آستانه اشرفیه

 

شرق

 

۵

 

 

 

به منظور تعیین حجم نمونه و با توجه به زیاد بودن تعداد جامعه آماری از جدولی که توسط سه دانشمند به نام­های کهن، مورگان، کرجسای ارائه کردند، استفاده شده است. که در آن تعداد نمونه با توجه به تعداد اعضای جامعه آماری مشخص می­ شود.
طبق سر­شماری خانوارها در استان گیلان در سال ۱۳۸۵، تعداد خانوارها ۶۶۹۶۹۳ نفر می­باشد. نمونه آماری بدست آمده بوسیله جدول ارائه شده مورگان و دیگران برابر با ۳۸۴ نفر می­باشد که بر همین اساس تعداد ۳۸۴ پرسشنامه توزیع و جمع­آوری شد و تجزیه و تحلیل­های فصل چهارم بر­اساس همین تعداد نمونه انجام شده است.
۳-۸- روش تجزیه و تحلیل داده­­ها
پس از آنکه محقق اطلاعات و داده­­ها را گردآوری، استخراج و طبقه ­بندی نمود و جداول توزیع فراوانی و نسبت­های توزیع را تهیه کرد، باید مرحله جدیدی از فرایند تحقیق که به مرحله تجزیه و تحلیل داده ­ها معروف است، آغاز شود. این مرحله از تحقیق، اهمیت زیادی دارد؛ زیرا نشان دهنده تلاش­ها و زحمات فراوان گذشته است. در این مرحله محقق با بهره گرفتن از روش­های مختلف و با تکیه بر معیار عقلی سعی می­ کند اطلاعات و داده ­ها را در جهت آزمون فرضیه و ارزیابی آن مورد بررسی قرار دهد. در مرحله­ تجزیه و تحلیل آنچه مهم است این است که محقق باید اطلاعات و داده­­ها را در مسیر هدف تحقیق، پاسخگویی به سؤال و سؤالات تحقیق و نیز ارزیابی فرضیه ­های خود جهت داده، مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد (حافظ نیا، ۱۳۸۹، ۲۶۷). در این تحقیق جهت تجزیه و تحلیل داده ­ها از تحلیل عاملی تأییدی (CFA) و مدل­سازی معادلات ساختاری (SEM) بهره گرفته شده است.
۳-۸-۱- تحلیل عاملی تأییدی
با کمک تحلیل عاملی تأییدی به سنجش برازش مدل مفهومی تحقیق پرداخته شده است. در تحلیل عاملی تأییدی محقق مطالعه خود را بر مبنای ساختار عاملی از پیش تعیین شده دنبال می­ کند و درصدد است تا صحت و سقم ساختار عاملی مجموعه ­ای از متغیرهای مشاهده شده را مورد آزمون قرار دهد. بر اساس این تکنیک محقق ابتدا باید از طریق بررسی تئوری­ها و مطالعات قبلی و با بهره­ گیری از دیدگاه­ های خود ابتدا به تدوین مدل نظری اقدام کند تا در عمل بتواند آن را به محک تجربه زند. از این رو تحلیل عاملی تأییدی مورد ویژه­ای از مدل معادلات ساختاری (SEM) است که به ساختار کواریانس یا مدل روابط ساختاری خطی LISREL نیز معروف است (کلانتری، ۱۳۸۸، ۱۹۰).
۳-۸-۲- مدل­سازی معادلات ساختاری
مدل­سازی معادله ساختاری یک تکنیک تحلیل چند متغیری بسیار کلی و نیرومند از خانوانده رگرسیون چند متغیری و به بیان دقیق­تر بسط مدل خطی کلی است که به پژوهشگر امکان می­دهد مجموعه ­ای از معادلات رگرسیونی را به طور هم زمان مورد آزمون قرار دهد. مدل­سازی معادلات ساختاری رویکرد آماری جامع برای آزمون فرضیه­هایی درباره روابط بین متغیرهای مشاهده شده و متغیر­های مکنون است، که گاه تحلیل ساختاری کوواریانس، مدل­یابی علّی و گاه نیز LISREL نامیده شده است. اما اصطلاح غالب در این روزها، مدل­یابی معادله ساختاری یا به گونه خلاصه SEM است (بشلیده، ۱۳۹۲، ۴۰۵).
دانلود پایان نامه
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده­­ها
۴-۱- مقدمه
تجزیه و تحلیل داده ­ها فرآیندی چند مرحله­ ای ­است که طی آن داده­­هایی که از طریق بکارگیری ابزارهای جمع­آوری در نمونه­­ (جامعه) آماری فراهم ­آمده­اند؛ خلاصه، کدبندی و دسته­بندی… و در نهایت پردازش می­شوند تا زمینه­ برقراری انواع تحلیل­­ها و ارتباط­­ها بین این داده ­ها به­ منظور آزمون فرضیه­­ها فراهم آید. در این فرایند داده­­ها هم از لحاظ مفهومی و هم از جنبه­ تجربی پالایش می­شوند و تکنیک­های گوناگون آماری نقش بسزایی در استنتاج­­ها و تعمیم­ها به عهده دارند (خاکی، ۱۳۷۸، ۳۰۵).
در این فصل ابتدا آمار توصیفی مربوط به اطلاعات جمعیت­شناختی پاسخ ­دهندگان (افراد نمونه) و همچنین وضعیت متغیرهای تحقیق با بکارگیری جداول و نمودارها به نمایش گذاشته­ شده و در ادامه برای پاسخ­گویی به سؤالات پژوهش و نتیجه ­گیری از روش­های آماری و آزمون­های متفاوت با بهره گرفتن از نرم­افزار SPSS 20 و LISREL 8.54 به­نحوی که ذکر می­ شود، استفاده­ گردید. جهت بررسی نرمال بودن داده ­ها از آزمون کلموگروف- اسمیرنف، از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی جهت تأیید روایی سؤالات و مشخص­سازی عوامل کلیدی هر مؤلفه و از فن مدل­یابی معدلات ساختاری جهت بررسی برازش مدل پژوهش با داده­­های جمع­آوری شده استفاده­ گردیده ­است.
۴-۲- توصیف ویژگی جمعیت­شناختی نمونه آماری
در این قسمت ابتدا شرح مختصری از داده­­های جمعیت­شناختی افراد پاسخ­گو و نمودارهای مربوط به آن ارائه شده و سپس با بهره گرفتن از جداول مربوطه داده ­ها توصیف می­شوند. در پژوهش حاضر محقق برای بررسی آمار توصیفی از مؤلفه­­های جنسیت، وضعیت تأهل، تحصیلات، سن، میزان درآمد و محل سکونت استفاده نموده است که در ادامه به تشریح هر یک از این مؤلفه­­های پرداخته شده است.
۴-۲-۱- وضعیت افراد پاسخ­دهنده از نظر جنسیت
جدول توزیع فراوانی افراد پاسخ­­دهنده براساس جنسیت آنها در زیر نشان داده شده است.
(جدول ۴-۱) توزیع فراوانی افراد پاسخ­دهنده از نظر جنسیت

 

 

جنسیت

 

فراوانی

 

درصد فراوانی

 

 

 

مرد

 

۲۰۰

 

۱/۵۲

</ tr>

 

زن

 

۱۸۴

 

۹/۴۷

 

 

 

جمع کل

 

۳۸۴

 

۱۰۰

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...