• نتایج بدست آمده از آمار استنباطی،

 

  • ارائه پیشنهادات بر مبنای یافته­های تحقیق،

 

    • ارائه پیشنهادات برای تحقیقات آتی،

پایان نامه - مقاله - پروژه

 

  • محدودیت­های تحقیق.

 

۵-۲) طرح مجدد مساله پژوهش:
اخلاق در تمامی حوزه ها اجتماعی، فرهنگی و علمی این قابلیت را دارد تا به عنوان بخش هدایت­کننده قلمداد گردد و باعث کاهش رفتارهای نابهنجار و غیر اخلاقی گردد. یکی از مواردی که می ­تواند بی اخلاقی را در سازمان کاهش دهد، اعتقاد و التزام به اخلاق حرفه­ای است.اخلاق حرفه­ای با بیان نظام­مند مسئولیت­های اخلاقی در حرفه سعی در تبیین شیوه ­های رفتار متداول در میان اهل یک حرفه داشته و بی دنبال مدیریت رفتار و کردار انسان­ها در هنگام انجام کارهای حرفه­ای است. اعتقاد به اخلاق حرفه­ای تاثیر قابل ملاحظه­ای در بهره­وری سازمانی دارد (Elci & Alpkan. 2009).
اخلاق حرفه­ای[۱۳۷] نیز، مجموعه ­ای از اصول و استانداردهای سلوک بشری است که رفتار افراد و گروه­ ها را تعیین می­ کند. در حقیقت، اخلاق حرفه­ای، یک فرایند تفکر عقلانی است که هدف آن محقق کردن این امر است که سازمان چه ارزش‌هایی را چه موقع باید حفظ و اشاعه نمود (معیدفر، ۱۳۸۹، صص۱۹-۱۴).
از طرفی نیز درک ارتباط بین اخلاق حرفه­ای و مولفه­هایش در هر سازمان با سایر موضوعات سازمانی لازم به نظر می­رسد.چنانچه مدیران و کارکنانی که در یک سازمان شاغل هستند، وفاداری زیادی نسبت به اخلاق حرفه­ای، حرفه و سازمان خود داشته باشند، رضایت سازمانی و شغلی آنان بهبود خواهد یافت و با بهبود رضایت شغلی مدیران و کارکنان، عملکرد سازمانی[۱۳۸] نیز دستخوش تغییر قرار خواهد گرفت. بنابراین انتظار می­رود که اخلاق حرفه­ای و مولفه­های مربوط به آن بر متغیرهای رفتار سازمانی، همچون تعهد سازمانی، ارتباطات، روحیه، انگیزش، عملکرد سازمانی و از همه مهم­تر رضایت شغلی تاثیرگذار باشد. رضایت شغلی نیز مجموعه­ احساسات و باورها است که افراد در مورد شغل کنونی خویش دارند. در تعریفی دیگر منظور از رضایت شغلی[۱۳۹] نگرش کلی فرد درباره کارش است. کسی که رضایت شغلی او در سطحی بالا است نسبت به شغل یا کار خود نگرش مثبت دارد (رابینز، ۱۳۷۴). و همچنین، رضایت شغلی عبارت است از حدی از احساسات و نگرش‌‌های مثبت[۱۴۰] که افراد نسبت به شغل خود دارند (مقیمی،۱۳۸۰).
سازمان شهردای قم و مراکز تابعه آن از جمله نهادهایی عمومی است که التزام و رعایت اخلاق حرفه­ای و مولفه­هایش به دلیل ارتباط با ارباب رجوعان در آن نمود بیشتری دارد. شهرداری استان قم با دارا بودن معاونت­های اداری مالی، امور مناطق، برنامه­ ریزی و توسعه، حمل و نقل و ترافیک، خدمات شهری، سرمایه ­گذاری و مشارکت اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و فنی و عمرانی و سایر سازمان­های تابعه همچون سازمان میادین و تره­بار، سازمان آتش نشانی، سازمان اتوبوس­رانی و تاکسی­رانی و … تلاش دارد تا به مردم و ارباب رجوعان خدمت خوب و در خور شانی را ارائه نماید. از طرفی رعایت اخلاق حرفه­ای در شهرداری با مواردی همچون استقبال از پیشنهاد و انتقاد، رعایت ادب و نزاکت در مواجهه با مراجعین، توجه به ارباب رجوعان، راهنمایی مراجعین و … تجلی پیدا می­ کند که رعایت اخلاق حرفه­ای و مولفه­های آن تاثیر به سزایی در بهبود سطح رضایت­مندی کارمندان، شاغلین و مدیران در این نهاد عمومی دارد.
بنابراین با استعانت به مباحث اخلاقی و اصول اخلاقی به طور کلی و عام و با توجه و امعان نظر به اخلاق حرفه­ای به طور خاص می­توان به تبین رابطه بین اخلاق حرفه­ای و مولفه­هایش با رضایت شغلی پی برد.
بر این اساس هدف اصلی پژوهش که محققان در پی برآورده ساختن آن هستند این است؛ «مطالعه ارتباط اخلاق حرفه­ای و مولفه­هایش با میزان رضایت شغلی مدیران نواحی چهارگانه شهرداری استان قم».
۵-۳) نتایج حاصل از یافته­­های تحقیق:
۵-۳-۱) نتایج بدست آمده از آمار توصیفی:
بر اساس اطلاعات حاصله از جداول و نمودارهای فصل چهارم، افرادی که در این تحقیق به پرسشنامه ­ها پاسخ داده­اند دارای مشخصات جمعیت­شناختی به شرح جدول شماره (۵-۱) می‌باشند؛
جدول شماره (۵-۱) تلخیص اطلاعات جمعیت­شناختی

 

متغیر جمعیت­شناختی
توضیح

 

جنسیت
۵۲ نفر مرد (۱۰۰%)

 

وضعیت تاهل
۴۹ نفر متاهل (۹۴٫۲۴%) و ۳ نفر مجرد (۵٫۷۶%)

 

سن
۶ نفر کمتر از ۳۰، ۲۹ نفر ۳۰ تا ۴۰، ۱۶ نفر ۴۰ تا۵۰، ۱ نفر ۵۰ و بالاتر

 

مدرک تحصیلی
۵ نفر دیپلم، ۱۰ نفر فوق دیپلم، ۲۶ نفر لیسانس، ۱۱ نفر فوق لیسانس

 

سنوات خدمت
۰ نفر کمتر از ۱، ۵ نفر ۱ تا ۵، ۱۴ نفر ۵ تا ۱۵، ۲۹ نفر ۱۵ تا ۲۵، ۴ نفر ۲۵ سالا و بالاتر

 

 

همچنین آمار توصیفی متغیرهای تحقیق (اخلاق حرفه­ای و مولفه­هایش و رضایت شغلی) در جدول شماره (۵-۲) به طور خلاصه اشاره شده است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...