نتیجه گیری و پیشنهادات
۵-۱- مقدمه
در این فصل (که آخرین فصل تحقیق است) تلاش خواهد شد تا با اتکا به داده های بدست آمده، نتایج علمی و مفیدی استخراج شود. بدین معنی که آنچه تاکنون در حد تئوری و یا اعداد صرف مطرح شده، در این فصل باید معنای تازه ای داشته و بتوان با بهره گرفتن از تحلیل هایی که صورت گرفته وجوه تازه ای از موضوع را روشن نمود و با اتکا به آن راه حل های کارا و مفیدی را ارائه کرد. در این فصل پس از مروری بر فعالیت های انجام شده در این تحقیق، نتایج کلی و مهمی که از تحقیق بدست آمده ذکر خواهد گردید. ما ابتدا نتایج تحقیق را با توجه به تجزیه تحلیل های صورت گرفته در فصل قبل بیان می کنیم. در ادامه این فصل با توجه به نتایج، پیشنهاداتی را به اداره راهنمایی و رانندگی استان سمنان ارائه خواهیم داد. در ادامه نیز پیشنهاداتی را برای تحقیقات آینده بیان می کنیم. در پایان نیز مشکلات و محدودیت های فرا روی انجام این تحقیق را ارائه خواهیم داد.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
۵-۲- بحث و تفسیر
این تحقیق با توجه به آزمون فرضیات و نتایج حاصل از آن با برخی سوابق دارای همسویی می باشد و با برخی دارای عدم همسویی می باشد که ار اینجا به بررسی این موارد می پردازیم:
فرضیه اصلی: بین برگزاری دوره های آموزشی استاندارد سازی و تعالی رفتار پلیس با رضایت مندی شهروندان رابطه معنا داری وجود دارد.
همبستگی بین تعالی رفتار پلیس و رضایت شهروندان برابر با ۷۴۱/۰ می‌باشد و با توجه به سطح معناداری برآورد شده که برابر ۰٫۰۰ می‌باشد و در سطح اطمینان ۰٫۹۵ درصد می‌توان ادعا کرد که فرض صفر رد و نقیض آن تأیید می‌گردد، یعنی فرض پذیرفته می‌شود. درنتیجه بین برگزاری دوره های آموزشی استاندارد سازی وتعالی رفتار پلیس با رضایت مندی در ادارات پلیس راهنمایی ورانندگی شهرستان های استان سمنان رابطه معناداری وجود دارد. یعنی با افزایش وتعالی رفتار پلیس ، رضایت مندی افزایش خواهد یافت. فرضیه حاضر با تحقیقات انجام شده توسط خشنودی(۱۳۹۲) همسو می باشد.
فرضیه فرعی اول: بین مهارت های ارتباطی پلیس راهنمایی و رانندگی با رضایت شهروندان رابطه وجود دارد.
همبستگی بین مهارت های ارتباطی پلیس و رضایت شهروندان برابر با ۵۶۹/۰ می‌باشد و با توجه به سطح معناداری برآورد شده که برابر ۰٫۰۰ می‌باشد و در سطح اطمینان ۰٫۹۵ درصد می‌توان ادعا کرد که فرض صفر رد و نقیض آن تأیید می‌گردد، یعنی فرض پذیرفته می‌شود. درنتیجه مهارت های ارتباطی پلیس با رضایت مندی در ادارات پلیس راهنمایی ورانندگی شهرستان های استان سمنان رابطه معناداری وجود دارد. یعنی با افزایش مهارت های ارتباطی پلیس ، رضایت مندی افزایش خواهد یافت.
فرضیه فرعی دوم: بین مهارت های اجتماعی پلیس راهنمایی و رانندگی با رضایت مندی شهروندان رابطه وجود دارد.
همبستگی بین مهارت های اجتماعی پلیس و رضایت شهروندان برابر با ۶۷۳/۰ می‌باشد و با توجه به سطح معناداری برآورد شده که برابر ۰٫۰۰ می‌باشد و در سطح اطمینان ۰٫۹۵ درصد می‌توان ادعا کرد که فرض صفر رد و نقیض آن تأیید می‌گردد، یعنی فرض پذیرفته می‌شود. درنتیجه بین مهارتهای اجتماعی پلیس با رضایت مندی در ادارات پلیس راهنمایی ورانندگی شهرستان های استان سمنان رابطه معناداری وجود دارد. یعنی با افزایش مهارتهای اجتماعی پلیس ، رضایت مندی افزایش خواهد یافت.
فرضیه فرعی سوم: بین مهارت های شغلی پلیس راهنمایی و رانندگی با رضایت مندی شهروندان رابطه وجود دارد.
همبستگی بین مهارتهای شغلی پلیس و رضایت شهروندان برابر با ۵۷۹/۰ می‌باشد و با توجه به سطح معناداری برآورد شده که برابر ۰٫۰۰ می‌باشد و در سطح اطمینان ۰٫۹۵ درصد می‌توان ادعا کرد که فرض صفر رد و نقیض آن تأیید می‌گردد، یعنی فرض پذیرفته می‌شود. درنتیجه بین مهارتها شغلی پلیس با رضایت مندی در ادارات پلیس راهنمایی ورانندگی شهرستان های استان سمنان رابطه معناداری وجود دارد. یعنی با افزایش مهارتهای شغلی پلیس، رضایت مندی افزایش خواهد یافت. فرضیه حاضر با تحقیقات انجام شده توسط خشنودی (۱۳۹۲) و حسینی مقدم (۱۳۸۲) همسو می باشد.
فرضیه فرعی چهارم: بین دانش پلیس راهنمایی و رانندگی با رضایت مندی شهروندان رابطه وجود دارد.
همبستگی بین دانش پلیس و رضایت شهروندان برابر با ۵۷۸/۰ می‌باشد و با توجه به سطح معناداری برآورد شده که برابر ۰٫۰۰ می‌باشد و در سطح اطمینان ۰٫۹۵ درصد می‌توان ادعا کرد که فرض صفر رد و نقیض آن تأیید می‌گردد، یعنی فرض پذیرفته می‌شود. درنتیجه بین دانش پلیس با رضایت مندی در ادارات پلیس راهنمایی ورانندگی شهرستان های استان سمنان رابطه معناداری وجود دارد. یعنی با افزایش دانش پلیس ، رضایت مندی افزایش خواهد یافت. فرضیه حاضر با تحقیقات انجام شده توسط خشنودی(۱۳۹۲) و روشنی(۱۳۸۳) همسو می باشد.
فرضیه فرعی پنجم: بین بینش پلیس راهنمایی و رانندگی با رضایت مندی شهروندان رابطه وجود دارد.
همبستگی بین بینش پلیس رضایت شهروندان برابر با ۵۶۴/۰ می‌باشد و با توجه به سطح معناداری برآورد شده که برابر ۰٫۰۰ می‌باشد و در سطح اطمینان ۰٫۹۵ درصد می‌توان ادعا کرد که فرض صفر رد و نقیض آن تأیید می‌گردد، یعنی فرض پذیرفته می‌شود. درنتیجه بین بینش پلیس با رضایت مندی در ادارات پلیس راهنمایی ورانندگی شهرستان های استان سمنان رابطه معناداری وجود دارد. یعنی با افزایش بینش پلیس ، رضایت مندی افزایش خواهد یافت.
فرضیه فرعی ششم: بین رفتار های قانون گرای (اجرای صحیح قوانین و مقررات در جامعه) پلیس راهنمایی و رانندگی با رضایت مندی شهروندان رابطه وجود دارد.
همبستگی بین رفتار های قانون گرای رضایت شهروندان برابر با ۷۳۱/۰ می‌باشد و با توجه به سطح معناداری برآورد شده که برابر ۰٫۰۰ می‌باشد و در سطح اطمینان ۰٫۹۵ درصد می‌توان ادعا کرد که فرض صفر رد و نقیض آن تأیید می‌گردد، یعنی فرض پذیرفته می‌شود. درنتیجه بین رفتار های قانون گرای پلیس با رضایت مندی در ادارات پلیس راهنمایی ورانندگی شهرستان های استان سمنان رابطه معناداری وجود دارد. یعنی با رفتار های قانون گرای پلیس ، رضایت مندی افزایش خواهد یافت.
۵-۳- پیشنهادات تحقیق حاضر
۵-۳-۱- پیشنهادات بر اساس فرضیات تحقیق
در راستای تایید فرضیه اصلی تحقیق مبنی بر رابطه بین برگزاری دوره های آموزشی استاندارد سازی وتعالی رفتار پلیس با رضایت مندی شهروندان پیشنهاد می شود:
باید دوره های آموزشی تعالی رفتار کارکنان با هدف ارتقاء خدمت رسانی مأموران پلیس راه و راهور به شهروندان، تقویت پایه ها و بینش اعتقادی و دینی کارکنان، اهتمام و جدیت در رسیدن به سلامت اداری و ارتقاء کیفیت خدمات دهی و همچنین جلب رضایت مردم، در نیروی انتظامی برگزار شود. ترغیب کارکنان توسط مسئولان زیربط در مشارکت نیروی پلیس در دوره های تعالی رفتار امری ضروری است.
در راستای تایید فرضیه فرعی اول مبنی بر رابطه بین مهارت های ارتباطی پلیس راهنمایی و رانندگی با رضایت شهروندان پیشنهاد می شود:
کارکنان پلیس علاوه بر کسب مهارت های تخصصی و پیشرفته در زمینه شغل خود باید مهارت های ارتباطی و اجتماعی را نیز به خوبی فرا گرفته تا بتوانند در مواقع نیاز آنها را به کار بندند و بهترین نتیجه را کسب نمایند.مردم به کیفیت، توانایی، مهارت و قابلیت های پلیس در برابر مسائل و خواسته هایشان توجه دارند؛ بنابراین کارکنان پلیس لازم است اعمال و رفتارشان را در برخوردها، ارتباطات و امور اجرایی جامعه با دو رویکرد اخلاق عمومی و تخصصی پلیس ترکیب کنند تا بتوانند در راه کسب رضایت مندی مردم موفق باشند. پلیس راهنمایی و رانندگی نیز یکی از ارگان هایی است که به صورت مستقیم با مردم سروکار دارد و همواره با افراد مختلف در ارتباط است. لذا باید از مهارت های ارتباطی بالایی برخوردار باشد تا بتوانند ارتباط مؤثر و مناسبی را با افراد برقرار کرده و به بهترین نحو خدمت رسانی کند. یکی از اهداف دوره های آموزشی استاندارد سازی و تعالی رفتار پلیس آموزش مهارت های ارتباطی مناسب به کارکنان پلیس می باشد. باید در برنامه های آموزشی پلیس مهارت هایی آموخته شود که عمیقاً فرد را با چگونگی ارتباط مؤثر، مهارت های بین فردی، شیوه های خود مدیریتی، همدردی با دیگران، چگونگی مقابله با مسائل عاطفی و انواع استرس و چگونگی برنامه ریزی های کاری آشنا گردیده و در آنها نهادینه گردد. برای تاثیرگذاری تبلیغات ضروری است در تهیه و پخش پیام های بازرگانی دقت لازم را از جنبه-های مختلف به خرج داد. فرستندگان پیام باید دقیقا مخاطبینی که می خواهند با آنها سخن بگویند را بشناسند و بدانند از آنها انتظار چه پاسخ هایی را دارند.
در راستای تایید فرضیه فرعی دوم مبنی بر رابطه بین مهارتهای اجتماعی پلیس راهنمایی و رانندگی با رضایت مندی شهروندان پیشنهاد می شود:
وجود کارکنانی دارای شایستگی اجتماعی قوی، ضمن برقراری ارتباط سازنده در یک فضای کار تیمی، دانش فردی خود را با یکدیگر تسهیم نموده و ضمن تلاش برای گفتمان سازنده و پذیرش انتقاد ها، زمینه برای حل اختلاف ها و تنش ها فراهم نموده و از دل این چالش ها، دیدگاه ها و ایده های نوینی بروز خواهد نمود، دانش جدیدی از این تسهیم آزادانه دانش بین فردی خلق می گردد
در راستای تایید فرضبیه فرعی سوم مبنی بر رابطه بین مهارتهای شغلی پلیس راهنمایی و رانندگی با رضایت مندی شهروندان پیشنهاد می شود:

 

    • جستجوی اطلاعات مرتبط با موضوع، افزایش آگاهی و بینش پیرامون موضوع (اعم از تهدید، فشار و …)؛

 

    • دریافت حمایت به‌هنگام از دیگران در صورت نیاز؛

 

    • بررسی و تأمل درباره موفقیت و تهدید به منظور قابل حل نمودن آن؛

 

    • بررسی راه حل ها و شیوه های مختلف مقابله با موقعیت تهدید آمیز؛

 

    • استفاده از روحیه شوخ طبعی و برای کاهش فشارهای حاصل از موقعیت و شرایط تهدید آمیز.

 

در راستای تایید فرضیه فرعی چهارم مبنی بر رابطه بین دانش پلیس راهنمایی و رانندکی با رضایت مندی شهروندان پیشنهاد می شود:
برای آماده سازی و آموزش بهتر پلیس و ارتقاء سواد اطلاعاتی کارهای زیادی می توان انجام داد. یکی از این کارها برگزاری دوره های آموزشی استاندارد سازی و تعالی رفتار پلیس است.

 

    • سازمان فرایندهایی برای کسب دانش از ارباب رجوعان و دانشجویان با بهره گرفتن از مواردی همچون صندوق انتقادات و پیشنهادات و یا روابط رو در رو با آنان داشته باشد؛

 

    • سازمان فرایندهایی برای تبادل دانش بین کارکنان سازمان ایجاد نماید؛

 

    • رویه هایی برای تبدیل دانش به خدمات جدید مورد نیاز دانشجویان و ارباب رجوعان ایجاد نماید؛

 

    • سازمان رویه هایی برای انتقال آسان و صحیح دانش سازمانی به کارکنان سازمان ایجاد نماید؛

 

    • رویه هایی برای بکارگیری دانش آموخته شده از اشتباهات پیش آمده در سازمان داشته باشد؛

 

    • دانش را برای افرادی که به آن نیاز دارند، قابل دسترسی نماید؛

 

    • از دانش در مقابل استفاده های نادرست درون و بیرون سازمان محافظت نماید؛

 

    • دانش را در قالب اسناد، پایگاه داده ها و نرم افزارها ارائه و ذخیره نماید تا کارکنان بتوانند در مواقع نیاز به آسانی از آن استفاده نمایند.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...