ـ تدوین مقرراتى براى فروش بلیت‌هاى هوائى مسافرت‌هاى بین‌المللی.
سازمان‌هاى صنعتى و حرفه‌اى بخش اصلى صنعت جهانگردى را تشکیل مى‌دهند؛ براى نمونه مى‌توان به سازمان‌هاى حرفه‌اى مانند اتحادیهٔ مستقل متصدیان گردش‌هاى دسته‌جمعی، اتحادیهٔ بین‌المللى دفاتر جهانگردى و اتحادیهٔ جهانى آژانس‌هاى مسافرتى اشاره کرد.
۳-۵-۲٫ بازاریابى و همکارى‌هاى منطقه‌اى
از آنجا که جهانگردى بر پایهٔ حرکت افراد و روى آوردن به مکان‌هاى خاص جغرافیائى بستگى دارد، بنابراین همکارى‌هاى منطقه‌اى مى‌تواند مزایاى رقابتى دربرداشته باشد، به‌ویژه اگر از دیدگاه بازاریابى منطقه و محل یا مقصد مسافران به این موضوع توجه شود. نخستین و مهم‌ترین گام براى یک مکان (مقصد مسافر) افزایش آگاهى‌ها است. سازمان‌هاى منطقه‌اى براى افزایش آگاهى افراد، محل‌هاى بسیار خوبى هستند. زیرا این سازمان‌ها افراد محلى را در مبارزه‌هاى بازاریابى مشارکت داده و کارى انجام مى‌دهند که تقریباً یک فرد یا یک سازمان از عهدهٔ آن برنمى‌آید؛ از سوى دیگر، یک نوع هویت منطقه‌اى به‌وجود مى‌آید که موجب جلب‌نظر تعداد بیشترى از مسافران و جهانگردان مى‌شود.
دانلود پروژه
۳-۵-۳٫ تهیه و ارائهٔ اطلاعات
یکى از راه‌هاى بهبود کیفیت جهانگردى در سطح بین‌المللى این است که شهرها یا کشورهائى که مى‌خواهند به تازگى از مزایاى این صنعت بهره‌مند گردند، از تجربه‌ها و تخصص شهرهائى که سابقهٔ طولانى در این زمینه دارند و سازمان‌هاى تخصصى و حرفه‌اى در این صنعت، استفاده کنند. به‌ویژه، این امر در مورد شهرها یا کشورهائى که از نظر فرهنگى و محیطى صدمه‌پذیر هستند، بیشتر صدق مى‌کند؛ زیرا در این مکان‌ها یک اشتباه کوچک گران تمام مى‌شود و تمام حیثیت و اعتبار این صنعت جدید از بین مى‌رود. سازمان‌هائى که در این صنعت فعال هستند، چه عمومى و چه خصوصی، به داده‌ها و خدمات مشاوره‌اى نیازمند هستند. این‌گونه خدمات براى تأمین هدف‌هاى زیر ارائه مى‌شود:
- جمع‌آورى و ارائه داده‌ها، سازمان را در راه برنامه‌ریزى معقول براى توسعه دادن و رونق بخشیدن به صنعت یارى مى‌کند.
- برنامه‌ریزان، سازمان‌هاى دولتى و سایر گروه‌ها به تحقیقات و نتیجه‌هاى آنها نیازمند هستند.
- دولت‌هاى محلى در امر برنامه‌ریزى و اجراء به راهنمائی، توصیه و ابرازنظرهاى آگاهانه نیازمند هستند.
برنامه‌ریزان صنعت جهانگردى براى ابرازنظرهاى صاحب‌نظران و خدمات مشاوره‌اى ارزش زیادى قائل هستند. همان‌گونه که در مبحث برنامه‌ریزى و جهانگردى و توسعهٔ مقصد جهانگردان بحث خواهیم کرد، برنامه‌ریزى یکى از ارکان اصلى توسعهٔ جهانگردى است.
۳-۵-۴٫ کمک‌هاى مستقیم
توسعهٔ جهانگردى مستلزم اقداماتى است که باید در زمینه‌هاى مختلف و متعدد سرمایه‌گذارى مانند ساختارهاى زیربنائی، آموزش نیروى انسانى و ساختمان‌سازى صورت گیرد. اغلب، سرمایه لازم براى این نوع فعالیت‌ها به‌گونه‌اى است که از حد و توان دولت‌هاى محلى و دست‌اندرکاران این صنعت فراتر مى‌رود. با وجود این، منابع زیادى در این زمینه‌ها به مصرف مى‌رسد، یرا چنین سرمایه‌گذارى‌هائى نمى‌تواند منافع زیادى به جامعهٔ محلى (از قبیل توسعهٔ جهانگردی) برساند. یکى از وظایف اصلى سازمان‌ها این است که براى اجراء طرح‌هاى مربوط به توسعهٔ جهانگردی، بودجهٔ لازم را تأمین کنند.
۳-۵-۵٫ پرداختن به مسئله‌هاى تجارى
عبور مسافر و جهانگرد از مرزهاى کشور اثرات اقتصادى زیادى بر کشور (در سراسر دنیا) دارد. اهمیت جهانگردی، در سطح بین‌المللی، رو به افزایش است، بنابراین مسئله‌هاى ذى‌ربط هم افزایش مى‌یابد و باید به آنها توجه بیشترى شود. دیرزمانى است که دنیا با مسئله‌هاى تجارت و بازرگانى دست و پنجه نرم مى‌کند. به سبب وجود رابطه‌اى تنگاتنگ بین اقتصاد و سیاست، تجارت بین‌المللی، همیشه نوعى فعالیت سیاسى به حساب آمده است.
جهانگردى (در سطح بین‌المللی) که یکى از بخش‌هاى اصلى تجارت به حساب مى‌آید، به سرعت وارد دنیاى سیاست خواهد شد. روابط سیاسى و بازرگانى جوامع جهانى در مرکز و کانون توجه جهانگردى (در سطح بین‌المللی) در سدهٔ بیست‌ویکم قرار خواهد گرفت. در صحنهٔ تجارت بین‌المللى و تقویت یا تضعیف روابط بازرگانى بین کشورها، جهانگردى و مسافرت‌هاى بین‌المللى از اهمیت زیادى برخوردار هستند.
براى مثال، کاهش قیمت بلیت هواپیما موجب جذب مسافر شده و لغو برخى از مقررات هواپیمائى و جهانگردى موجب تأسیس و ایجاد تعدادى سازمان‌هاى خدماتى گردید. روابط تجارى نه تنها بر کاهش یا افزایش مسافر و جهانگرد اثر دارد، بلکه موجب کاهش یا افزایش سرمایه‌هائى خواهد شد که از طریق جهانگردى به‌دست مى‌آید.
۳-۵-۶٫ مسئله‌هاى محیطى و اجتماعى
با رشد و توسعهٔ جهانگردى مسئله‌هاى بسیاری، در زمینه‌هاى محیطى و اجتماعى فراروى این صنعت قرار گرفته‌اند. برخى از مسئله‌هاى شناخته‌شده از این قرار هستند:
- قابلیت جهانگردى به‌عنوان یک صنعت که بتوان از طریق آن به توسعهٔ پایدار دست یافت.
- حفظ محیط ‌زیست و اهمیتى که این موضوع در مورد موفقیت صنعت مزبور دارد.
- اهمیت صلح، آرامش و امنیت که از طریق صنعت جهانگردى و مسافرت‌هاى بین‌المللى به‌دست مى‌آید و قابلیت این صنعت براى ترویج صلح و تفاهم بین ملت‌ها.
- توانائى این صنعت در ترویج شعار برابرى و مساوات یعنى ایجاد امکانات براى افراد معلول و گروه‌هاى اقلیت و تشویق آنها به مسافرت و بهره‌مند شدن از مزایاى این صنعت.
- سازمان‌هاى جهانگردى زمینه را براى طرح و بحث این پرسش‌ها آماده مى‌سازند و زمینه‌هاى مستعدى به‌وجود مى‌آورند که بتوان بدان‌وسیله صداى جامعه را به گوش دیگران برساند و محملى قدرتمند براى اقدامات گوناگون ایجاد کرد.
پى بردن به اهمیت رابطهٔ بین جهانگردى و محیط باعث شده است که صنعت مزبور به‌هنگام تعیین هدف‌ها، به عوامل محیطى و حفظ محیط ‌زیست اولویت بسیار بالائى بدهد و در مرحلهٔ عمل هم بدین‌گونه اقدام کند. به‌ویژه، در تعریف توسعهٔ پایدار این جنبه از ویژگى‌ صنعت به‌خوبى قابل مشاهده و آشکار است. توسعهٔ پایدار بر چیزهاى زیادى دلالت مى‌کند، ولى معمولاً مفهوم آن انتخاب استراتژى‌هائى است براى توسعهٔ اقتصادى و رونق بخشیدن به مکان یا محل خاص (مقصد مسافران است) به‌گونه‌اى که با محیط طبیعى و فرهنگى آن مکان هماهنگ باشد. بسیارى از سازمان‌هاى مسافرتى و جهانگردى نسبت به اثرات فرهنگى و اجتماعى (به‌ویژه در جوامع سنتی) حساسیت بسیار زیادى نشان مى‌دهند. همچنین بسیارى از سازمان‌ها هدف یا مأموریت اصلى خود را به‌صورت افزایش آگاهى‌هاى اجتماعى و تقویت پایدارى و ثبات بیان کرده‌اند.
از میان راه‌هائى که مسئله پایدارى به‌صورت جزئى از هدف‌هاى سازمان جهانگردى و مسافرتى درآمده‌اند، سه نمونهٔ زیر را ارائه مى‌کنیم:
- کمیسیون اروپا به‌عنوان بخشى از ‘برنامهٔ عملى براى کمک به جهانگردی، به طرح‌هاى محورى و اصلى جهانگردى پایدار کمک‌هاى مالى مى‌کند. همچنین این کمیسیون جایزهٔ اروپائى براى جهانگردى و محیط را تعیین مى‌نماید. در این عبارت، واژهٔ ‘محیط’ به‌گونه‌اى تعریف مى‌شود که دربرگیرندهٔ منابع فرهنگى نیز مى‌گردد. این کمیسیون در سال ۱۹۹۵ سمینارى در مورد ‘نقش اتحادیهٔ اروپا در رشتهٔ جهانگردى‌’ برپا کرد و از میان بحث‌هاى انجام‌شده، دربارهٔ فعالیت‌هاى کمیسیون در زمینهٔ جهانگردى پایدار مطالب زیادى ارائه داد.
- جهان سبز یکى از گروه‌هائى است که به‌وسیلهٔ سازمان جهانگردى و مسافرت‌هاى بین‌المللى به‌وجود آمد. این سازمان درصدد است تا همهٔ بخش‌هاى صنعت جهانگردى را در سراسر جهان در جهتى هدایت کند که حفظ محیط ‌زیست را در اولویت قرار دهند.
- سازمان جهانى جهانگردی. سازمان جهانگردى و مسافرت‌هاى بین‌المللى و شوراى جهانى در سپتامبر ۱۹۹۵، دستورالعمل‌ شمارهٔ ۲۱ را براى صنعت جهانگردى و مسافرت منتشر کردند که یک برنامهٔ عملى است. در این دستورالعمل یا شناسائى استراتژى‌هاى ویژه و زمینه‌هاى عملى که از اولویت بالائى برخوردار هستند، صنعت جهانگردى خود را به اصول توسعهٔ پایدار پاى‌بند مى‌کند و این اصول از بیانیهٔ ریو در مورد ‘محیط و توسعه’ ارائه شد که سازمان‌هاى جهانگردى باید در فرآیندهاى تصمیم‌گیرى آنها را رعایت کنند. (وای گی،۱۳۷۷،ص۴۱۲)
۳-۶٫ سازمان‌هاى مهم جهانگردى جهان
۳-۶-۱٫ سازمان‌ جهانى جهانگردى
سازمان جهانى جهانگردى از بزرگترین و مهم‌ترین سازمان‌هاى دولتى است که دفتر مرکزى آن در مادرید، اسپانیا قرار دارد. ۱۳۳ کشور در آن عضویت دارند و ۳۰۰ سازمان بخش عمومى و خصوصى به آن وابسته هستند. سازمان جهانى جهانگردى یک نهاد اجرائى از سازمان توسعهٔ متعلق به سازمان ملل است که تحت ریاست دبیر کل اداره مى‌شود. مأموریت سازمان جهانى جهانگردى عبارت است از: ‘توسعه و گسترش جهانگردى وسیله‌اى مهم براى تقویت صلح بین‌المللى و تفاهم، توسعهٔ اقتصادى و تجارت بین‌المللی’ .
۳-۶-۲٫ سازمان توسعه و همکارى اقتصادى
سازمان توسعه و همکارى اقتصادى[۲۶] در سال ۱۹۶۱، به‌وسیلهٔ ایالات متحدهٔ آمریکا، کانادا و ۱۸ کشور اروپائى تشکیل شد. در سال ۱۹۹۶، ۲۷ کشور عضو این سازمان بودند. سازمان یادشده، برعکس سازمان جهانى جهانگردى تمام‌وقت خود را صرف مسئله‌هاى مربوط به جهانگردى نمى‌کند، بلکه به‌طور کلى به توسعهٔ اقتصادى توجه مى‌کند. هدف اصلى آن کمک به کشورها براى تدوین رویه‌ها و سیاست‌هاى محلى است، به‌گونه‌اى که با روند حاکم بر اقتصاد جهان سازگار باشد و موجب رونق اقتصادى کشور، در چارچوب اقتصاد جهانى شود.
۳-۶-۳٫ سازمان بین‌المللى هواپیمائى کشورى[۲۷]
همان‌گونه که از عنوان این سازمان استنباط مى‌شود، یک سازمان بین‌المللى است که براى پروازهاى بین‌المللى استانداردهاى هوانوردى تعیین مى‌کند. سازمان مزبور در سال ۱۹۴۴ به‌وسیلهٔ ۵۲ کشور تشکیل شد و آنها معاهدهٔ بین‌المللى هواپیمائى کشورى را امضاء کردند. اعضاء این سازمان در سال ۱۹۹۶ به بیش از ۱۸۰ کشور رسید. سازمان مزبور در سال ۱۹۴۷ به‌صورت یک نهاد تخصصى از سازمان ملل درآمد که به شوراى اجتماعى و اقتصادى این سازمان تعلق یافت. هدف اعلان‌شدهٔ سازمان این است که هوانوردى بین‌المللى باید به شیوه‌اى منظم و بدون خطر انجام شود و خدمات مربوط به حمل‌ونقل هوائى براساس اصول برابری، از نظر دست‌یابى به فرصت‌ها انجام گیرد و پروازها، سالم و از نظر اقتصادى به صرفه باشند . (سازمان بین‌المللى هواپیمائى کشوری، ۱۹۹۶)
۳-۶-۴٫ اتحادیه‌ٔ بین‌المللى هواپیمائى (یاتا)
اتحادیهٔ بین‌المللى هواپیمائى[۲۸] در سال ۱۹۴۵ با ۵۷ عضو از ۳۱ کشور اروپائى و آمریکائى تشکیل شد. از آن زمان تاکنون صنعت هواپیمائى رشد زیادى کرده است و در سال ۱۹۹۵ این اتحادیه ۲۳۰ عضو از ۱۳۰ کشور داشت. مأموریت اتحادیهٔ بین‌المللى هواپیمائى این است که نمایندهٔ شرکت‌ها در خدمت صنعت هواپیمائى باشد. هدف‌هاى آن عبارت‌‌اند از:
- ایمن نمودن و بى‌خطر کردن پروازها.
- شناساندن اهمیت یک سیستم سالم حمل‌ونقل هوائى در امر توسعهٔ اقتصادى و اجتماعی، در سطح جهانی.
- کمک کردن به صنعت هوائى در راه دست‌یابى به سطحى معقول از سودآور.
- ارائه خدمات ارزنده و باکیفیت (در ازاء پولى که مسافران مى‌دهند) براى تأمین نیازهاى مشتریان.
- جمع‌آورى آمار و اطلاعات دربارهٔ تصادف‌ها یا رویدادهاى هوائی و …
۳-۶-۵٫ شوراى جهانگردى و مسافرت‌هاى جهانى
شوراى جهانگردى و مسافرت‌هاى جهانى[۲۹] از مدیران اجرائى شرکت‌هاى بزرگ بین‌المللی، که در زمینهٔ هواپیمائی، هتل، حمل‌ونقل و آژانس‌هاى مسافرتى فعالیت مى‌کنند، تشکیل مى‌شود. دفتر مرکزى آن در بروکسل، بلژیک قرار دارد. از جمله هدف‌هاى اصلى این شورا (که نوعى سازمان خصوصى است) توجه به تغییراتى است که در بخش عمومى رخ مى‌دهند. برخى از هدف‌هاى شورا عبارت‌اند از:
- شناساندن ارزش و اهمیت صنعت جهانگردی.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...