مقصود آن است که اگر ابزار اندازه ­گیری را در یک فاصله­ی زمانی کوتاه چندین بار به گروه واحدی از افراد بدهیم، نتایج حاصل نزدیک به هم باشد (خاکی، 1382). روش سنجش پایایی ابزار تحقیق با نرخ ناسازگاری که توسط ساعتی ارائه شد اندازه ­گیری می­ شود بطوری که ابتدا بیشترین مقدار ویژه ( ) از ماتریس زوجی نهایی محاسبه شده و پس از آن به ازای بعد ماتریس، مقدار ثابتی تحت عنوان مقادیر شاخص ناسازگاری ماتریس تصادفی پیشنهاد می­ شود. مقدار نهایی نرخ ناسازگاری که همان مقدار پایایی است از خارج قسمت مقدار شاخص ناسازگاری بر شاخص ناسازگاری ماتریس تصادفی حاصل می­ شود. اگر حاصل کمتر از 1/0 باشد می­گوییم سازگاری پذیرفته شده است و پایایی لازم وجود دارد. در این تحقیق نرخ ناسازگاری برای تمامی جداول مقایسه زوجی تحلیل شبکه­ ای فازی کمتر از 1/0 (حداقل 006/0 و حداکثر 08/0) می­باشد.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه

شیوه تجزیه و تحلیل داده ها

بعد از جمع­آوری داده ­ها، مقایسات زوجی بین منابع مدیریت کیفیت بر مبنای منبع سوم و بر مبنای هر کدام از استراتژی­ها، مقایسات زوجی استراتژی­ های مورد استفاده در مدیریت کیفیت بر مبنای منابع مدیریت کیفیت و بر مبنای نقش هرکدام در افزایش کیفیت محصولات با بهره گرفتن از تجزیه تحلیل شبکه­ ای که توسط ساعتی (1996) ارائه شد، با بهره گرفتن از نرم افزار تحت وب FANP (پایگاه مدیر پلاس، 1392) انجام شد و نتایج برحسب درصد، نوع رابطه میان متغیرهای مختلف را مشخص می­ کند. نتایج به دست آمده از روش تجزیه تحلیل شبکه­ ای به عنوان محدودیت­های سیستمی، ضرایب محدودیت­های آرمانی و محدودیت­های آرمانی وارد روش برنامه­ ریزی آرمانی می­ شود. برنامه­ ریزی آرمانی خطی با بهره گرفتن از نرم افزار Excel انجام شده و میزان انحرافات در تخصیص منابع به حداقل می­رسد.

روش تجزیه تحلیل شبکه­ ای فازی

 

جمع­آوری نظر خبرگان

 

جهت جمع­آوری نظرات خبرگان از پرسشنامه مقایسات زوجی فازی استفاده می­ شود.

 

معرفی نمادها و محاسبه نرخ ناسازگاری

= m عدد فازی میانی
= l عدد فازی پایینی
= u عدد فازی بالایی
= ماتریس اعداد میانی قضاوت­های مثلثی
= ماتریس اعداد میانگین هندسی حدود بالا و پایین قضاوت­های مثلثی
= بردار وزن ماتریس اعداد میانی گزینه iام
= بردار وزن ماتریس اعداد میانگین هندسی حدود بالا و پایین گزینه i ام
= بزرگترین مقدار ویژه برای ماتریس اعداد میانی قضاوت­های مثلثی
= بزرگترین مقدار ویژه برای ماتریس اعداد میانگین هندسی حدود بالا و پایین قضاوت­های مثلثی
عدد میانی قضاوت­های مثلثی گزینهiام بر مبنای معیار jام
عدد بالایی قضاوت­های مثلثی گزینه iام بر مبنای معیار j ام
عدد پایینی قضاوت­های مثلثی گزینه iام بر مبنای معیارjام
بردار وزن ماتریس اعداد میانی معیار j ام
بردار وزن ماتریس اعداد میانگین هندسی حدود بالا و پایینمعیار j ام
=شاخص سازگاری ماتریس اعداد میانی قضاوت­های مثلثی
= شاخص سازگاری ماتریس اعدادمیانگین هندسی حدود بالا و پایین قضاوت­های مثلثی
=نرخ ناسازگاری ماتریس اعداد میانی قضاوت­های مثلثی
=نرخ سازگاری ماتریس اعدادمیانگین هندسی حدود بالا و پایین قضاوت­های مثلثی
معیارj ام
مجموع حاصلضرب اعداد مثلثی میانیiگزینه بر مبنای معیار jام
بردار ویژه­ی گزینه­ی kام
=nتعداد گزینه­ ها
= وزن نهایی مؤلفه­ی هر سطح
Crisp (  )= عدد قطعی وزن فازی نهایی
به منظور محاسبه سازگاری از روش گوگوس و بوچر استفاده شده است. گوگوس و بوچر (1998) پیشنهاد دادند براي بررسی سازگاری، دو ماتريس (عدد مياني و حدود عدد فازي) از هر ماتريس فازي مشتق و سپس سازگاري هر ماتريس بر اساس روش ساعتي محاسبه ­شود. مراحل محاسبه نرخ سازگاري ماتريس­هاي فازي مقايسات زوجي به قرار زير است:
مرحله 1: در مرحله اول اعداد مثلثي فازي به دو ماتريس تقسيم می­ شود. ماتريس اول از اعداد مياني قضاوت­هاي مثلثي تشکيل مي­شود  و ماتريس دوم شامل ميانگين هندسي حدود بالا و پايين اعداد مثلثي مي­شود  .
مرحله 2: بردار وزن هر ماتريس با بهره گرفتن از روش ساعتي به ترتيب زير محاسبه می­ شود:
که در آن  رابطه 3-1:  که در آن  رابطه 3-2:مرحله 3: بزرگترين مقدار ويژه براي هر ماتريس با بهره گرفتن از روابط زير محاسبه می­ شود.
رابطه3-3:  رابطه 3-4:
مرحله 4: شاخص سازگاري را با بهره گرفتن از راوبط زير محاسبه کنيد:
رابطه 3-5:  رابطه 3-6:
مرحله 5: براي محاسبه نرخ ناسازگاري (CR)، شاخصCI را بر مقدار شاخص تصادفي (RI) تقسيم کنيد. در صورتي که مقدار حاصل کمتر از 1/0 باشد، ماتريس سازگار و قابل استفاده تشخيص داده مي­شود. ساعتي براي به‌دست آوردن مقادير شاخص­هاي تصادفي (RI)، 100 ماتريس را با اعداد تصادفي و با شرط متقابل بودن ماتريس­ها تشکيل داده و مقادير ناسازگاري و ميانگين آن­ها را محاسبه نمود. اما از آنجا که مقادير عددي مقايسات فازي همواره عدد صحيح نيستند و حتي در اين صورت هم ميانگين هندسي، آن­ها را عموماً به اعداد غيرصحيح تبديل مي­کند، حتي در صورت استفاده از مقياس (9-1) ساعتي نيز نمي­توان از جدول شاخص­هاي تصادفي(RI) ساعتي استفاده کرد. بنابراين گوگوس و بوچر با توليد 400 ماتريس تصادفي مجدداً جدول شاخص­هاي تصادفي(RI) را براي ماتريس­هاي مقايسات زوجي فازي توليد کردندکه در جدول 3-3 آمده است.
جدول‏3‑3: شاخص­ های تصادفی (RI)

 

اندازه ماتریس    
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...