دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین (خوزستان)
دانشکده علوم دامی و صنایع غذایی
گروه علوم دامی
پایان نامه کارشناسی ارشد
(تغذیه طیور)
عنوان
تأثیر سطوح مختلف ویتامین E و ال- کارنیتین بر عملکرد، فراسنجه های خونی و پاسخ‌های ایمنی جوجه‌های گوشتی تحت تنش گرمایی
نگارش
محمدعلی شیرعلی
استادان راهنما
دکتر سمیه سالاری
دکتر صالح طباطبایی وکیلی
استادان مشاور
دکتر محسن ساری
دکتر رحمان جهانیان
شهریور۱۳۹۳
اگر این اثر شایسته‏ی تقدیم باشد
تقدیم به بزرگترین آموزگار زیستنم و تکیه گاه جاودانم، پدرم
پیشکش به الهه‏ی مهرم، تجلی عشقم و مظهر آرامشم، مادرم
تقدیم به همسر گرانقدر و صبورم به پاس تمامی زحماتش
تشکر و سپاس
سپاس خدای را که سخنوران، در ستودن او بمانند و کوشندگان، حق او را گزاردن نتوانند.
راز و رمز پویایی علم و کشف معانی بدیع و تجلی جلوههای شهودی معرفت، کیمیایی است که آسمان علم به برکت سیما و سیرهی نورانی نبی مکرم صلی الله علیه و آله و سلم، انسان دربند خاک را به معراج حضور می‏خواند؛ و امروز کاخ آباد علم به سروش معنوی و مفهوم پیام او بیش از پیش محتاج راهنمایانی است که علاوه بر حفظ آبادانی آن در راه اعتلای آن به فرزندان خویش محبت نمایند.
بر حسب وظیفه و از باب “من لم یشکر المنعم من المخلوقین لم یشکر الله عزّوجلّ” از استادان فرهیخته و شایسته خود، سرکار خانم دکتر سمیه سالاری و جناب آقای دکتر صالح طباطبائی وکیلی که زحمت راهنمایی این پایان نامه را بر عهده گرفتند و از هیچ کمکی در این عرصه بر من دریغ ننمودند صمیمانه تشکر و قدردانی مینمایم.
از استاد دانشمند و دلسوزم، جناب آقای دکتر رحمان جهانیان که افتخار شاگردی ایشان را دارم و در کمال سعه صدر، با حسن خلق و فروتنی، مشاوره این پایان نامه را بر عهده گرفتند صمیمانه تقدیر و سپاسگزاری مینمایم. هر چند زبان در وصف این سپاس الکن است و از خداوند منان برای ایشان آرزوی سلامتی و موفقیت در تمامی مراحل زندگی شان را دارم.
مقاله - پروژه
از استاد عزیز جناب آقای دکتر محسن ساری که زحمت مشاوره این پایان نامه را متقبل شدند صمیمانه تشکر و قدردانی مینمایم.
و از استادان گرامی سرکار خانم دکتر طاهره محمدآبادی و جناب آقای دکتر مرتضی مموئی که زحمت داوری این پایان را متقبل شدند کمال تشکر و قدردانی را دارم.
با امید به اینکه این پایان، آغازی باشد برای یک عمر تلاش در جهت خدمت به جامعه دامپروری و آبادانی و خود کفایی کشور عزیزمان ایران. انشاا…
محمد علی شیرعلی
تابستان ۱۳۹۳
یا حق

 

نام خانوادگی: شیرعلی نام: محمدعلی
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد رشته و گرایش: علوم دامی- تغذیه دام
اساتید راهنما: دکتر سمیه سالاری - دکتر صالح طباطبایی وکیلی تاریخ دفاع: شهریورماه ۱۳۹۳
اساتید مشاور: دکتر محسن ساری - دکتر رحمان جهانیان
تأثیر سطوح مختلف ویتامین E و ال- کارنیتین بر عملکرد، فراسنجه های خونی و پاسخ‌های ایمنی جوجه‌های گوشتی تحت تنش گرمایی
چکیده
مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر استفاده از سطوح مختلف ویتامین E و ال- کارنیتین بر عملکرد، فراسنجه های خونی و پاسخ‌های ایمنی جوجه‌های گوشتی تحت تنش گرمایی انجام گرفت. برای این منظور، تعداد ۳۹۶ قطعه جوجه گوشتی یک‌روزه سویه راس ۳۰۸ به‌صورت تصادفی و به تعداد یکسان (۱۱ پرنده در هر پن) بین ۹ تیمار آزمایشی با ۴ تکرار به ازای هر تیمار توزیع گردید. تیمارهای غذایی شامل ۳ سطح ویتامین E (صفر، ۱۰۰ و ۲۰۰ میلی‌گرم بر کیلوگرم) و ۳ سطح ال- کارنیتین (صفر، ۵۰ و ۱۰۰ میلی‌گرم بر کیلوگرم) بود که در قالب یک طرح کاملاً تصادفی و به‌صورت فاکتوریل ۳*۳ برای مدت ۴۲ روز در اختیار پرندگان قرار گرفت. جوجه‌ها در طی سه هفته اول، در محدوده دمایی نرمال پرورش یافتند. از ابتدای هفته چهارم جهت اعمال تنش حرارتی، تمام جوجه‌ها در محدوده دمایی ۳۸-۲۴ درجه سانتی‌گراد نگهداری شدند. اندازه‌گیری فراسنجه‌های عملکردی شامل میانگین خوراک مصرفی، اضافه وزن و ضریب تبدیل خوراک به‌صورت هفتگی انجام گرفت. به‌منظور مطالعه پاسخ‌های ایمنی، تیتر آنتی‌بادی در برابر ویروس بیماری نیوکاسل ۱۰ روز پس از واکسیناسیون بررسی شد. همچنین در سنین ۲۸ و ۳۵ روزگی، به تعداد دو قطعه پرنده از هر قفس یک میلی‌لیتر سوسپانسیون ۵ درصد گلبول قرمز گوسفندی (SRBC) در داخل ورید بال تزریق گردیده و ۷ روز بعد از هر نوبت تزریق، نمونه‌گیری خون انجام پذیرفت و سپس تیتر آنتی‌بادی علیه SRBC به‌ وسیله روش میکروهماگلوتیناسیون اندازه‌گیری شد. در روز پایانی آزمایش (۴۲ روزگی)، نمونه‌های خونی جوجه‌ها برای اندازه‌گیری فراسنجه‌های خونی جمع‌ آوری شد. همچنین دو قطعه جوجه از هر تکرار کشتار گردیده و وزن نسبی بخش‌های مختلف لاشه و اندام‌های داخلی اندازه‌گیری شد. نتایج آزمایش نشان داد که سطوح مختلف ویتامین E تأثیر معنی‌داری بر میانگین خوراک مصرفی، افزایش وزن و ضریب تبدیل خوراک در کل دو
ره پرورش نداشت. استفاده از ال- کارنیتین موجب کاهش خوراک مصرفی در کل دوره گردید (۰۵/۰P<)، اما بر افزایش وزن روزانه و ضریب تبدیل غذایی بی‌تأثیر بود. همچنین اثر متقابل معنی‌داری بین ویتامین E و ال- کارنیتین از لحاظ فراسنجه‌های عملکردی بجز میانگین وزن روزانه در دوره آغازین، مشاهده نگردید. مکمل نمودن ویتامین E به جیره، وزن بورس فابریسیوس را افزایش داد (۰۵/۰P<). سطوح مختلف ال- کارنیتین، درصد چربی محوطه بطنی را کاهش داد (۰۱/۰P<)، اما بر دیگر خصوصیات لاشه تأثیر معنی‌داری نداشت. همچنین اثر متقابل معنی‌داری بین سطوح مختلف ویتامین E و ال- کارنیتین بر کاهش درصد چربی محوطه بطنی مشاهده گردید (۰۱/۰P<). مصرف ویتامین E در جیره بر تیتر آنتی‌بادی علیه ویروس نیوکاسل و SRBC تأثیر معنی‌داری نداشت اما مکمل کردن ۵۰ میلی‌گرم ال- کارنیتین در کیلوگرم جیره موجب افزایش تیتر آنتی‌بادی علیه SRBC طی پاسخ اولیه گردید (۰۵/۰P<). همچنین اثر متقابل بین سطوح مختلف ویتامین E و ال- کارنیتین بر افزایش تیتر آنتی‌بادی علیه ویروس نیوکاسل معنی‌دار بود (۰۵/۰P<). افزودن ویتامین E و ال- کارنیتین به جیره بر میزان گلوکز، کلسترول، لیپوپروتئین‌های با چگالی کم و با چگالی بالا تأثیرگذار نبود، اما میزان تری گلیسیرید سرم خون را کاهش داد. در کل نتایج به‌دست‌آمده از این تحقیق نشان می‌دهد که استفاده از سطوح مختلف ویتامین E و ال- کارنیتین در شرایط تنش گرمایی می‌تواند چربی محوطه بطنی و تری گلیسیرید سرم خون را کاهش داده و باعث بهبود پاسخ ایمنی در جوجه‌های گوشتی شود.
واژه‌های کلیدیویتامین E، ال-کارنیتین، تنش گرمایی، جوجه‌های گوشتی، پاسخ‌های ایمنی، متابولیت‌های خونی

فهرست مطالب
عنوان صفحه

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...