ظروف متحرک برای استفاده موقت
پایان نامه - مقاله - پروژه
ظروف با گنجایی زیاد مناسب برای محیط های عمومی و مجموعه های کنار جاده ای(مرتضایی، ۱۳۸۲:۶۳) و انواع سطل زباله ای که در شهرها مورد استفاده قرار می گیرند، عبارتند از:
الف) سطل های زباله رو باز
ب) سطل های زباله با دهنه نیمه باز
ج) سطل های زباله ی دارای درب (قنبری، ۱۳۸۹:۱۲۴)
۱-۳-۱۸-۲ :ملاحظات فنی
الف) دوام: «عواملی که زباله دانها بایستی در برابر آنها مقاومت کافی داشته باشند، عبارتند از: (سازه کیش،۱۳۷۹:۱۱)
عوامل جوی و طبیعی مانند آفتاب، باران، برف، سرما، گرما و گرد و خاک
تخریب عمدی و غیر عمدی مانند ضربه، خراش و سوزاندن
عوامل شیمیایی
سرقت
آتش
ب) مواد: مواد بکار رفته در سطل های زباله عبارتند از:
۱- پلی استر تقویت شده شفاف: ساخته شده از زرین های نسوز و دارای سطحی صاف و صیقلی است و حروف اختصاری آن GRP است.
۲) ورقه های فلزی: ورقه های فلزی گالوانیزه که در داخل کانتینر قابل جابجایی هستند بکار می روند؛
تصویر شماره (۹-۲) انواع سطل های زباله با ورقه های فلزی
۳) چوب: طراحی متوعی از چوب درختان افرا و کاج در روی فلزاتی مانند استیل و گالولنیزه بکار می رود؛
۴) بتن: نمونه ای از تصاویر که سطح بیرونی ان توسط سنگدانه محافظت می شود. در صورتی که سطح داخلی به دلایل بهداشتی صاف است.(تصویر۹-۲)
تصویر شماره (۱۰-۲) انواع زباله دان های مسقل،متصل به دیوار و متحرک (منبع مرتضایی، ۱۳۸۱،۶۴)
ج) پوشش: به دلیل اینکه سطل های زباله هم در برابر وندالیسم طبیعی و هم شیمیایی قرار دارند. بنابراین بایستی در مقابل مواد شیمیایی و خورنده از کیفیت پوششی برخوردار باشند (ibid:95-96)
۲-۳-۱۸-۲ :ارگونومی
از لحاظ ارگونومی سطل های زباله باید ویژگی های زیر را داشته باشد؛
الف) راحت و ایمن بودن: استفاده کننده بتواند به راحتی به زباله دان دسترسی داشته باشد.
ب ) در نظر گرفتن اندازه های بدون استفاده کنندگان: باید استفاده کنندگان از آن برای گروه های مختلف بزرگسالان، کودکان و معلولین امکان پذیر باشد.
ج) سطل زباله دان باید قابلیت گذاشتن و برداشتن برای مأمورین تخلیه کننده را به راحتی و با ایمنی کامل داشته باشد(قنبری، ۱۳۸۹:۱۲۶)
۳-۳-۱۸-۲ :مکان یابی
مکان یابی و جانمایی سطل های زباله تحت تأثیر دو عامل است: اول قابلیت دسترسی و دید مناسب و بودن مزاحمت و دوم مقدار استفاده ی مورد انتظار(حسینون،۱۳۷۹:۸۸)
زباله دان ها می بایست در مکان مناسبی قرار گرفته و قابل دید باشند، بلکه می توان آنها را به تیر چراغ برق، علایم راهنمایی و یا دیوار متصل کرد و یا به صورت آزاد گذاشت.
در حاشیه خیابانها می توان زباله دانها را به صورت خطی و در فاصله ی ۳۰ متر از یکدیگر قرار داد، ولی تعدادو گنجایش آنها را می توان جلوی ساندویچ فروشی های بزرگ، سینماها و رستوران ها بیشتر کرد و به دلیل امنیتی تعدادشان را در مقابل ساختمانها اداری کاهش داد(گیبونزو اوبر هولستر،۱۳۸۰:۸۹)
حداقل گنجایش زباله دان در مرکز شهر باید ۵۰ لیتر باشد. در محیط های دسیع و پیاده روهای پر ازدحام، ظروف پایدار با گنجایشی ۵۰ تا ۱۰۰ لیتر مناسب به نظر می رسد.
موقعیت زباله دان و دفعات تخلیه عواملی هستند که گنجایی زباله دان را تعیین می کند(مرتضایی، ۱۳۸۱:۶۵) مکان استقرار ظروف زباله معمولأ در قلمرو جدول است. ظروف زباله خصوصی غالبأ در قلمرو ساختمانی قرار می گیرند(انجمن شهرسازی آمریکا،۱۳۸۷:۳۷۷)
تصویر شماره(۱۱-۲): محل استقرار ظروف زباله (منبع همان منبع: ۳۷۷)
۴-۱۸-۲ :گلدان خیابانی
گلدانها معمولا در مکانهایی در مراکز شهر، مرکز سیاسی و دیپلماتیک، مقابل موزه ها سینماها و سالنهای فرهنگ سراها نصب می شوند. بخصوص در محل هایی که امکان کاشت مستقیم درخت و درختچه وجود ندارد. گلدان محاسن زیادی برای نمایش گلها و گیاهان زینتی در منظر شهر دارند.
گلدان به سادگی جابجا و در صورت لزوم با گلهای فصلی آراسته می شوند. گلدانها و گلها را از فطرات زیادی دور نگه می دارند و چنانکه صحیح طراحی شوند، تندیس های سبز گسترده سطح شهر خواهند بود.
گلدانها باید مکمل سیمای شهر باشند و در ارتباط با سایر مبلمان طراحی شوند. همچنین می توان از یکپارچه سازی آنها با وسایلی همچون نیمکت، روشنایی، زباله دان و … سود جست(۴-۱۵) (مرتضایی،۱۳۸۱: ۷۰)
تصویر شماره (۱۲-۲) یکپارچه کردن گلدان خیابانی با نشستگاه
۱-۴-۱۸-۲ :انواع گلدان خیابانی
الف) گلدانهای سبدی: این گلدانها را می توان در مکانهای مختلف به طور محدود از تیر و پلیه چراغ آویخت و نیز از نگهداری دایم آنها اطمینان حاصل کرد. سبدها نمی توانند جلوه های همیشگی خیابان باشند بلکه باید قالب هایی به یان منظور تهیه شود تا در مناسبت های خاصی و فصلی از آنها استفاده کرد. نحوه آبیاری سبدها باید بطور کامل پیش بینی شود(مرتضایی، ۱۳۸۱: ۷۱).
ب) گلدانهای مدرن: گلدانهایی با استفاده کوتاه مدت باید به راحتی قابل جابجایی باشند.حداکثر حجمی که دو مرد بتوانند آن را تحمل کنند بطور تقریب ۳۰۰؛ ۶۰۰؛ ۶۰۰ میلیمتر
بعلاوه ۰٫۱ متر مکعب درون آن، با توجه به اشیا و تراکم خاک است. این نوع گلدانها اغلب برای پیاده رو سازی موقت، موانع ترافیکی یا هماهنگی با مغازه ها و کافه های خیابانی بکار می روند (گیبونزو اوبرهولستر، ۱۳۸۰: ۷۷-۷۸).
ج) گلدانهای دایمی: گلدانهایی که در این محل ساخته می شوند و به انواع دایمی معروفند می توانند در ادامه کف سازی پیاده رو و سواره رو با آجر، سنگ یا بتن تکمیل شوند. در این شرایطبه دلیل جلوگیری از گسترش ریشه های گیاه و ضررهای احتمالی، بتن مسلح توصیه می شود(مرتضایی، ۱۳۸۱: ۷۲).
تصویر شماره(۱۳-۲) سبد آویز متصل به عناصر نور رسان منبعSMWM
۲-۴-۱۸-۲ :مواد و مصالح گلدان و گلجای
الف) سنگ: طراحی با سنگ معمولأ جنبه سنتی دارد، سنگ ماده ای است سنگین و مناسب برای گلدانهای دایمی خیابان، چون سنگ خاصیت تراوشی بسیار کمی دارد باید مسیر خروج فاضلابش خوب وکامل عمل کند.
ب) بتن: شاید بهترین ماده برای گلدانهای خیابانی بتن باشد. بافتی متناسب با طرح و اثری طبیعی ، در کار با بتن باید دقت کرد که افراط در سطح بافتدار خشن می تواند پیکره و فرم کلی را تخریب نماید.
ج) سفال بدون لعاب: ماده ای سنتی برای گلدانهاست، با اثر تراوشی بسیار زیاد که می تواند با ماده مستعد تولید تولید امراض در منافذ خود باشد. در انواع طرح ها و شکل ها بویژه مخروطی، استوانه ای و کوزه ای دیده می شوند.
د) چوب: در استفاده از چوب باید دقت کرد که گلدانهایی از این جنس حتما نیاز به یک ظرف ضد رطوبت داخلی دارند. «متداولترین چوبهای این کار ساج برمه ای، ایروکو وبلوط ایت.»
ه ) مواد مرکب: شبیه بتن، بیشتر از آنکه ماده ای طبیعی باشد، سهولت تهیه قالب برای این مواد و طیف گسترده ای از اشکال و فرایند تولید، حکایت از تنوع ساختاری و ظاهری ان می کند. سطوح نهایی این ماده صاف و سیقلی است و وقتی با سایر مواد مقایسه می شود از سبکی قابل توجهی برخوردار است(مرتضایی، ۱۳۸۲: ۷۴-۷۳)
۳-۴-۱۸-۲ :اصول طراحی و ساخت

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...