شناسایی و تحلیل عوامل کلیدی دستیابی به اهداف استراتژیک سازمان ... |
۲-۱۰-۲-۴- سایر روشهای یادگیری نگاشت ادراکی فازی: رویکردهای پیشنهادی دیگری برای یادگیری نگاشت ادراکی فازی ، ارائه شده است که از جمله آنها، روش یادگیری برگرفته از الگوریتم تبرید تدریجی [۵۷]، الگوریتم تبرید تصادفی[۵۸][۱۲۳و۱۲۴] و الگوریتم جستجوی ممنوع [۵۹] است [۸۶]. این دو روش برای بهبود الگوریتم ژنتیک ایجاد شده است و از نوع استراتژی جستجوی محلی است. جستجوی محلی شامل حرکت از یک راه حل به راه حل دیگری در همسایگی است به طوریکه با قواعد تعریف شده مطابقت داشته باشد. تمرکز این روشها بر روی ایجاد و یادگیری روابط علی و معلولی و تعیین میزان تأثیر عوامل بر یکدیگر با بهره گرفتن از داده های تاریخی به شکل سریهای زمانی میباشد [۸۴].
نقش داده کاوی این است که این دانش پنهان و ضمنی را آشکار کرده و شکل گراف و میزان جهت اثر را کاملاً مشخص کند. در ابتدا مقادیری دلخواه به یالهای گراف نسبت داده و بر اساس مفاهیم اثرگذاری گرهها بر یکدیگر، مقادیر تخمینی هر گره در زمان بعدی تخمین زده می شود. این مقادیر تخمینی برای همه گرهها و در همه زمانها محاسبه شده و نهایتاً برای هر گره یک سری زمانی تخمینی، همانند مقادیر واقعی آن گره ایجاد می شود. اختلاف بین مقادیر واقعی و مقادیر تخمینی به معنی اختلاف هر مرحله با واقعیت است. هدف اصلی سعی در کم کردن این اختلاف است و هر چه این اختلاف کم شود نشان میدهد که خروجی تخمینی ایجاد شده توسط مدل شبیه رفتار واقعی گرهها میباشد. البته مهمترین مساله این است که گرافی ایجاد شده که اعداد روی یالهای این گراف اثرات گرههای مختلف بر روی همدیگر است [۸۴].
روش دیگر رندوم توافقی بر اساس جنبه های شبکه های عصبی رندوم[۶۰] است [۱۲۵]. این الگوریتم از یک حالت و ماتریس وزنی اولیه نگاشت ادراکی فازی شروع می شود و وزنها را با محاسبات ماتریسی تعدیل مینماید تا این که منجر به حالت پایدار مطلوب نگاشت ادراکی فازی شود [۱۲].
۲-۱۰-۲-۵- جمعبندی روشهای یادگیری نگاشت ادراکی فازی: در دو گروه شبکه های عصبی و روشهای ژنتیک، دانشمندان به ارائه راه حلهایی برای ساخت اتوماتیک نگاشت ادراکی فازی پرداختهاند ولی بیشتر این روشها تنها روی نگاشت ادراکی فازی با تعداد گره کم کار کرده اند و مشکل همه آنها این بوده است که این روشها با افزایش تعداد گره به شدت تهدید شده است. برای رفع این مشکلات از داده کاوی و روشهای تحلیلی شامل رتبه بندی گراف بر اساس شاخص های اثرگذاری و اثرپذیری و همچنین خوشهبندی گرهها بر اساس شباهت اثرگذاری آنها بر دیگر گرهها و نیز اثرپذیری آنها از دیگر گرهها استفاده شده است [۸۴].
الگوریتمهای یادگیری برای نگاشتهای ادراکی فازی بر مبنای روشهای محاسباتی تکاملی نیازمند بررسیهای بیشتر است. در جدول (۲-۴) روشهای معمول یادگیری نگاشتهای ادراکی فازی به همراه برخی ویژگیهای آنها نشان داده شده است.
جدول (۲-۵): روشهای یادگیری نگاشت ادراکی فازی
الگوریتم | سال | هدف یادگیری | مداخله کارشناس | نوع داده مورد استفاده | تابع تبدیل | تعداد گره | نوع یادگیری | مرجع |
DHL | ۱۹۹۴ | ماتریس ارتباطات | خیر | یگانه | N/A | N/A | هبین | [۱۱۲] |
GS | ۲۰۰۱ | بردار اولیه | خیر | چندگانه | پیوسته | ۷ | ژنتیک | [۱۱۶] |
BDA | ۲۰۰۲ | ماتریس ارتباطات | خیر | یگانه | باینری | ۵و۷و۹ | هبین اصلاح شده | [۱۱۴] |
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1400-07-30] [ 08:01:00 ب.ظ ]
|