۳-۳-۲ قلمرو مکانی و زمانی تحقیق:
قلمرو مکانی تحقیق :این تحقیق شامل مجموعه مدیران ، ودبیران دبیرستانهای دولتی دخترانه شهرستان خوی، می باشد که تعداد آنها۲۵۶ نفر بوده است.
قلمرو زمانی :قلمرو زمانی تحقیق در سال ۹۲-۹۱ می باشد.
۳-۳-۳ روش نمونه گیری:
پس از انتخاب موضوع تحقیق و بیان مسئله٬ یکی از تصمیمات مهمی که در پیش روی هر پژوهشگری قرار دارد انتخاب نمونه است٬ نمونه ای که باید نماینده جامعه ای باشد که پژوهشگر قصد تعمیم یافته های تحقیق خود به آن جامعه را دارد. در این تحقیق جهت انتخاب نمونه مدیران با توجه به محدود بودن جامعه از روش سرشماری استفاده شده است و انتخاب نمونه معرف دبیران از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است . قصد اساسی در این تحقیق بررسی رابطه مدیریت مدرسه محور با ابعاد توسعه حرفه ای از دیدگاه مدیران ودبیران می باشد.
در تحقیق حاضر براساس جدول مورگان ۱۵۴ نفر از مدیران ودبیران دبیرستانهای دخترانه شهرستان خوی ، که از این تعداد۳۸ نفر مدیر بنا به محدود بودن جامعه مدیران، براساس مشورت با استاد راهنما، بصورت سرشماری، ۱۱۶نفر دبیر بصورت تصادفی برحسب تعداد مدیران انتخاب شده و با تکمیل پرسشنامه تهیه شده و به بررسی رابطه مدیریت مدرسه محور بعنوان متغیر پیش بین با ابعاد متغیر توسعه حرفه ای بعنوان متغیرهای ملاک و همچنین پیش بینی توسعه حرفه ای از روی مدیریت مدرسه محور و نیز مولفه های مدیریت مدرسه محوری پرداخته شده است .
۳-۴متغیرهای تحقیق:
موضوعات تحقیق دارای مفاهیمی مجرد و ذهنی هستند. برای اینکه عملاً تحقیق را انجام دهیم. مفاهیم باید به متغیر تبدیل شوند. مفاهیم وقتی به متغیر تبدیل می شوند که بتوانیم به آنها مقدار و درجات آنها را تعیین کنیم. هم چنین باید بین متغیر های وابسته، مستقل و کنترل و بین متغیر های گسسته و پیوسته تفاوت قائل شد( سید عباس زاده ، ۱۳۸۰ ). این تحقیق با عنایت به فرضیه ها و نوع پرسشنامه طراحی شده متغیر های مستقل و متغیر های وابسته ای را دارا می باشد که هر کدام متناظر با یکی از فرضیه ها هستند. متغیر مستقل، متغیری است که انتظار می رود تغییر در متغیر وابسته را توضیح دهد به عبارت دیگر متغیر مستقل، متغیر روشنگر است. فرض می شود که این متغیر علت تغییر در متغیر وابسته است. می توان گفت متغیر وابسته(ملاک) نتیجه متغیر مستقل(پیش بین) است. متغیر وابسته متغیر معیار نیز نامیده می شود ( همان منبع ، ۱۳۸۰ ).
پایان نامه - مقاله - پروژه
دراین تحقیق با توجه به اینکه توسعه حرفه ای از روی ابعاد مدیریت مدرسه محوری( تمرکززدایی، انعطاف پذیری، مشارکت پذیری، تفویض اختیار) و خود مدیریت مدرسه محوری پیش بینی می شود، ورابطه مولفه های توسعه حرفه ای با مدیریت مدرسه محوری بررسی می شود، مدیریت مدرسه محور وابعاد آن به عنوان متغیرهای پیش بین و توسعه حرفه ای به عنوان متغیر ملاک یا پیش بینی شونده تحقیق می باشند، که می خواهیم اثرات متغیرهای پیش بین را برروی توسعه حرفه ای بررسی کنیم.
۳ -۵ ابزار های اندازه گیری
الگوی کار در این تحقیق استفاده از روش های علمی در علوم رفتاری است. به منظور بررسی رابطه بین مدیریت مدرسه محور با توسعه حرفه ای از دیدگاه دبیران و مدیران در دبیرستانهای دولتی شهرستان خوی و جهت جمع اوری اطلاعات و داده های مورد نیاز از دو شیوه استفاده شده است:
۳-۵-۱روش کتا بخانه ای : در این روش پژوهش برای جمع آوری اطلاعات فصل اول و دوم پایان نامه از کتب، نشریات،فصلنامه های داخلی و خارجی و ماهنامه ها استفاده شده است، نیز برای دستیابی به منابع جدید داخلی و خارجی از اطلاعات موجود در سایت های معتبر و مرتبط نیز بهره گرفته شده است.
۳-۵-۲ روش میدانی: علاوه بر مطالعات کتابخانه ای که در راستای این پژوهش به جهت دستیابی به پیشینه تحقیق و تدوین ادبیات موضوع انجام گرفت، از دو پرسشنامه برای سنجش میزان توسعه حرفه ای دبیران و مدیران و مدیریت مدرسه محور استفاده شده است. که بعد از بررسی و تایید توسط سازمان آموزش و پرورش آذر بایجانغربی مجوز اجرای آن پژوهش در مدارس دولتی شهرستان خوی به اداره آموزش وپرورش شهر خوی ارسال و سپس تصویر نامه سازمان آموزش و پرورش استان به صورت بخش نامه جهت همکاری و انجام پژوهش در مدارس نمونه آماری مورد استفاده قرارگرفته است. سپس برای تکمیل پرسشنامه مستقیما به مدارس رجوع کرده و با هماهنگی مدیران مدرسه توضیحات مکفی برای تکمیل با حوصله و و با دقت در اجرای هرچه صحیح تر پرسشنامه ها در جهت جمع آوری اطلاعات واقعی و منطبق و نزدیک تر به حقایق ارئه شد، پرسشنامه ها توزیع شد و بعد تکمیل و جمع آوری گردید.
۳-۶پرسشنامه
پرسسشنامه به عنوان یکی از متداول ترین ابزار ها جمع آوری اطلاعات در تحقیقات پیمایشی، عبارت است از مجموعه ای از پرسشهای هدف مدار که با بهره گیری از مقیاس های گوناگون، نظر، دیدگاه و بینش یک فرد پاسخگو را مورد سنجش قرار می دهد. در ساختن یک پرسشنامه باید به چهار جنبه توجه شود :
الف ) انتخاب موضوع سوالها.
ب) محتوای سوال .
ج )جمله بندی پرسش ها.
د) انتخاب نوع سوال ( خاکی ، ۱۳۸۲ ).
۳-۶-۱معرفی پرسشنامه ها
۳-۶-۱-۱ معرفی پرسشنامه توسعه حرفه ای:
در پرسشنامه توسعه حرفه ای از پرسشنامه توسعه حرفه ای که شامل۶۵ سوال است که توسط پژوهشگرمحمد رضا شاهپسند مورد استفاده قرار گرفته است و در پایان نامه محقق الیاسی پایایی آن ۹۵٪ محاسبه شده و روایی آن هم مورد تایید اساتید قرار گرفته است که در این تحقیق نیز روایی آن توسط اساتید مورد تایید قرار گرفت و مجددا برای ۳۰نفر نمونه از جامعه آماری مورد آزمایش پایایی از طریق آلفای کرانباخ قرار گرفت و با ضریب آلفای ۹۵۱٪ پایایی آن تایید شد. در پرسشنامه توسعه حرفه ای هر سؤال مشتمل برپنج گزینه یا پاسخ می‌باشد ، که ((سوال ۱-۸برای سنجش بعد دستیابی به فرصت های یادگیری است)) ؛((سوال ۱۶-۹ برای سنجش بعد مشارکت با همقطاران است)) ؛ ((سوالات ۱۷-۲۲ برای بررسی بعد ایجاد محیط یادگیری اثر بخش مشارکتی است))؛ ((سوالات ۲۳-۲۹برای سنجش بعد تلاش برای ارزیابی خویشتن است))؛ ((سوالات۳۰-۳۶ برای سنجش تعهد در مبادله برنامه آموزشی است )) ؛ ((سوالات ۳۷-۴۴ برای بررسی پیگیری تغییرات و ارائه باز خورد به برنامه ))؛ ((سوالات ۴۵-۴۸ برای بررسی مشارکت در کارگاهها و سمینار ها))؛ ((سوالات ۴۹-۵۳ برای بررسی هدایت تحقیق عملیاتی دانش آموزان))؛ ((سوالات۵۴-۶۱ برای بررسی بهبود کیفیت تدریس)) و ((سوالات ۶۲- ۶۵ برای بررسی عضویت در انجمن های حرفه ای)) که آخرین مولفه توسعه حرفه ای است استفاده شد.
جدول ۲-۳ پایایی مولفه های توسعه حرفه ای

 

مولفه سوالات تعداد سوالات
دستیابی به فرصت های یادگیری از سوال ۱ الی ۸ ۸ سوال
مشارکت با همقطاران از سوال ۹ الی۱۶ ۸ سوال
ایجاد محیط یادگیری اثر بخش مشارکتی از سوال ۱۷ الی ۲۲ ۶ سوال
تلاش برای ارزیابی خویشتن
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...