استفاده از منابع پایان نامه ها درباره مطالعه ارتباط اخلاق حرفه ای در میزان رضایت شغلی مدیران نواحی ... |
- نتایج بدست آمده از آمار استنباطی،
- ارائه پیشنهادات بر مبنای یافتههای تحقیق،
-
- ارائه پیشنهادات برای تحقیقات آتی،
- محدودیتهای تحقیق.
۵-۲) طرح مجدد مساله پژوهش:
اخلاق در تمامی حوزه ها اجتماعی، فرهنگی و علمی این قابلیت را دارد تا به عنوان بخش هدایتکننده قلمداد گردد و باعث کاهش رفتارهای نابهنجار و غیر اخلاقی گردد. یکی از مواردی که می تواند بی اخلاقی را در سازمان کاهش دهد، اعتقاد و التزام به اخلاق حرفهای است.اخلاق حرفهای با بیان نظاممند مسئولیتهای اخلاقی در حرفه سعی در تبیین شیوه های رفتار متداول در میان اهل یک حرفه داشته و بی دنبال مدیریت رفتار و کردار انسانها در هنگام انجام کارهای حرفهای است. اعتقاد به اخلاق حرفهای تاثیر قابل ملاحظهای در بهرهوری سازمانی دارد (Elci & Alpkan. 2009).
اخلاق حرفهای[۱۳۷] نیز، مجموعه ای از اصول و استانداردهای سلوک بشری است که رفتار افراد و گروه ها را تعیین می کند. در حقیقت، اخلاق حرفهای، یک فرایند تفکر عقلانی است که هدف آن محقق کردن این امر است که سازمان چه ارزشهایی را چه موقع باید حفظ و اشاعه نمود (معیدفر، ۱۳۸۹، صص۱۹-۱۴).
از طرفی نیز درک ارتباط بین اخلاق حرفهای و مولفههایش در هر سازمان با سایر موضوعات سازمانی لازم به نظر میرسد.چنانچه مدیران و کارکنانی که در یک سازمان شاغل هستند، وفاداری زیادی نسبت به اخلاق حرفهای، حرفه و سازمان خود داشته باشند، رضایت سازمانی و شغلی آنان بهبود خواهد یافت و با بهبود رضایت شغلی مدیران و کارکنان، عملکرد سازمانی[۱۳۸] نیز دستخوش تغییر قرار خواهد گرفت. بنابراین انتظار میرود که اخلاق حرفهای و مولفههای مربوط به آن بر متغیرهای رفتار سازمانی، همچون تعهد سازمانی، ارتباطات، روحیه، انگیزش، عملکرد سازمانی و از همه مهمتر رضایت شغلی تاثیرگذار باشد. رضایت شغلی نیز مجموعه احساسات و باورها است که افراد در مورد شغل کنونی خویش دارند. در تعریفی دیگر منظور از رضایت شغلی[۱۳۹] نگرش کلی فرد درباره کارش است. کسی که رضایت شغلی او در سطحی بالا است نسبت به شغل یا کار خود نگرش مثبت دارد (رابینز، ۱۳۷۴). و همچنین، رضایت شغلی عبارت است از حدی از احساسات و نگرشهای مثبت[۱۴۰] که افراد نسبت به شغل خود دارند (مقیمی،۱۳۸۰).
سازمان شهردای قم و مراکز تابعه آن از جمله نهادهایی عمومی است که التزام و رعایت اخلاق حرفهای و مولفههایش به دلیل ارتباط با ارباب رجوعان در آن نمود بیشتری دارد. شهرداری استان قم با دارا بودن معاونتهای اداری مالی، امور مناطق، برنامه ریزی و توسعه، حمل و نقل و ترافیک، خدمات شهری، سرمایه گذاری و مشارکت اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و فنی و عمرانی و سایر سازمانهای تابعه همچون سازمان میادین و ترهبار، سازمان آتش نشانی، سازمان اتوبوسرانی و تاکسیرانی و … تلاش دارد تا به مردم و ارباب رجوعان خدمت خوب و در خور شانی را ارائه نماید. از طرفی رعایت اخلاق حرفهای در شهرداری با مواردی همچون استقبال از پیشنهاد و انتقاد، رعایت ادب و نزاکت در مواجهه با مراجعین، توجه به ارباب رجوعان، راهنمایی مراجعین و … تجلی پیدا می کند که رعایت اخلاق حرفهای و مولفههای آن تاثیر به سزایی در بهبود سطح رضایتمندی کارمندان، شاغلین و مدیران در این نهاد عمومی دارد.
بنابراین با استعانت به مباحث اخلاقی و اصول اخلاقی به طور کلی و عام و با توجه و امعان نظر به اخلاق حرفهای به طور خاص میتوان به تبین رابطه بین اخلاق حرفهای و مولفههایش با رضایت شغلی پی برد.
بر این اساس هدف اصلی پژوهش که محققان در پی برآورده ساختن آن هستند این است؛ «مطالعه ارتباط اخلاق حرفهای و مولفههایش با میزان رضایت شغلی مدیران نواحی چهارگانه شهرداری استان قم».
۵-۳) نتایج حاصل از یافتههای تحقیق:
۵-۳-۱) نتایج بدست آمده از آمار توصیفی:
بر اساس اطلاعات حاصله از جداول و نمودارهای فصل چهارم، افرادی که در این تحقیق به پرسشنامه ها پاسخ دادهاند دارای مشخصات جمعیتشناختی به شرح جدول شماره (۵-۱) میباشند؛
جدول شماره (۵-۱) تلخیص اطلاعات جمعیتشناختی
متغیر جمعیتشناختی
توضیح
جنسیت
۵۲ نفر مرد (۱۰۰%)
وضعیت تاهل
۴۹ نفر متاهل (۹۴٫۲۴%) و ۳ نفر مجرد (۵٫۷۶%)
سن
۶ نفر کمتر از ۳۰، ۲۹ نفر ۳۰ تا ۴۰، ۱۶ نفر ۴۰ تا۵۰، ۱ نفر ۵۰ و بالاتر
مدرک تحصیلی
۵ نفر دیپلم، ۱۰ نفر فوق دیپلم، ۲۶ نفر لیسانس، ۱۱ نفر فوق لیسانس
سنوات خدمت
۰ نفر کمتر از ۱، ۵ نفر ۱ تا ۵، ۱۴ نفر ۵ تا ۱۵، ۲۹ نفر ۱۵ تا ۲۵، ۴ نفر ۲۵ سالا و بالاتر
همچنین آمار توصیفی متغیرهای تحقیق (اخلاق حرفهای و مولفههایش و رضایت شغلی) در جدول شماره (۵-۲) به طور خلاصه اشاره شده است.
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1400-07-30] [ 11:05:00 ق.ظ ]
|