1. تکنیک­های آماری تجزیه‌وتحلیل داده ­ها

     

     

 

در این پژوهش به­منظور تحلیل داده ­ها و آزمون فرضیه ­ها، از تکنیک مدل­یابی معادلات ساختاری[13] و نیز تحلیل عاملی تأییدی استفاده شده است.

 

      1. پیشینه تحقیق

     

     

 

ارتباط همزمان بین دو متغیر موردبررسی در این تحقیق، در هیچ تحقیقی بررسی نشده است، ازاین‌رو یکی از نوآوری­های این تحقیق این است که رابطه متغیرهای رفتار سازمانی مثبت­گرا و سکوت سازمانی را با یکدیگر بررسی نموده است. اما نزدیکترین تحقیق (پایان نامه) با عنوان تحقیق حاضر، در سال 1391 تحت عنوان “نقش رفتار شهروندی سازمانی بر سکوت کارکنان در بخش دولتی” توسط مرضیه صیدانلو در دانشگاه علامه طباطبایی انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق اداره آموزش‌وپرورش شهرستان گلوگاه بوده و نمونه آماری تحقیق 251 نفر بوده است. نتایج تحقیق مزبور حاکی از آن بوده است که بین رفتار شهروندی سازمانی و سکوت سازمانی رابطه معکوس و معناداری وجود دارد.

 

      1. تعاریف اصطلاحات و واژگان تخصصی

     

     

 

1-10-1) رفتار سازمانی مثبت­گرا
لوتانز، رفتار سازمانی مثبت­گرا را “مطالعه و کاربرد ظرفیت­های روان­شناختی و توانایی­های مثبت منابع انسانی که قابلیت اندازه ­گیری و توسعه یافتن را دارند و برای بهبود عملکرد به­ طور مؤثری مدیریت­پذیر می­باشند"، تعریف نموده است (Luthans, 2002a, 59; Luthans, 2011, 199).
پایان نامه - مقاله - پروژه
1-10-2) امیدواری
بر مبنای کار اسنایدر و همکارانش، در رفتار سازمانی مثبت­گرا، امیدواری به­عنوان یک حالت انگیزشی مثبت و مبتنی بر احساس تعاملی ناشی از موفقیت که دارای دو جزء 1- عاملیت (انرژی معطوف به هدف) و 2- مسیر (برنامه­ ریزی برای دستیابی به هدف) است، معرفی می­ شود (Snyder, Irving, & Anderson, 1991, 287).
1-10-3) خودکارآمدی/ اعتمادبه­نفس
بر مبنای نظریه­ شناختی اجتماعی بندورا[14] (1997) و تحقیق گسترده­ی تجربی استاجکویک و لوتانز، خودکارآمدی در محیط­های کاری به­عنوان باور یا اطمینان شخص به توانایی­هایش در به حرکت درآوردن انگیزه و منابع شناختی خود و ایفای اقدامات لازم برای اجرای موفقیت­آمیز وظیفه ­ای خاص در یک زمینه معین تعریف می­ شود (Stajkovis & Luthans, 1998, 66).
1-10-4) خوش­بینی
سلیگمن (1998)، خوش‌بینی را به­عنوان یک سبک تبیینی که اشخاص، رویدادهای مثبت را به عوامل شخصی، دائمی و فراگیر و رویدادهای منفی را به عوامل خارجی، موقتی و موقعیت‌های خاص نسبت می‌دهند، تعریف می­ کند (Avey et all, 2009, 681).
1-10-5) تاب­آوری/ شکیبایی
تاب­آوری به‌عنوان جزئی از رفتار سازمانی مثبت­گرا به‌صورت “ظرفیت روان­شناختی مثبت برای شروع مجدد (حالت ارتجاعی و کشسانی داشتن)، رجوع به قبل از بدبختی، ابهام، تعارض، شکست یا حتی وقایع مثبت، پیشرفت و مسئولیت­های افزایش­یافته” تعریف می­ شود (Luthans, 2002b, 702).
1-10-6) سکوت سازمانی
پیندر و هارلوز سکوت کارکنان را خودداری و امتناع از هرگونه بیان صادقانه و خالصانه در مورد ارزیابی­های رفتاری، شناختی و اثربخشی شرایط سازمانی خود، به افرادی که تصور می‌شود قادر به ایجاد تغییرات و یا جبران خسارات هستند، تعریف می­ کنند (Pinder & Harlos, 2001).
1-10-7) سکوت خاموش/ تدافعی
سکوت خاموش یعنی امتناع و خودداری از ارائه ایده­ ها به دلیل ترس و به­منظور حفظ خود، چراکه صحبت کردن در این حالت اساساً امری ناپسند و نامطبوع است (Pinder et all, 2001).
1-10-8) سکوت مطیع
سکوت مطیع یعنی امتناع و خودداری از ارائه ایده­ ها بر اساس تسلیم و رضایت دادن به هر شرایطی (Pinder et all, 2001).

 

      1. تعاریف عملیاتی اصطلاحات و واژگان تخصصی

     

     

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...