۶۰

 

پیامدوتاثیراجتماعی

 

سرآمدی خارجی

 

هم افزایی در پیشگیری و کشف جرم

 

۴

 

 

 

۶۱

 

پیامدوتاثیراجتماعی

 

سرآمدی خارجی

 

کاهش جرائم و تصادفات

 

۲

 

 

 

۶-۴- ترسیم شبکه مفاهیم:
شبکه مفاهیم نیز روش مناسبی در تحلیل محتوا است که آتراید-استیرلینگ، آن را توسعه داده است. آنچه شبکه مفاهیم عرضه می کند نقشه ای شبیه تارنما به مثابه اصل سازمان‌دهنده و روش نمایش است. شبکه مفاهیم ، براساس روندی مشخص، مفاهیم پایه (کدها و نکات کلیدی متن)، مفاهیم سازمان دهنده (مفاهیم به دست آمده از ترکیب و تلخیص مضامین پایه) و مفاهیم فراگیر (مفاهیم عالی دربرگیرنده اصول حاکم بر متن به مثابه کل) را نظام مند می کند، سپس این مفاهیم به صورت نقشه های شبکه تارنما، رسم و مفاهیم برجسته هر یک از این سه سطح همراه با روابط میان آنها نشان داده می شود (عابدی جعفری و همکاران، ۱۳۹۰).
۱-۶-۴- شبکه مفاهیم در الگوی توانمندساز ارزیابی عملکرد یگان های ناجا:
دراین شبکه مفاهیم، ارزیابی عملکرد مفهوم فراگیر است. این مفهوم فراگیر دارای۱۶ مفهوم پایه و ۵ مفهوم سازمان دهنده می باشد. شکل۱-۴ شبکه مفاهیم الگوی توانمندساز را نشان می‌دهد.
۱-۱-۶-۴- توانمندسازی و یادگیری:
منظوراز توانمندسازی ویادگیری، ایجاد وتوسعه قابلیت ها و توانایی هایی درنیروهای انسانی، تکنولوژی اطلاعاتی وزیرساخت های سازمانی است که سازمان قادر می شودکارها را با کارایی واثربخشی بیشتری انجام دهد (کاپلان و نورتون،۲۰۰۲).
روهم(۲۰۰۵) معتقد است برای ارزیابی باید به چهار سئوال اساسی پاسخ داد، یکی از عمده ترین آنها این است که: آیا سازمان توانایی بهبود و ایجاد ارزش را دارد؟ یعنی برای دست یابی به اهدافمان، چگونه سازمان را آموزش و بهبود دهیم؟ در اغلب پژوهش های انجام شده از جمله ارزیابی ساصد، الگوی BSC و… به این عامل پرداخته شده است.
پایان نامه
۱-۱-۱-۶-۴-سرمایه های انسانیاین مؤلفه وجود کارکنان، دانش ها و مهارت ها را نشان می دهد که برای توفیق راهبرد ضروری هستند.این معیار می تواند چارچوبی را ارائه کند که سازمان ها نیازهای سرمایه انسانی خود را برای راهبرد شناسایی کنند و اختلاف میان این نیازها و آمادگی فعلی کارکنان را برآورد نمایند.
این مؤلفه یکی از زیر سامانه های اصلی الگوی ارزیابی عملکرد یگانهای ناجا است. در سیستم ارزیابی وزارت علوم در بعد مدیریت به مؤلفه منابع انسانی تأکید شده است. الگوی EFQM معیار کارکنان را به عنوان یکی از توانمند سازها معرفی می کند و در بررسی عملکرد ارزیابی مراکز تحقیقاتی سپاه عملکرد نیروی انسانی مورد توجه است. همچنین اغلب مدل های پایه ای ارزیابی عملکرد به مسأله منابع انسانی نگاه ویژه ای داشته اند بجز الگوی هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت (ABC) که صرفاً پارامترهای مالی مورد ارزیابی قرار می گیرند.
سازمان در گام اول مشاغل راهبردی را شناسایی می کند که موفقیت راهبردی را تعیین می کنند و در گام بعدی نیازهای این مشاغل را با جزئیات کامل مشخص می کنند. این کار را اغلب تعیین مدل شایستگی می نامند. پروفایل شایستگی وجود کارکنان، دانش ها و مهارت های لازم برای موفقیت در یک پست شغلی را توصیف می کند. سرمایه انسانی به ویژه در عملکرد بسیار مهم و با اهمیت است به گونه ای که سایر فعالیت ها بستگی به میزان موفقیت در این امر دارد.
۲-۱-۱-۶-۴- سرمایه سازمانیسرمایه سازمانی به معنای توانایی سازمان در بسیج وحفظ فرآیندهای تغییری تعریف می شود که برای اجرای راهبرد ضروری می باشد. سرمایه سازمانی قابلیت یکپارچه سازی دارایی های نامشهود ومشهود را فراهم می کند، به نحوی که دارایی های سرمایه انسانی و اطلاعاتی نامشهود و دارایی های مالی و فیزیکی مشهود راباراهبرد هماهنگ می کند وآنهارا برای تحقق اهداف راهبردی سازمان یکپارچه می کند. سازمان هایی که سرمایه سازمانی بالایی دارند، درکی مشترک از چشم انداز، مأموریت، ارزش ها و راهبرد دارند. سرمایه سازمانی از ۴ جزء ساخته شده است:
۱- فرهنگ(سازمانی و عمومی)-۲- رهبری(فرماندهی و مدیریت)-۳- آموزش-۴- تجهیزات
وزارت علوم بر اساس نتایج پژوهش انجام شده یکی از نقاط ضعف تحقیقات علوم انسانی را موانع فرهنگی و اجتماعی می داند.(توکل، ۱۳۷۸) همینطور شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از موانع پژوهش و نوآوری را موانع مربوط به"فرهنگ پژوهش” می داند (شورای پژوهش های علمی کشور، ۱۳۸۷).در مطالعه پیشینه تحقیق نیز فرهنگ عامل مهمی برای ارزیابی عملکرد از سوی اغلب پژوهش های انجام شده شناخته شده است.
۳-۱-۱-۶-۴-سرمایه اطلاعاتیزیرساخت اطلاعاتی شامل سیستم ها، پایگاه داده ها، کتابخانه ها و شبکه هاست که اطلاعات و دانش را در اختیار اعضای سازمان قرار می دهد. سرمایه اطلاعاتی، ماده خام ارزش آفرینی در سازمان های نوین است. سرمایه اطلاعاتی شامل دو جزء زیرساخت فن آوری(خود شامل ۱- فن آوری مثل: شبکه های ارتباطی، کامپیوترهای مرکزی و۲- مهارت های مدیریتی مثل: استانداردها، برنامه ریزی بحران و امنیت شبکه است) و ابزارهای سرمایه اطلاعاتی است. ابزار سرمایه اطلاعاتی ( شامل: ابزار پردازش داد و ستد، ابزار تحلیلی و ابزار تحولی) بسته ای از اطلاعات، دانش و فناوری که بر مبنای زیر ساخت فن آوری ساخته شده است.متغیر راه اندازی پایگاه اطلاع رسانی در اغلب پژوهش های ارزیابی عملکرد مورد توجه واقع شده است.
رشد اعتبارات
بهره وری بودجه
بودجه
و
اعتبارات
سرمایه انسانی
سرمایه سازمانی
سرمایه اطلاعاتی
آموزش وتوانمندسازی
توانمندسازی
و
یادگیری
سیاست ها و راهبردها
قوانین و مقررات کشوری
سیاست ها
و
قوانین
وجه خارجی
تعامل ومشارکت پذیری

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...