خاکستر

 

رطوبت

 

 

 

۱۴/۰±۰۰/۲۲

 

۴۲/۰±۲۸/۳

 

۴۲/۰±۰۹/۱

 

۲۱/۱±۹۸/۷۳

 

 

 

میانگین ± انحراف معیار از میانگین n=3
هرچند نتایج مطالعات مختلف مربوط به میزان ترکیبات بدن ماهی قزل آلای رنگین کمان حاکی از تفاوت این فاکتورها بخصوص در میزان چربی بوده است لکن میزان این ترکیبات در تحقیق حاضر(جدول۴-۱) در دامنه ای از مقادیر ارائه شده در مطالعات قبلی، قرار گرفته است(گونزالس- فرنادس و همکاران، ۲۰۰۵)[۱۵۱]
تنوع در ترکیبات شیمیایی ممکن است به دلیل تفاوت در تغذیه، فصل صید، سیکل تخم ریزی، تفاوت های جنسی، اندازه ماهی، ناحیه زندگی و دیگر فاکتورهای محیطی باشد(سالام و همکاران، ۲۰۰۷)[۱۵۲]. تنوع در ترکیبات شیمیایی به دلایل ذکر شده منجر به تغییرات در خصوصیات حسی مثل مزه، بو، بافت، رنگ و سطح ظاهری ماهی می گردد(سالام و همکاران ۲۰۰۶)[۱۵۳]. که رشد میکروبی، میزان اکسیداسیون و اقبال عمومی را برای مصرف کننده ماهی کنترل می نماید(گنزالس- فرناندس و همکاران، ۲۰۰۵).
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
۴-۲ آنالیز شیمیایی
۴-۲-۱ مقادیر پراکسید
مقادیر پراکسید در تیمارهای مختلف و در طی دوران نگهداری در جدول ۴-۲ مشاهده میشود. نتایج آنالیز آماری نشان داد که اثر متقابل معنی دار بین افزایش غلظت عصاره و افزایش خاصیت آنتی اکسیدانی وجود دارد. به طور کلی نتایج حاصل از مقایسه میانگین ها بدین صورت است که با توجه به جدول (۴-۲) با گذشت زمان مقادیر پراکسید در همه تیمارها طی مدت نگهداری افزایش میابد ولی این افزایش در تیمار شاهد با شدت بیشتری همراه است، به طوری که در انتهای دوره دارای بیشترین مقدار (عدد پراکسید بود.مقایسه تیمارها مختلف با یکدیگر نشان میدهد که تیمار فیلم حاوی ۴۰ درصد عصاره چای سبز نسبت به بقیه تیمارها دارای اثر بازدارندگی بیشتری میباشد به طوری که کمترین مقدار پراکسید () در انتهای دوره (روز ۲۰ )در این تیمار مشاهده شد.و از روز ۸ تا روز ۲۰ اختلاف معنی دا( p<0/05 ) بین نمونه کنترل و نمونه های تیمار شده در بسته های حاوی عصاره وجود دارد.و همچنین اختلاف معنی دار(p<0/05 )در مقایسه نمونه های تیمار شده با درصد عصاره مختلف مشاهده گردید.
جدول۴-۲٫ مقادیر پراکسید برای تیمارهای مختلف نسبت به زمان برحسب میلی اکی والان اکسیژن بر کیلوگرم چربی

 

 

تیمار

 

زمان نگهداری(روز)

 

 

 

۰

 

۴

 

۸

 

۱۲

 

۱۶

 

۲۰

 

 

 

کنترل

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۵/۲درصد

 

 

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...