در این تحقیق در بخش آمار توصیفی به خلاصه کردن داده ها و تهیّه جدول و رسم نمودار پرداخته شده است و از شاخص های مرکزی از قبیل میانگین از شاخص های پراکندگی نظیر انحراف معیار استفاده شده است. در حقیقت برای تجزیه و تحلیل داده ها و اطّلاعات، مطابق اهداف ارائه شده، ابتدا میزان و یا مقدار هر متغیّر براساس داده ها و امتیازات حاصل از پرسشنامه مشخّص شده، سپس با توصیف اطّلاعات حاصل شده در قالب جداول و نمودارهای آماری مناسب، دیدگاه کلّی در مورد نمونه مورد مطالعه و چگونگی توزیع متغیّر وابسته و مستقل ایجاد می گردد. این توصیف در چگونگی استفاده از الگوهای آماری گوناگون کمک می نماید.
پایان نامه - مقاله - پروژه
۳-۸-۲ آمار استنباطی
در این تحقیق در واقع با تعیین الگوها، آزمون فرضیه های تحقیق از طریق آزمون مقایسه میانگین ها انجام گردید با توجّه به این که هدف اصلی این پژوهش بررسی وضعیّت ۹ معیار مدّنظر مدل تعالی با توجّه به وضع موجود و وضع مطلوب می باشد. آزمون t تک نمونه ای زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که یک نمونه از جامعه داریم و می خواهیم میانگین آن را با یک حالت معمول و رایج، استاندارد و یا حتّی یک عدد فرضی و مورد انتظار مقایسه کنیم. برای این کار ما صرفاً یک گروه را می سنجیم و میانگین دوم را در اختیار داریم که بعد از قرار دادن در محل مورد نظر در اس پی اس اس این مقایسه صورت می گیرد. مقدار آماره ی آزمون آن به صورت زیر محاسبه می شود :
t=(x ̅-μ_۰)/(s⁄√n)
این آماره ، همانند آماره ی آزمون z یک نمونه ای است با این تفاوت که در مخرج آن بجای انحراف معیار جامعه σ از انحراف معیار نمونه (s) استفاده شده است .
برای انجام این آزمون فرض ، ابتدا آماره ی t را با بهره گرفتن از فرمول فوق محاسبه می کنیم ، سپس با بهره گرفتن از مقدار t حاصل شده ، در مورد پذیرش یا رد فرض صفرتصمیم گیری می شود.
۳-۹ جمع بندی و خلاصه فصل
از آنجایی که هدف پژوهش حاضر تعیین و بررسی وضعیّت ۹ معیار مدّنظر مدل تعالی با توجّه به وضع موجود و وضع مطلوب در بین کارکنان بانک تجارت ۱۶ شهرستان استان گیلان می باشد، از این رو، تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر نحوه گردآوری اطّلاعات، توصیفی – مقایسه ای است. ابزار اصلی گرد آوری اطّلاعات پرسشنامه می باشد. بر این اساس برای سنجش متغیّرها از پرسشنامه استاندارد استفاده شده است. به منظور سنجش پایایی یک نمونه اولّیه شامل ۳۰ پرسشنامه پیش آزمون شد و سپس با بهره گرفتن از داده های بدست آمده از پرسشنامه میزان ضریب اعتماد با روش آلفای کرونباخ محاسبه شد که نتیجه آن برای تمامی متغیّر ها عدد قابل قبولی بوده است. در واقع این اعداد نشان دهنده این است که پرسشنامه از قابلیّت اعتماد و به عبارت دیگر از پایایی لازم برخوردار است. همانطور که در این فصل اشاره شد جامعه مورد نظر کلیّه کارکنان بانک تجارت استان گیلان می باشد که بتوانند به سؤالات مربوط به مدل تعالی سازمانی پاسخ دهند. همچنین حجم نمونه آماری نیز ۲۳۷ نفر بوده است.
۴-۱ مقدمه
فصل چهارم:
تجزیه و تحلیل داده ها
همان گونه که مشاهده شد، در فصل های قبلی به معرّفی متغیّرهای تحقیق توانمند سازها و نتایج مدل تعالی سازمانی بر اساس منابع موجود و مدل تحقیق پرداخته شد. در این فصل نیز به چگونگی وضعیّت مولّفه های تاثیر گذار (عناصر مدّنظر در این تحقیق) بر متغیّر وابسته پرداخته می شود. همانگونه که به تفصیل در فصل سوّم نیز گفته شد دراین تحقیق از ابزار پرسشنامه استاندارد مدل تعالی سازمانی که از اعتبارلازم نیز برخوردار می باشد جهت جمع آوری اطّلاعات استفاده شده است. این فصل به دو بخش تحلیل توصیفی و تحلیل استنباطی تقسیم شده که در بخش اوّل ابتدا به بررسی وضعیّت مشخّصات عمومی پاسخ دهندگان پرداخته می شود سپس در بخش دوّم به اثبات فرضیه های تحقیق بر اساس اهداف آن
می پردازیم. لازم به ذکر است، داده های جمع آوری شده در قالب معادلات ساختاری با کمک نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
۴-۲ تجزیه و تحلیل اطّلاعات (آمار توصیفی)
۴-۲-۱ تحلیل سوالات عمومی
بر اساس مشاهدات به دست آمده از پرسشنامه ها در خصوص سوالات مشخّصات عمومی نتایج زیر به دست آمده است:
- شاخص جنس
با توجّه به نتایج بدست آمده از جامعه مورد مطالعه به ترتیب زنان با تعداد ۵۷ نفر معادل ۱/۲۴ درصد و مردان با تعداد ۱۸۰ نفر معادل ۹/۷۵ درصد از نمونه آماری این تحقیق را تشکیل داده اند.
جدول ۴-۱ فراوانی پاسخ دهندگان شاخص جنس

 

درصد تجمعی سهم از کل
(درصد)
فراوانی (درصد)   شاخص
۱/۲۴ ۱/۲۴ ۵۷ زن جنس
۱۰۰ ۹/۷۵ ۱۸۰ مرد
  ۱۰۰ ۲۳۷ کل

نمودار ۴-۱ شاخص جنس

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...