تداعی برند:
اکثر محققانی که مبحث تداعیات برند را مورد بررسی قرار داده اند به تاثیرات مثبت آن بر تصویر برند و وفاداری به برند اذعان نموده اند. با این حال هر یک با توجه به جامعه هدف و شرایط خاص تحقیق عوامل متعددی را برای این تداعیات معرفی نموده اند که در ذیل به آن ها پرداخته شده است.
پایان نامه - مقاله - پروژه
گادل و تام (۲۰۰۲) و کانکل (۲۰۱۰) به این نتیجه رسیدند که دو دسته عوامل بر درک مشتریان از برند لیگ های ورزشی و تداعیات آن ها از برند لیگ تاثیر گذار است(۱۰۶):
شکل ۲- ۳۳عوامل موثر بر درک مشتریان از برند لیگ های ورزشی کانکل ۲۰۱۰
راس (۲۰۰۳) در تحقیق خود تحت عنوان مدل توسعه یافته اندازه گیری تداعی برند تیم های ورزشی حرفه ای به بررسی عوامل موثر بر تداعی برند تیم های ورزشی حرفه ای پرداخت که یازده آیتم را در ارتباط با تداعی برند شناسایی و معرفی کرد که این آیتم ها: کادر فنی تیم، موفقیت تیم، تاریخچه تیم، ارتباطات، استادیوم، ویژگی بازی تیم، مارک برند، تعهد، ویژگی های سازمانی، امتیازها، تعاملات اجتماعی و رقابت بودند(۳۵).
بوئر، سوئر و اشمیت[۱۱۰] (۲۰۰۴) الگوی مشتری بر مبنای ارزش افزوده برند را در صنعت تیم های ورزشی آلمان کشف کردند. آنها تئوری مشتری مبنی بر ارزش افزوده برند را در ورزش باشگاهی آلمان با بهره گرفتن از چهارچوب مفهومی کلر (۱۹۹۳) و مدل تداعی تیم گلادن و فانک (۲۰۰۲) با هر دو آگاهی از برند و ابعاد تصویر برند مورد آزمایش قرار دادند. یافته ها نشان داد که آگاهی از برند ارتباط کمی در موردیک تیم ورزشی دارد. اگرچه، محققان نتایج رضایت بخشی از عوامل تصویر برند گزارش کردند. پاسخ دهندگان وابستگی منطقه ای را به عنوان یک محرک مفید از مصرف تیم ورزشی نشان ندادند اما به عنوان یک ویژگی تیم ورزشی نشان دادند (۱۸). شاخص “سنت” همبستگی بالایی با شاخص “حس میهن پرستی” دارد که به بحث های زیر می شود. بعد آگاهی از برند در صنعت ورزش آلمان پایایی ندارد. در مقابل بعد تصویر برند یک جزء بسیار مهم ارزش افزوده برند در صنعت ورزش آلمان می باشد. یک ارتباط مثبتی بین ارزش افزوده برند و قصد خرید، قیمت و وفاداری به برند وجود دارد. سوم، برای تیم های ورزشی حرفه ای، برند یک عامل موفقیت مهم می باشد. آن ها در نهایت ادعا کردند که “از آنجایی که در باشگاه های ورزشی آلمان ارزش افزوده برند برابر با تصویر برند می باشد، مدیریت برند با بر روی توسعه قدرت، محبوبیت و یگانگی تداعی ها در پیش روی مشتریان خود تمرکز کنند"(۱۰۶).برای بازاریابان ورزشی درک نوع تداعیاتی که مصرف کنندگان هنگام مصرف محصولات یک تیم ورزشی دارند، اهمیت فراوان دارد (۱۰۷). از این رو به بررسی سه عامل تداعی نام تجاری (دارایی ها، منافع و نگرش ها) بر اساس تئوری ارزش ویژه نام تجاری مبتنی بر مشتری کلر (۱۹۹۳) پرداخته می شود.
گلادن و فانک، سه بعد ۱۶ عاملی را برای درک فاکتورهای موثر بر وفاداری به نام تجاری معرفی کردند که در مجموع ار آن ها به عنوان تداعیات نام تجاری در ذهن مشتریان یاد می شود (۴۸).
جدول ۲- ۵: فاکتورهای موثر بر وفاداری به نام تجاری گلادن و فانک (۲۰۰۲)

 

دارایی ها مرتبط با محصول موفقیت
    بازیکن ستاره
    سرمربی
    مدیریت
  غیر مرتبط با محصول طراحی لوگو
    استادیوم
    ارائه محصول
   
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...