• نوبانی و همکاران [۶۶]در تحقیق دیگر تحت عنوان ((بررسی ارتباط بین مدیریت سرمایه در گردش و سودآوری شرکت‌های ژاپنی )) ارتباط بین مدیریت سرمایه در گردش و سودآوری را بررسی کرده است نتایج تحقیق نشان می‌دهد که مدیران می‌توانند با مدیریت دارایی‌های جاری و بدهی‌های جاری ، سودآوری شرکت را افزایش دهند.

 

  • تحقیقی تحت عنوان «تأثیرات مدیریت سرمایه در گردش بر عملکرد مالی شرکت‌های غیرمالی شاخص KSE-30 » توسط ازم و حیدر[۶۷] در سال ۲۰۱۱ انجام گرفت و درنتیجه نشان داد که روزهای گردش موجودی در انبار رابطه منفی با شاخص عملکرد شرکت,بازده دارایی‌ها و بازده حقوق صاحبان سهام دارد و بدان معنی است که عملکرد مالی شرکت می‌تواند با کاهش مؤلفه سرمایه در گردش یعنی روزهای نگهداری موجودی کالا در انبار افزایش یابد.

 

  • تحقیقی تحت عنوان «تأثیرات مدیریت سرمایه در گردش بر عملکرد مالی شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار استانبول »بر روی ۷۵ شرکت تولیدی توسط ورال و همکارانش[۶۸] در سال ۲۰۱۲ انجام گرفت و نتیجه آن نشان داد که رابطه معناداری بین مدیریت سرمایه در گردش و عملکرد مالی شرکت‌ها وجود دارد.نتایج نشان می‌دهد که مجموع دوره حساب‌های دریافتنی و چرخه نقدینگی رابطه منفی با سودآوری دارند و بدین معنی است که با کوتاه کردن مجموع دوره و چرخه تبدیل نقدینگی شرکت‌ها می‌توانند سودآوری خود را افزایش دهند.

 

    • تحقیقی تحت عنوان «تأثیرات مدیریت سرمایه در گردش بر عملکرد مالی شرکت‌های تولیدی در پاکستان» توسط افزا و همکارانش[۶۹] در سال ۲۰۱۰ انجام گرفت که در بخش تولید , نشان داد که مدیریت سرمایه در گردش تأثیر قابل‌توجهی بر سودآوری شرکت‌ها دارد و نقش کلیدی را در ایجاد ارزش برای سهامداران بازی می‌کند.

دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه

 

  • تحقیقی تحت عنوان «تأثیر اعمال مدیریت سرمایه در گردش بر مدیریت ریسک » بر روی ۵۹ شرکت صنعتی و ۱۵ بانک توسط الشوبیری[۷۰] در سال ۲۰۱۱ در کشور اردن انجام گرفت و نتیجه آن نشان‌دهنده رابطه منفی بین شاخص‌های سودآوری و استراتژی جسورانه ،سرمایه‌گذاری و سیاست تأمین مالی وجود دارد .

 

  • تحقیقی تحت عنوان «تأثیر سیاست سرمایه در گردش بر سودآوری شرکت‌ها » بر روی ۲۰ شرکت موجود در بهابازار اوراق بهادار کراچی توسط اسنوبر و همکاران[۷۱] در سال ۲۰۱۴در کشور پاکستان انجام گرفت و نتایج حاصل از مطالعه این پژوهش نشان می‌دهد که رابطه معناداری بین سیاست سرمایه در گردش بر سودآوری شرکت‌ها وجود دارد .

 

فصل سوم :
روش‌شناسی تحقیق
۳-۱ مقدمه
در این فصل به مفاهیم روش تحقیق اشاره خواهد شد. هدف از انجام هر تحقیق علمی کشف یک واقعیت است . این واقعیت می‌تواند در قالب مسئله ، مشکل یا نیازی باشد که محقق در ابتدا با آن مواجه گردیده است .در هر مسئله ابتدا محقق درصدد کسب شناخت لازم در خصوص موضوع تحقیق می‌باشد . این شناخت که توسط محقق نسبت به محیط ایجاد می‌شود شناختی است متکی به شواهد و تجربه‌های انسانی است و درصورتی‌که صحت آن با بهره گرفتن از روش‌ها و ابزارهای مناسب علمی مورد آزمون واقع شود، می‌تواند به شناختی مقرون به واقعیت تبدیل‌شده و درنهایت سبب افزایش دانش بشری درباره موضوع موردنظر گردد .(اردکانی و همکاران،۱۳۸۸)
پژوهشگر پس از تعیین و تنظیم موضوع تحقیق باید در فکر انتخاب روش تحقیق باشد . مراد از انتخاب روش انجام تحقیق این است که مشخص کنیم ،چه روش تحقیقی برای بررسی موضوع خاصی لازم است .یکی از روانشناسان برجسته می‌گوید : ((متأسفانه ، آنچه در یک تحقیق علمی موردتوجه دیگران و حتی سرانجام موردتوجه خود محقق هم قرار می‌گیرد ،موضوعی است که کشف‌شده است اما اغلب روش کشف که اصلی‌ترین نقش را در یک پژوهش علمی دارد ، نادیده انگاشته می‌شود ))
برای اینکه بتوان از طریق یک مطالعه علمی و بی‌طرفانه به تحقیق در مورد موضوع خاصی پرداخته می‌بایست از یک روش‌شناسی مناسب کارآمد استفاده کرد. منظور از روش‌شناسی تحقیق،چگونگی گردآوری شواهد و تبدیل آن به یافته‌هاست . انتخاب روش تحقیق به هدف‌ها،ماهیت پژوهش و امکانات اجرایی آن بستگی دارد . به‌عبارت‌دیگر ، هدف از انتخاب روش تحقیق ، آن است که محقق مشخص نماید چه شیوه و روشی را آغاز نماید تا او را هر چه دقیق‌تر و آسان‌تر در دستیابی به پاسخ یا پاسخ‌هایی که برای پرسش تحقیق در نظر گرفته‌شده است یاری نماید(نادری و سیف نراقی،۱۳۷۱)
۳-۲ جامعه آماری :
برای درک و روشن شدن هدف هر پژوهش ابتدا باید جامعه موردمطالعه تعریف شود . در هر بررسی آماری ، جامعه ، مجموعه‌ای است که می‌خواهیم درباره آن استنباطی به عمل‌آوریم .جامعه ترکیبی از تمام مواردی است که با خصوصیت مشخصی تطبیق می‌کنند .جامعه باید برحسب محتوی ، حدود و زمان تعیین شود حدود هر جامعه پژوهش بر پایه تعریفی که از آن ارائه می‌شود مشخص می‌گردد و تعریف با تلفیق ویژگی‌های مشترکی که عناصر هر جامعه داراست و برای پژوهش مهم و قابل‌توجه‌اند ، بیان می‌شود . در این تحقیق، شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره
زمانی ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ ، جامعه آماری تحقیق حاضر را تشکیل می‌دهند.
۳-۳ نمونه آماری :
نمونه و نمونه‌گیری از مهم‌ترین مباحث در آمار اجتماعی است .چه از طرفی با توجه به وسعت جمعیت یا موضوعات موردمطالعه ، محقق ناچار است به نمونه‌گیری بپردازد. از طرفی دیگر ، اعتماد یافته‌های یک تحقیق یا صحت نمونه‌گیری آن سنجیده می‌شود تا آنجایی که به نظر والیس و روبرتز دو مفهوم اساسی در آمار اجتماعی نمونه و جامعه آماری می‌باشد .(به نقل از ساروخانی،۱۳۸۱)در این تحقیق برای انتخاب نمونه آماری از روش حذف سیستماتیک(تکنیک غربالگری) استفاده‌شده است . به‌منظور انتخاب نمونه آماری ، شرکت‌هایی که دارای ویژگی‌های زیر بودند نمونه انتخاب و بقیه حذف گردیدند :

 

  • طی دوره مالی ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ در بورس اوراق بهادار فعال باشند.

 

  • اطلاعات لازم جهت محاسبه متغیرهای تحقیق و انجام آزمون فرضیه‌ها، از گزارش‌های عمومی منتشره آن‌ها برای بورس، قابل‌استخراج باشد. در مورد هر شرکت ، اطلاعات کامل هر یک از شرکت‌ها در رابطه با متغیرهای موردمطالعه وجود داشته و افشاء شده باشد.

 

  • داده‌های جمع‌ آوری‌شده به‌صورت مستمر باشد.

 

  • نظر به اینکه ماهیت اقلام صورت‌های مالی متأثر از ماهیت و نوع فعالیت شرکت‌هاست ازاین‌رو به‌منظور برخورداری از ویژگی یکنواختی و افزایش قابلیت مقایسه‌ای اطلاعات ، شرکت‌ها واسطه مالی نباشند . پس مؤسسات مالی ،سرمایه‌گذاری و بانک‌ها در نمونه آورده نمی‌شود.

 

  • به جهت همسانی تاریخ گزارشگری، حذف اثرات فصلی و افزایش قابلیت مقایسه‌ای اطلاعات، دوره مالی شرکت‌ها مختوم به ۲۹ اسفندماه هرسال باشد و در طول دوره تحقیق تغییر سال مالی نداده باشند.

 

بعد از اعمال موارد فوق درنهایت تعداد ۹۳ شرکت به‌عنوان نمونه آماری این تحقیق در نظر گرفته‌شده است.
۳-۴ نوع تحقیق
۳-۴-۱ نوع تحقیق بر مبنای هدف
طبق تعریف هر پژوهشی فعالیتی نظام‌مند‌است که طی آن ، یا دانش گسترش می‌یابد یا وضعیتی توصیف و تبیین می‌گردد و یا درنهایت برای مسئله یا مشکل خاص راه‌حل جویی می‌شود.با توجه به اینکه هر تحقیق با یک مسئله و هدف خاص آغاز می‌گردد لذا بر پایه ماهیت مسائل مطرح‌شده و هدفی که پژوهشگر از تحقیق دنبال می‌کند آن‌ها را طبقه‌بندی می‌کنیم. این نوع طبقه‌بندی بر میزان کاربرد مستقیم یافته‌ها و درجه تعمیم‌پذیری آن‌ها به شرایط مشابه دیگر تأکید می‌کند.(خاکی،۱۳۷۹) هر تحقیقی تلاش منظم و سیستماتیک به‌منظور دست یافتن به پاسخ به یک پرسش و یا راه‌حلی برای یک مسئله است.
تحقیق کاربردی: تحقیقات کاربردی تحقیقاتی هستند که نظریه‌ها ، قانونمندی‌ها، اصول و فنونی که در تحقیقات بنیادی تدوین می‌شوند را برای حل مسائل اجرایی به کار می‌گیرد. این نوع تحقیقات بیشتر بر مؤثرترین اقدام تأکیددارند و علت‌ها را کمتر موردتوجه قرار می‌دهند.پژوهش حاضر ازنظر هدف از نوع کاربردی می‌باشد.
۳-۴-۲ نوع تحقیق بر مبنای روش
برای انجام تحقیقات علمی روش‌های متعددی وجود دارند که هر یک از آن‌ها برحسب ویژگی‌های سؤال تحقیق،اهداف تحقیق ،روابط بین متغیرها ،نوع آزمون آماری و … بهنام‌های مختلف نام‌گذاری می‌شوند که مهم‌ترین این روش‌ها عبارت‌اند از : تحقیق تاریخی ،تحقیق توصیفی مطالعات موردی ،تحقیق همبستگی تحقیق آزمایشی و این پژوهش ازنظر ماهیت و روش توصیفی و از نوع همبستگی می‌باشد.
۳-۵ جمع‌ آوری و طبقه‌بندی داده‌ها
در هر تحقیق متعارف ، جمع‌ آوری داده‌ها یکی از مهم‌ترین برنامه‌هاست. در کار جمع‌ آوری داده‌ها در هر
تحقیق ،نه‌تنها باید از چندین روش استفاده کرد ،بلکه باید هر روش به‌درستی و با شناخت کامل برگزیده شو دو به‌درستی به‌کاربرده شود .روش‌های جمع‌ آوری داده‌ها به دودسته تقسیم می‌شود:
الف-روش مای مستقیم : مانند مشاهده ، مصاحبه ، پرسشنامه و غیره
ب-روش مای غیرمستقیم : نظیر استفاده از اسناد و مدارک
یک محقق باید هر دو روش را بکار گیرد،یعنی هم خود پدیده را مستقیماً ببیند و تحلیل کند و هم از طریق داده‌های جمع‌ آوری‌شده توسط دیگران (کتاب،اسناد و…)آن را مورد شناسایی قرار دهد. (ساروخانی،۱۳۸۱)
داده‌ها و اطلاعات موردنیاز از منابع متعدد و به روش‌های زیر استخراج ،گردآوری و طبقه‌بندی گردیده و در بخش‌های مربوط مورداستفاده قرارگرفته است :
منابع کتابخانه‌ای: برای دومین فصل دوم از اطلاعات مندرج در اسناد و مدارک در دسترس شامل کتاب‌ها ،مقاله‌ها ،گزارش‌های پژوهشی و پایان‌نامه‌های مرتبط با موضوع استفاده‌شده است . هم‌چنین ،بخشی از داده‌های کمی موردنیاز برای انجام پژوهش با توجه به متغیرهای موردنظر از منابع شامل سالنامه‌ها و گزارش‌های آماری مختلف منتشرشده توسط سازمان بورس به‌دست‌آمده است.
نظام معاملاتی بورس و نرم‌افزارهای اطلاع‌رسانی: داده‌های موردنیاز برای محاسبه متغیرهای مرتبط با بازار سهام در مرحله اول با بهره گرفتن از نرم‌افزارهای بورسی (عمدتاً ره‌آورد نوین و تدبیر پرداز) استخراج می‌گردد. سپس، ارقام کلی و نهایی این داده‌ها با اطلاعات موجود در نظام معاملاتی بورس تطبیق داده می شود.
روش تجزیه‌وتحلیل اطلاعات : در مرحله جمع‌ آوری، طبقه‌بندی و پردازش اولیه داده‌ها از نرم‌افزار Excel استفاده‌شده است. در این مرحله داده‌های مربوط به بازار سهام که از نرم‌افزارهای اطلاع‌رسانی و معاملاتی بورس استخرا
ج گردیده، مستقیماً وارد اکسل شده است. پس از انجام طبقه‌بندی مناسب بر روی‌داده‌ها و انجام محاسبات و پردازش اولیه، اطلاعات خروجی با بهره گرفتن از نرم‌افزار Eviews 8 برای اجرای مدل و آزمون فرضیات مورداستفاده قرارگرفته است.
۳-۶ روش تحقیق
ازآنجاکه هدف تحقیق کاربردی توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است و به‌عبارت‌دیگر تحقیق‌های کاربردی به سمت کاربرد علمی دانش هدایت می‌شوند این تحقیق بر اساس هدف از نوع کاربردی بوده و این تحقیق ازلحاظ روش گردآوری اطلاعات ، به دلیل آنکه در متغیرهای مستقل و وابسته دست‌کاری نمی‌شود و تلاش می‌شود که روابط بین آن‌ها در دنیای واقعی کشف گردد از نوع تحقیق توصیفی – همبستگی می‌باشد و هدف اصلی آن تعیین وجود ،میزان و نوع رابطه بین متغیرهای مورد آزمون است.
۳-۷ متغیرهای تحقیق
به توجه به تجربیات مطالعه دیگران و در چارچوب فرضیات تحقیق در این قسمت سه گروه متغیرهای اساسی تحقیق شامل متغیرهای وابسته،مستقل و کنترلی که برای مدل‌سازی و آزمون فرضیات به کار گرفته‌شده است معرفی می‌گردند .
۳-۷-۱ متغیر مستقل
متغیر مستقل به‌گونه‌ای مثبت یا منفی بر متغیر وابسته اثر می‌گذارد .یعنی ، وقتی متغیر مستقل وجود داشته باشد متغیر وابسته نیز وجود دارد و هر مقدار افزایش در متغیر مستقل روی دهد در متغیر وابسته نیز افزایش یا کاهش روی خواهد داد . به‌بیان‌دیگر ، دلیل تغییر در متغیر وابسته را باید در متغیر مستقل جست‌وجو کرد . برای ایجاد روابط علّی متغیر مستقل دست‌کاری می‌شود .(سکاران،۱۳۸۸)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...