱ و کمترین میزان جوانه‌زنی در بذر‌های رزماری مربوط به تیمار آب گرم با میزان ۰٫۴۲۵ بوده است. بیشترین میزان رشد طول ساقه چه نیز مربوط به تیمار اسید سولفوریک ۳۰ دقیقه در رزماری با میزان ۵٫۶ و کمترین آن مربوط به تیمار آب گرم اسطوخودوس با میزان ۲٫۸۵ بوده است‌‌. طول ریشه چه نیز در رزماری با میزان ۹٫۹۷ بیشترین رشد را داشته است که مربوط به تیمار ۳۰ دقیقه اسید سولفوریک بوده و در اسطوخودوس با میزان ۴٫۰۸ در تیمار آب گرم کمترین رشد را داشته است.

تاثیر اسید سولفوریک بر جوانه‌زنی بذر اسطوخودوس و رزماری

با توجه به نتایج بدست آمده از تفسیر و تجزیه واریانس داده‌ها و نمودار (شماره ۳-۴)، تیمار اسید سولفوریک بر روی جوانه‌زنی بذور رزماری و اسطوخودوس نشان داد که تعداد بذو جوانه زده در تیمار ۱۵ دقیقه در اسید سولفوریک داراری بیشترین مقدار بوده است. لازم بذکر است که مابقی تیمار اسید سولفوریک دارای اختلاف معنی‌‌‌‌‌دار زیادی نبوده‌اند. همچنین بذور گیاه رزماری دارای تاثیر بیشتری بوده است.‌‌ (جدول میانگین جوانه‌زنی در دو گیاه به پیوست ارجاع داده ‌می‌شود)

جوانه‌زنی بذور رزماری و اسطوخودوس در تیمار اسید سولفوریک

تاثیر اسید سولفوریک بر طول ریشه چه بذر رزماری

با توجه به نتایج بدست آمده از تفسیر و تجزیه واریانس داده‌ها و نمودار (شماره ۴-۴)، تیمار اسید سولفوریک برروی تغییرات طول ساقچه وریشه چه بذر رزماری نشان داد که در تیمار ۳۰ دقیقه در اسید سولفوریک دارای بالاترین مقدار طول ریشه چه و ساقچه در بذر گیاه رزماری بوده است. دارای اختلاف معنی‌‌‌‌‌دار ‌می‌باشد. کمترین مقدار طول ریشه چه در رزماری مربوط به تیمار آب گرم، و کمترین مقدار طول ساقه چه در رزماری مربوط به تیمار ۱۵ دقیقه در اسید سولفوریک بوده است.

تغییرات طول ریشه چه و ساقه چه بر روی بذر رزماری در تیمار اسید سولفوریک

تاثیر اسید سولفوریک بر طول ریشه چه بذر اسطوخودوس

با توجه به نتایج تیمار اسید سولفوریک بر روی تغییرات طول ساقچه و ریشه چه بذر اسطوخودوس نشان داد که در تیمار ۱۵ دقیقه در اسید سولفوریک دارای بالاترین مقدار طول ریشه چه و ساقچه در بذر گیاه رزماری بوده است. دارای اختلاف معنی‌‌‌‌‌دار ‌می‌باشد. کمترین مقدار طول ریشه چه ساقه چه در اسطوخودوس مربوط به تیمار آب گرم، بوده است.

تغییرات طول ریشه چه و ساقه چه بر روی بذر اسطوخودوس در تیمار اسید سولفوریک

تاثیر تیمارشوری بر بذور رزماری و اسطوخودوس

آزمایش به این صورت بود که ابتدا بذرهای اسطوخودوس و رزماری را تمیز کرده و آنها را در پتری دیش قرار داده (هر پتری دیش ۲۵ عدد بذر)، این آزمایش شامل ۴ تکرار با غلظت‌های شوری ‌‌(غلظت ۰، ۵۰، ۱۰۰، ۱۵۰ میلی مولار) بود، به این صورت که بذرها را در پتری دیش‌ها ریخته شد و هر چند روز یک بار با آب شور آبیاری شدند. این آزمایش به منظور بررسی اثرات تنش شوری بر جوانه‌زنی و پارامترهای رشدی این گیاهان صورت گرفت. نتایج نشان می‌دهد بین سطوح مختلف شوری از نظر درصد جوانه‌زنی‌‌، طول ساقه چه و طول ریشه چه تفاوت معنی‌‌‌‌‌دار مشاهده شد‌‌. با افزایش میزان شوری از درصد جوانه‌زنی بذر‌ها کاسته شد. بالا‌ترین درصد جوانه‌زنی مربوط به غلظت صفر میلی مولار رزماری بود (۷۵/۸۳ درصد) و کمترین آن مربوط به غلظت شوری ۱۵۰ میلی مولار هردو گیاه بود (۱۰ درصد). اگرچه تفاوت در جوانه‌زنی دو سطح اول شوری مشاهده نشد ولی با افزایش سطح شوری در سطوح بالاتر با بقیه سطوح اختلاف معنی‌‌‌‌‌دار مشاهده شد. همچنین با افزایش سطح شوری طول ریشه چه وساقه چه گیاهچه‌های هر دو گیاه کاسته شد بلند‌ترین آنها مربوط به تیمار شاهد بود و کوتاه‌ترین آن‌ها مربوط به غلظت نمک ۱۵۰ میلی مولار و به ترتیب (۵۸ و ۴٫۲ میلی‌متر ریشه چه) مربوط به گیاه اسطوخودوس و (۶۵ و ۱۶ میلی‌متر ساقه چه) و مربوط به گیاه اسطوخودوس بودند. با توجه به جدول تجزیه واریانس و مقایسه میانگین در سطوح مختلف شوری برای طول ریشه چه در سه سطح اول شوری تفاوت معنی‌‌‌‌‌دار بوده ولی تفاوت در سطح ۱۰۰ و۱۵۰ میلی مولار دیده نشد و برای ساقه چه در تمامی سطوح تفاوت وجود داشت. (برای هر دو گیاه)

تاثیر تیمار شوری بر جوانه‌زنی بذر رزماری و اسطوخودوس

باتوجه به نتایج بدست آمده مشخص شد که اگرچه دو گیاه رزماری و اسطو خودوس نسبت به شوری مقاوم هستند اما جوانه‌زنی آن‌ها در غلظت‌های بالا به شوری حساس بوده و با کاهش جوانه‌زنی همراه است به طوری که در غلظت ۱۰۰میلی مولار جوانه‌زنی بذر‌ها به نصف کاهش یافته است و در غلظت ۱۵۰ میلی مولار به ۱۰ درصد رسیده است.

نمودار درصد جوانه‌زنی نسبت به تیمار شوری در رزماری

نمودار درصد جوانه‌زنی نسبت به تیمار شوری در اسطوخودوس

تاثیر تیمار شوری بر طول ریشه چه وساقچه بذر رزماری و اسطوخودوس

با توجه به نتایج بدست آمده از تفسیر و تجزیه واریانس داده‌ها و نمودار (شماره ۷ و ۶)، تیمار شوری بر روی بذر رزماری و با توجه به صفات جوانه‌زنی و تغییرات طول ریشه چه و طول ساقه چه نتایج حاکی از این است که تیمار شاهد دارای بالاترین تعداد بذر جوانه زده و بالاترین مقدار طول ریشه چه و طول ساقه چه در مقایسه با سایر تیمار‌های اعمال شده برای بذر رزماری را داشته است و کمترین مقدار مربوط به تیمار ۱۵۰ میلی مولار بوده است.

طول ساقچه و ریشه چه مربوط به تیمار شوری بر روی بذور رزماری

طول ساقچه و ریشه چه مربوط به تیمار شوری بر روی بذور اسطوخودوس
با توجه به نتایج بدست آمده از تفسیر و تجزیه واریانس داده‌ها و نمودار (شماره ۸ و ۹)، تیمار شوری بر روی بذر اسطوخودوس و باتوجه به صفات جوانه‌زنی و تغییرات طول ریشه چه وطول ساقه چه نتایج حاکی از این است که تیمار شاهد دارای بالاترین تعداد بذر جوانه زده و بالاترین مقدار طول ریشه چه و طول ساقه چه در مقایسه با سایر تیمار‌های اعمال شده برای بذر رزماری را داشته است و کمترین مقدار صفات مورد مطالعه مربوط به تیمار ۱۵۰ میلی مولار بوده است.

همبستگی بین صفات ارزیابی شده

 

همبستگی بین صفات در گیاه رزماری-تیمار دما

همبستگی صفات در تیمار دمایی رزماری

 

صفات جوانه‌زنی طول ساقچه طول ریشه چه
جوانه‌زنی
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...