مطالب پایان نامه ها درباره نقش رفتار سازمانی مثبت گرا در کاهش سکوت سازمانی مورد مطالعه کارکنان ادارات ... |
-
-
- تکنیکهای آماری تجزیهوتحلیل داده ها
-
در این پژوهش بهمنظور تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها، از تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری[13] و نیز تحلیل عاملی تأییدی استفاده شده است.
-
-
- پیشینه تحقیق
-
ارتباط همزمان بین دو متغیر موردبررسی در این تحقیق، در هیچ تحقیقی بررسی نشده است، ازاینرو یکی از نوآوریهای این تحقیق این است که رابطه متغیرهای رفتار سازمانی مثبتگرا و سکوت سازمانی را با یکدیگر بررسی نموده است. اما نزدیکترین تحقیق (پایان نامه) با عنوان تحقیق حاضر، در سال 1391 تحت عنوان “نقش رفتار شهروندی سازمانی بر سکوت کارکنان در بخش دولتی” توسط مرضیه صیدانلو در دانشگاه علامه طباطبایی انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق اداره آموزشوپرورش شهرستان گلوگاه بوده و نمونه آماری تحقیق 251 نفر بوده است. نتایج تحقیق مزبور حاکی از آن بوده است که بین رفتار شهروندی سازمانی و سکوت سازمانی رابطه معکوس و معناداری وجود دارد.
-
-
- تعاریف اصطلاحات و واژگان تخصصی
-
1-10-1) رفتار سازمانی مثبتگرا
لوتانز، رفتار سازمانی مثبتگرا را “مطالعه و کاربرد ظرفیتهای روانشناختی و تواناییهای مثبت منابع انسانی که قابلیت اندازه گیری و توسعه یافتن را دارند و برای بهبود عملکرد به طور مؤثری مدیریتپذیر میباشند"، تعریف نموده است (Luthans, 2002a, 59; Luthans, 2011, 199).
1-10-2) امیدواری
بر مبنای کار اسنایدر و همکارانش، در رفتار سازمانی مثبتگرا، امیدواری بهعنوان یک حالت انگیزشی مثبت و مبتنی بر احساس تعاملی ناشی از موفقیت که دارای دو جزء 1- عاملیت (انرژی معطوف به هدف) و 2- مسیر (برنامه ریزی برای دستیابی به هدف) است، معرفی می شود (Snyder, Irving, & Anderson, 1991, 287).
1-10-3) خودکارآمدی/ اعتمادبهنفس
بر مبنای نظریه شناختی اجتماعی بندورا[14] (1997) و تحقیق گستردهی تجربی استاجکویک و لوتانز، خودکارآمدی در محیطهای کاری بهعنوان باور یا اطمینان شخص به تواناییهایش در به حرکت درآوردن انگیزه و منابع شناختی خود و ایفای اقدامات لازم برای اجرای موفقیتآمیز وظیفه ای خاص در یک زمینه معین تعریف می شود (Stajkovis & Luthans, 1998, 66).
1-10-4) خوشبینی
سلیگمن (1998)، خوشبینی را بهعنوان یک سبک تبیینی که اشخاص، رویدادهای مثبت را به عوامل شخصی، دائمی و فراگیر و رویدادهای منفی را به عوامل خارجی، موقتی و موقعیتهای خاص نسبت میدهند، تعریف می کند (Avey et all, 2009, 681).
1-10-5) تابآوری/ شکیبایی
تابآوری بهعنوان جزئی از رفتار سازمانی مثبتگرا بهصورت “ظرفیت روانشناختی مثبت برای شروع مجدد (حالت ارتجاعی و کشسانی داشتن)، رجوع به قبل از بدبختی، ابهام، تعارض، شکست یا حتی وقایع مثبت، پیشرفت و مسئولیتهای افزایشیافته” تعریف می شود (Luthans, 2002b, 702).
1-10-6) سکوت سازمانی
پیندر و هارلوز سکوت کارکنان را خودداری و امتناع از هرگونه بیان صادقانه و خالصانه در مورد ارزیابیهای رفتاری، شناختی و اثربخشی شرایط سازمانی خود، به افرادی که تصور میشود قادر به ایجاد تغییرات و یا جبران خسارات هستند، تعریف می کنند (Pinder & Harlos, 2001).
1-10-7) سکوت خاموش/ تدافعی
سکوت خاموش یعنی امتناع و خودداری از ارائه ایده ها به دلیل ترس و بهمنظور حفظ خود، چراکه صحبت کردن در این حالت اساساً امری ناپسند و نامطبوع است (Pinder et all, 2001).
1-10-8) سکوت مطیع
سکوت مطیع یعنی امتناع و خودداری از ارائه ایده ها بر اساس تسلیم و رضایت دادن به هر شرایطی (Pinder et all, 2001).
-
-
- تعاریف عملیاتی اصطلاحات و واژگان تخصصی
-
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1400-07-30] [ 05:38:00 ب.ظ ]
|