طرح های پژوهشی دانشگاه ها درباره : تدوین و الویت بندی استراتژی های ارتقای گردشگری مقصدهای شهری نوظهور ... |
در ادامه با بهره گرفتن از ماتریس سوات؛ کلیه راهبردهای مرتبط با توسعه مقصد تدوین شده و سپس، با بهره گرفتن از موقعیت قرارگیری شهر بوکان در نمودار داخلی خارجی نوع راهبرد متناسب با آن انتخاب شده است.
تدوین استراتژی بر مبنای تقابل نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدها (ماتریس سوات)
منطق رویکرد مذکور این است که راهبرد اثر بخش باید قوتها و فرصتهای سیستم را به حداکثر، ضعفها و تهدیدها را به حداقل برساند. برای این منظور فرصتها و تهدیدات کلیدی خارجی به طور سیستماتیک با ضعفها و قوتهای داخلی در یک رویکرد ساختاری مقایسه میگردند. هدف از این مقایسه شناسایی یکی از ۴ الگوی خاص برای سازگاری موقعیت داخلی و خارجی است، که در زیر به آنها اشاره شده است (پارسائیان و اعرابی،۱۳۹۰ ،۳۶۰-۳۶۶):
در اجرای استراتژی های SO سیستم با بهره گرفتن از نقاط قوت داخلی می کوشد از فرصتهای خارجی بهره برداری نماید. در برنامه ریزی استراتژیک تلاش بر آن است که سیستم در موقعیتی قرار گیرد که مدیران بتوانند با بهره گرفتن از نقاط قوت داخلی از رویدادها و روندهای خارجی بهره برداری نمایند.
هدف استراتژی های WO این است که سیستم با بهره برداری از فرصتهای موجود در محیط خارج بکوشد نقاط ضعف داخلی را بهبود بخشد.
در اجرای استراتژی های ST تلاش می شود تا با بهره گرفتن از نقاط قوت اثرات ناشی از تهدیدات موجود در محیط خارج کاهش یابد یا از بین بروند.
هدف سیستمهایی که استراتژی های WT را به اجرا در میآورند و حالت تدافعی به خود میگیرند کاهش نقاط ضعف داخلی و پرهیز از تهدیدات ناشی از محیط خارجی است.
جدول ۳-۳- ماتریس تهدیدات، فرصتها، نقاط قوت و نقاط ضعف
ماتریس SWOT | نقاط قوت( S) | نقاط ضعف (W) |
فرصتها (O ) | استراتژی های SO | استراتژی های WO |
تهدیدات ( T) | استراتژی های ST | استراتژی های WT |
مأخذ: دیوید، ۱۳۸۴، ۳۶۵
ماتریس داخلی و خارجی
در ماتریس چهارخانهای که در نمودار ۳-۱ نشان داده شده است، اگر مقصد مورد مطالعه از حیث نمرات داخلی و خارجی در خانهI باشد، استراتژی محافظه کارانه (نگهداری، حمایت درونی)، اگر در خانه II باشد، استراتژی تهاجمی (رشد و توسعه)؛ چنانچه در خانه III باشد، استراتژی تدافعی (برداشت، واگذاری، انحلال)؛ و بالاخره اگر در خانه IV باشد، استراتژی رقابتی(نگهداری، حمایت بیرونی) توصیه می شود.
نمودار ۱- ۳- ماتریس داخلی و خارجی
۴-۶-۳)گام چهارم: مرحله تصمیم گیری
با بهره گرفتن از روش ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمّی میتوان جذابیت نسبی استراتژیها را مشخص نمود و همچنین به صورت عینی استراتژی های گوناگونی که در زمره بهترین استراتژیها هستند را مشخص نمود. در اجرای ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمّی از تجزیه و تحلیلهای حاصل از ارزیابی عوامل داخلی و خارجی و نتیجه حاصل از مقایسه عوامل داخلی و خارجی سازمان، استفاده می شود تا بدان وسیله به شیوهای عینی استراتژهای قابل اجرا مشخص شوند. همانند سایر روشهای تحلیلی که برای تدوین استراتژی به کار میبرند، به هنگام کاربرد ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمّی باید از قضاوتهای شهودی خوب استفاده کرد. ستون سمت راست این ماتریس در برگیرنده اطلاعاتی است که به صورت مستقیم از ماتریس ارزیابی عوامل خارجی و ماتریس ارزیابی عوامل داخلی به دست آمدهاند و در ستون بعدی ضریب متعلق به ماتریس ارزیابی عوامل خارجی و ماتریس ارزیابی عوامل داخلی نوشته می شود و در ردیف بالا استراتژی های به دست آمده از ماتریس تهدیدات، فرصتها، نقاط قوت و ضعف نوشته می شود. از دیدگاه نظری، با بهره گرفتن از ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمّی میتوان جذابیت نسبی استراتژی های مختلف را مشخص نمود؛ یعنی، تعیین میزانی که میتوان از عوامل سرنوشت ساز داخلی و خارجی به صورت موفقیتآمیز استفاده کرد. با تعیین اثرات تجمعی هر یک از عوامل سرنوشت ساز داخلی و خارجی میتوان جذابیت نسبی هریک از استراتژیها را (در مجموعه استراتژی های قابل اجرا) تعیین کرد. میتوان هر تعداد از استراتژیها را در ماتریس ارزیابی استراتژیک کمّی گنجانید و هر تعداد از استراتژیها میتوانند مجموعه مشخصی را تشکیل دهند. ولی معمولاً مجموعه استراتژی های گنجانده شده در یک گروه را نسبت به یکدیگر ارزیابی مینمایند.
برای ارائه یک ماتریس ارزیابی استراتژیک کمّی باید شش مرحله به شرح زیر طی کرد:
مرحله اول، فرصتها و تهدیدهای عمده خارجی، نقاط قوت و ضعف داخلی را در ستون طرف راست ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمّی بنویسید. این اطلاعات را باید به صورت مستقیم از ماتریس ارزیابی عوامل داخلی و ماتریس ارزیابی عوامل خارجی به دست آورد. در ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمّی باید دست کم ۱۰ عامل بسیار مهم خارجی و ۱۰ عامل بسیار مهم داخلی که برای شرکت موفقیت آمیز هستند، در نظر گرفت.
مرحله دوم، به هر یک از عوامل داخلی و یا خارجی که در موفقیت سازمان نقش عمده دارند، وزن یا ضریب بدهید. این ضریبها درست همانند ضریبهای ماتریس ارزیابی عوامل خارجی و ماتریس ارزیابی عوامل داخلی هستند. این ضریبها در یک ستون نوشته میشوند، درست طرف چپ هر یک از عوامل داخلی و خارجی که در موفقیت شرکت نقش اصلی دارند.
مرحله سوم، ماتریسهای مرحله ۲ را مقایسه نمایید و استراتژیهایی را که سازمان باید به اجرا درآورد (یا آنها را مورد توجه قرار دهد) مشخص نمایید. این استراتژیها را در ردیف بالای ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمّی بنویسید. این استراتژیها باید در صورت امکان ناسازگار یا جمع نشدنی باشند.
مرحله چهارم، نمره های جذابیت را مشخص نمایید، آنها مقدار عددی هستند که جذابیت هر استراتژی را در یک مجموعه از استراتژیها نشان می دهند. برای تعیین نمره جذابیت باید عوامل داخلی و خارجی را که در موفقیت شرکت نقش عمده دارند، بررسی نمود؛ سپس، در مورد هر یک از آنها این پرسش را مطرح کرد: ” آیا این عامل در فرایند انتخاب یا گزینش استراتژیها نقشی عمده دارد؟” اگر پاسخ به این پرسش “بله” باشد، آنگاه باید با توجه به این عامل کلیدی استراتژیها را با هم مقایسه کرد. به ویژه باید “نمره های جذابیت” را برای هر یک از استراتژیها مشخص کرد به گونه ای که اهمیت نسبی یک استراتژی نسبت به سایر استراتژیها مشخص گردد (با توجه به عامل مورد بحث). نمره جذابیت به این شکل است: ۱- بدون جذابیت، ۲- تا حدی جذاب، ۳- دارای جذابیت معقول، ۴- بسیار جذاب. اگر پاسخ به پرسش بالا نه است، بیانگر این میباشد که در فرایند انتخاب استراتژیها این عامل هیچ نقش مهمی (از نظر موفقیت استراتژی) ندارد که در آن صورت نباید به این عامل” نمره جذابیت” داده شود.
مرحله پنجم، جمع نمره های جذابیت را حساب کنید. مقصود از جمع نمره های جذابیت حاصل ضرب ضریب (مرحله دوم) در نمره های جذابیت (مرحله چهارم) است. جمع نمره های جذابیت نشاندهنده جذابیت نسبی هریک از استراتژیها است که تنها با توجه به اثر عوامل داخلی و خارجی مربوطه به دست می آید. هر قدر “جمع نمره های جذابیت” بیشتر باشد استراتژی مورد بحث دارای جذابیت بیشتری خواهد بود (البته با توجه به عوامل در نظر گرفته شده).
مرحله ششم، مجموع نمره های جذابیت را حساب کنید. مجموع نمره های جذابیت هریک از ستونهای ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمّی را به دست آورید. مجموع نمره های جذابیت نشان میدهد که در هر مجموع کدام استراتژی از بیشترین جذابیت برخوردار است. نمره های بالا بیانگر جذابیت بیشتر استراتژیها است، البته با توجه به همه عوامل داخلی و خارجی که میتوانند بر تصمیمات استراتژیک اثر بگذارند. تفاوت فاحش بین مجموع نمره های جذابیت در هر مجموعه از استراتژیها بیانگر مطلوبیت یک استراتژی، نسبت به استراتژی دیگر است.
۷-۳) روایی و پایایی
به منظور سنجش روایی، محقق از نظرات استادان دانشگاه و چند نفر از کارشناسان خبره در حوزه استراتژی بهره جسته و با بررسی های انجام شده و انجام اصلاحات پیشنهادی از سوی آنها مشخص شد که شاخص های در نظر گرفته شده به درستی انتخاب شده اند.
مقصود از پایایی آن است که ابزار اندازه گیری را در یک فاصله زمانی کوتاه چندین بار به گروه واحدی از افراد بدهیم نتایج حاصله بهم نزدیک باشد. برای اندازه گیری پایایی تحقیق از آلفای کرونباخ استفاده گردید. بدین منظور با بهره گرفتن از نرمافزار spss ضریب آلفای کرونباخ ۰٫۸۹محاسبه گردیده و مشخص شده است که پرسشنامه از پایایی قابل قبولی برخوردار بوده است. شایان ذکر است که محقق در زمان تکمیل پرسشنامه ها، به دلیل عدم آشنایی کامل مسئولان توسعۀ گردشگری شهر بوکان با موضوع انتخاب شده و ایجاد درک مشترک بین پاسخ دهنده و محقق از مؤلفه های تحقیق، حضور داشته اند.
۸-۳) روش تجزیه و تحلیل داده ها
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1400-07-30] [ 09:00:00 ب.ظ ]
|