*۱۰/۲۰-

 

*۷۳/۱۷-

 

۷/۲۱-

 

۷۶/۱۱۷

 

۲

 

 

 

۵۷/۱۹-

 

۰۸/۱۶-

 

*۹۱/۲۱-

 

*۶۹/۱۲۰

 

۳

 

 

 

مأخذ: یافته‌های تحقیق
براساس نتایج جدول ۴-۷ کمترین مقدار آماره آکائیک و نسبت درست‌نمایی در وقفه‌ی سه، آماره حنان کوئین در وقفه‌ی یک و شوارترز بیزین در وقفه‌ی صفر است. با توجه به تعداد داده‌‌ها، برای از دست ندادن قدرت توضیح‌دهندگی مدل، براساس معیار آکائیک و نسبت درست‌نمایی، وقفه‌ی سه به عنوان وقفه‌ی بهینه برای مدل با تورم انتخاب می‌شود. نتایج جدول ۴-۸ همچنین نشان می‌دهد که براساس آماره آکائیک و نسبت درست نمایی وقفه‌ی بهینه برای مدل با تورم انتظاری، وقفه‌ی سه است.
پایان نامه - مقاله - پروژه
روش یوهانسون
همگرایی یعنی وجود یک رابطه بلندمدت بین متغیرها که برای بررسی آن ابتدا باید اطمینان حاصل کرد که متغیرهای مدل همگی حداکثر باشند که این کار با کمک آزمون‌های ریشه واحد انجام می‌شود. سپس با وقفه‌ی به دست آمده از مدل VAR وجود رابطه‌ی بلندمدت بین متغیرها را با بهره گرفتن از آزمون‌های هم‌انباشتگی نظیر یوهانسون (آزمون‌های و ) آزمون کرده و اگر چنین رابطه‌ای وجود داشت؛ رابطه‌ی تعادلی بلندمدت برآورد می‌شود. با توجه به اینکه ضرایب در الگوی VAR قابل تفسیر و اتکا نیستند و برای آزمون فرضیه‌های این پژوهش نیاز به ضرایب بلندمدت بین بازده دارایی‌ها و تورم وجود دارد، لازم است تا با بهره‌گیری از روش یوهانسون بردارهای هم‌انباشتگی بلندمدت بین متغیرهای مدل استخراج شود. نظر به اینکه آزمون ریشه واحد فصلی و دیکی فولر تعمیم یافته نشان از هم‌انباشتگی متغیرها داشت، در این بخش با بهره گرفتن از آزمون یوهانسون وجود رابطه‌ی بلندمدت بین بازده‌ دارایی‌ها، تورم و تورم انتظاری بررسی و در صورت تأیید، نوع الگو و تعداد بردارهای هم‌انباشتگی از طریق آماره‌های آزمون اثر و حداکثر مقدار ویژه تعیین خواهد شد.
تعیین و شناسایی نوع الگو
نقطه آغاز روش یوهانسون برای آزمون و تعیین روابط هم‌جمعی بین متغیرها، تعیین و شناسایی نوع الگو، برای تصمیم‌گیری در مورد لزوم وارد کردن متغیرهای قطعی همچون عرض از مبدأ، روند است. برای این منظور الگو از نامقیدترین حالت تا مقیدترین برآورد شده و با بهره گرفتن از نتایج به دست آمده برای آزمون اثر و حداکثر مقدار ویژه در مورد نوع الگو و تعداد بردارهای هم‌جمعی تصمیم‌گیری می‌شود. از آن­جا که در عمل احتمال تحقق الگوی اول و الگوی پنجم بسیار بعید است (نوفرستی، ۱۴۲:۱۳۷۸)، تنها الگوی دوم تا چهارم بررسی می­ شود.
جدول ۴-۹: آزمون یوهانسون مربوط به مدل بازده دارایی‌ها و تورم

 

 

آزمون اثر

 

 

 

الگوی ۴

 

الگوی ۳

 

الگوی ۲

 

فرضیه مخالف

 

فرضیه صفر

 

 

 

بحرانی

 

آماره

 

بحرانی

 

آماره

 

بحرانی

 

آماره

 

 

 

۴۷/۱۸۷

 

*۹۲/۵۸۳۷

 

۵۲/۱۵۹

 

*۲۵/۲۰۸

 

۵۹/۱۶۹

 

*۰۳/۲۳۱

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...