۳-۸-۱۰٫ اجرای آزمون استقامت عضلانی پویا
بعد از مشخص شدن ۱RM آزمودنی­ها، ۶۰% از۱RM آنها در حرکت پرس سینه محاسبه شد و از آنها خواسته شد تا حداکثر تکرار، را با آن وزنه محاسبه شده (۶۰% از ۱RM) انجام دهند. تعداد تکرار انجام شده به عنوان استقامت موضعی عضله در نظر گرفته شد(۱۰).
شکل۳-۱۱ آزمون استقامت عضلانی پویا
۳-۵-۱۱٫ اجرای آزمون قدرت ایستا پنجه دست
این آزمون برای ارزیابی قدرت و استقامت عضلات خم­کننده­ انگشتان و با بهره گرفتن از دینامومتر[۶۰] دستی انجام گرفت. اندازه­ دسته دستگاه، مناسب با هر فرد تنظیم می­شد. برای اجرای آزمون، آزمودنی به صورت قائم، به گونه­ایی که دست­ها در کنار بدن قرار گیرد، می­ایستاد و دینامومتر را در کنار بدن قرار می­داد، به صورتی که صفحه مدرّج آن در سمت مخالف بدن قرار می­گرفت. سه آزمایش با فاصله­ی استراحت یک دقیقه­ای برای هر آزمودنی انجام شد و بهترین مقدار، به عنوان قدرت ایستای آزمودنی در نظر گرفته شد. مقدار به کیلوگرم نشان داده می­شد (۱۰).
پایان نامه - مقاله
یکی دیگر از ملاحظاتی که کمتر به آن توجه شده است طول اندام حین اندازه ­گیری قدرت است. در پژوهش حاضر با توجه به معلولیت افراد که می ­تواند کوتاهی طول اندام را نیز در بر داشته باشد این مساله اهمیت بیشتری پیدا می­ کند. دی لیک و همکاران[۶۱] گزارش کردند که عرض و طول دست هیچ کدام تاثیر معنی داری بر قدرت ایستای دست ندارند. بنابراین تغییر شکل ساختاری که گاهاً در اثر استفاده بیش از اندازه از دست­ها در افراد معلول دیده می­ شود نیز تاثیری بر قدرت اندازه گیری شده نداشته است(۱۱۱).
شکل ۳-۱۲ دینامومتر
۳-۸-۱۲٫ اجرای آزمون قدرت عضلانی
برای ارزیابی حداکثر قدرت از آزمون پرس سینه استفاده شد. در این حرکت، آزمودنی بر روی نیمکت می­خوابد و وزنه را از روی سینه بلند می­ کند تا دستها کاملاً کشیده شوند. باتوجه به معلولیت آزمودنی­ها، هالتر می­بایست کمی بیشتر از عرض شانه می­بود. در این کار، وزنه­ای که آزمودنی حداکثر تا ۸ تکرار توانایی انجام آن را داشت، تعیین و از طریق فرمول زیر به طور تقریبی حداکثر قدرت تعیین شد(۱).
(«تعداد تکرار» ۲%-۱)/ میزان وزنه = حداکثر قدرت
برای اطمینان و ایمنی بیشتر، آزمودنی­ها به وسیله­ کمربند بر روی نیمکت ثابت شدند تا در صورت بروز اسپاسم عضلانی، دچار حادثه و آسیب نشوند.
۳-۹٫ روش های آماری
از آمار توصیفی به منظور توصیف و تشریح یافته­ ها (جدول، نمودار، میانگین و انحراف استاندارد) استفاده شد. پس از کسب اطمینان از طبیعی بودن داده ­ها، با بهره گرفتن از آزمون کلموگراف- اسمیرنف[۶۲]، از آزمون­های پارامتریک از روش آماری از تی همبسته[۶۳] برای بدست آوردن اختلاف بین پیش و پس آزمون استفاده گردید. سپس از آزمون تی مستقل برای بدست آوردن اختلاف بین دو گروه کنترل و تجربی استفاده شد. کلیه عملیات آماری با بهره گرفتن از نرم افزار spss نسخه۱۹ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
۴-۱٫ مقدمه
در این فصل یافته­های پژوهش از لحاظ توصیفی و استنباطی مورد بررسی قرار گرفته است. یافته­های توصیفی به صورت جدول­های توزیع فراوانی و نمودارها ارائه شده است. نوع توزیع داده ­ها (طبیعی- غیر طبیعی) با بهره گرفتن از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف بررسی و با توجه به طبیعی بودن توزیع داده­­ها، از آزمون­ تی همبسته برای مقایسه مقادیر پیش آزمون و پس آزمون متغیرهای پژوهش و از آزمون تی مستقل برای بدست آوردن اختلاف بین دو گروه کنترل وتجربی استفاده شد.
۴-۲٫ یافته­های توصیفی
۳۰ بازیکن زن والیبال نشسته (زیر ۴۵ سال) در قالب دو گروه تجربی (۱۵ نفر) و کنترل (۱۵ نفر) در این پژوهش شرکت کردند که برخی از ویژگی­های فردی و فیزیولوژیک آنها در جدول ۴-۱ آمده است.
جدول ۴-۱٫ مشخصات آزمودنی­های دو گروه کنترل(۱۵ نفر ) و تجربی(۱۵نفر)

 

گروه شاخص کنترل تجربی
سن (سال) ۹۰/۶ ± ۸۶/۳۱ ۲۵/۷ ± ۴۶/۳۲
قد (سانتی­متر) ۱۵/۶ ± ۷۹/۱۵۷ ۵۲/۹ ± ۷۰/۱۴۵
وزن ( کیلوگرم) ۶۲/۹ ± ۸۱/۵۳ ۶۲/۱۵ ± ۵۸/۵۹
شاخص­توده­بدن (کیلوگرم بر متر مربع) ۵۵/۴ ± ۷۸/۲۱ ۴۲/۵ ± ۶۶/۲۵
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...