مدل مبتنی بر تحول پذیر بودن سازمان بر سه اصل استوار است :

 

    1. سازمانها باید پویا و متحول باشند و آموزش مسئول حفظ و تقویت این پویایی است .

 

    1. هر شغل ماهیتی دارد و تمام مشاغل به تناسب از زمینه های ارتباطی خاص خود برخوردارند .

 

      1. متغیر بودن توانایی های مورد نیاز برای هریک از مشاغل در زمان های مختلف ( شبلی , ۱۳۷۶)

    پایان نامه - مقاله - پروژه

 

ماهیت این مدل مطابق شکل زیر است :
۳- تعیین زمینه های تحول
۲-تعیین اهداف عملیاتی موسسه

 

    1. تعیین اهداف رسمی موسسه

 

۸-ارزشیابی تحقیق تحول سازمان
۵- تعیین نیاز های آموزشی
۲-تعیین اهداف عملیاتی موسسه

 

    1. تعیین اهداف رسمی موسسه

 

۸-ارزشیابی تحقیق تحول سازمان
۳- تعیین زمینه های تحول
۳- تعیین زمینه های تحول
۲-تعیین اهداف عملیاتی موسسه

 

    1. تعیین اهداف رسمی موسسه

 

۴-تعیین اهداف واحد ها
۶- برنامه ریزی آموزش
۷-اجرای آموزش
منبع ( شبلی، ۱۳۷۶) شکل ۲-۲- مدل مبتنی بر تحول پذیر بودن سازمان
۴-۵- مدل رویکرد سیستمی‌به آموزش
این رویکرد برتعیین اهداف آموزشی، تجارب یادگیری کنترل شده برای رسیدن به این اهداف تأکید دارد، معیارهای عملکرد و ارزشیابی اطلاعات این رویکرد عبارتند از :

 

    1. برای اصلاح مداوم فراگرد آموزش باز خورد را به کار می‌گیرد . از این دیدگاه برنامه های آموزشی هیچ گاه محصولات تمام شده نیستند . آنها با اطلاعاتی که نشان دهنده برآورده شدن اهداف آرمانی است انطباق داده می‌شود .

 

    1. این رویکرد پیچیدگیهای تعامل بین اجزا را شناسایی می‌کند .

 

    1. این رویکرد یک چارچوب اجرایی برای برنامه ریزی وباقی ماندن و ادامه دادن به اهداف آرمانی را فراهم می‌آورد و در این چارچوب یک پژوهش و تعیین اینکه کدام برنامه در رسیدن به اهدافشان موفق بوده اند ضروری است .

 

    1. دیدگاه کل گرایانه دارد و یک مجموعه کلی از تعامل بین خرده سیستم ها است .

 

در این رویکرد علاوه بر سه مرحله نیازسنجی , آموزش وارزشیابی یک مرحله دیگر که شامل مقاصد آموزش است که شامل اعتباریابی آموزش :

 

    1. اعتبار آموزش ( یادگیرندگان در طول دوره آموزشی چه چیز را فرا می‌گیرند . )

 

    1. اعتبار انتقال ( آیا آنچه در طول آموزش آموخته شده است می‌تواند عملکرد سازمان را بهبود بخشد. )

 

    1. اعتبار درون سازمانی (آیا عملکرد یک گروه جدید از یادگیرندگان با عملکرد گروه اصلی یادگیرنده همان برنامه آموزشی سازگار است .)

 

    1. اعتبار بین سازمانی ( آیا یک برنامه آموزشی اعتبار یابی شده در یک سازمان می‌تواند به گونه ای موفقیت آمیز در سازمان دیگر اجرا شود .) ( گلدستین , ۱۹۹۲ )

 

بنابراین , با توجه به مدلهای گوناگون ارائه شده درباره مراحل و فرایند های آموزش درسازمان , فرایندی را که در سازمانهای مختلف تقریبا همه گیر است وجامعیت دارد واجرا می‌شود به قرار ذیل است :
الف : تشخیص نیاز آموزشی
ب : تدوین اهداف برنامه آموزشی
ج : تعیین محتوای مورد نیاز برنامه آموزشی
د : انتخاب روش های آموزش

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...