• Ibid, p. 94 ↑

 

  • Hissène Habré ↑

 

  • Ibid, pp. 96-7 ↑

 

  • Ibid, p. 97 ↑

 

  • Kelsall, Tim, “Truth, Lies, Ritual: Preliminary Reflections on the Truth and Reconciliation Commission in Sierra Leone“, Human Rights Quarterly, Vol.27, No.2, May 2005, pp. 380-381 ↑

 

  • Mobekk, op.cit, p. 268 ↑

 

  • Ibid ↑

 

  • کمیسیون حقیقت یاب آفریقای جنوبی در سال ۱۹۹۵ به موجب قانون ارتقای وحدت و سازش ملی ایجاد گردید. در پی آن هفده کمیسیونر در یک انتخابات عمومی برای اداره کمیسیون انتخاب شدند. به موجب این قانون کمیسیون از صلاحیت اعطای عفو، احضار افراد، تحقیق و تفحص برخوردار بود. کارکنان کمیسیون بالغ بر سیصد نفر بودند و بودجه سالانه آن برای دو و نیم سال اوّل حدود هجده میلیون دلار بود. کمیسیون کار خود را در سه کمیته مجزا: کمیته تخلّف های حقوق بشری ـ که مسئول برای جمع آوری استشهادیه های قربانیان و شهود در رابطه با تخلّف های ارتکابی بود ـ، کمیته عفو ـ که مسئول رسیدگی و تصمیم گیری در رابطه با درخواست های عفو بود ـ، کمیته جبران خسارت ـ که مسئول ارائه پیشنهاد برای جبران خسارت از قربانیان بود ـ تشکیل شده بود. کمیسیون، استشهادیه ی بیست و سه هزار قربانی و شهود را دریافت نمود و دو هزار نفر از این تعداد در جلسات استماع عمومی حضور یافتند. اوّلین گزارش کمیسیون در اکتبر ۱۹۹۸ و گزارش نهایی اش در مارس ۲۰۰۳ بعد از نتیجه گیری در رابطه با درخواست های عفو منتشر گردید.
    پایان نامه - مقاله - پروژه
    Quinn & Freeman, op.cit, p. 1121 ↑

 

  • Ibid, p. 1127 ↑

 

  • Hayner, Unspeakable Truths, Transitional Justice and the Challenge of Truth Commissions, op.cit, pp. 99-100 ↑

 

  • Ibid, p. 101 ↑

 

  • Ibid, p. 102 ↑

 

  • Quinn & Freeman, op.cit, p. 1127 ↑

 

  • U.N. Transitional Administration in East Timor (UNTAET) ↑

 

  • Commission for Reception, Truth and Reconciliation (CAVR) ↑

 

  • برای اطلاع از نحوه تشکیل کمیسیون حقیقت و سازش تی مور شرقی و ساختار و عملکرد آن رجوع شود به سایت کمیسیون:
    http://www.cavr-timorleste.org/en/index.htm (Last Visited at 13 January 2014) ↑

 

  • Waldorf, Lars, “Mass Justice for Mass Atrocity: Rethinking Local Justice as Transitional Justice“, Temple Law Review, Vol.79, No.1, Spring 2006, p. 24 ↑

 

  • Community Reconciliation Process (CRP) ↑

 

  • Biti Boot ↑

 

  • Waldorf, op.cit, pp. 24-25 ↑

 

  • در رابطه با موفقیت برنامه سازش کمیسیون حقیقت و سازش تی مور شرقی لازم به ذکر است که به نقل از سایت کمیسیون ۱۵۴۱ درخواست برای برگزاری برنامه سازش به کمیسیون واصل شد که از بین آن ها ۱۳۷۱ برنامه با موفقیت به اتمام رسید. به این ترتیب حدود ۹۰ درصد از پرونده های ارجاعی با موفقیت کار خود را به اتمام رساندند. این آمار در مقایسه با آمار دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم ارتکابی طی دوره درگیری ها حاکی ار موفقیت بیشتر برنامه سازش کمیسیون است.
    http://www.cavr-timorleste.org/en/reconciliation.htm (Last Visited at 13 January 2014) ↑

 

  • Special Panel for Serious Crimes (SPSC) ↑

 

  • UNTAET, Reg. No 2000/15 on the Establishment of Panels with Exclusive Jurisdiction over Serious Criminal Offences, § ۱.۳, UNTAET/REG/2000/15 (June 6, 2000). In Waldorf, op.cit, p. 24 ↑

 

  • برای اطلاع بیشتر از عملکرد دادگاه رجوع شود به:
    Cohen, David, “Seeking Justice on the Cheap: Is the East Timor Tribunal Really a Model For the Future?“, East West Center, No.61, August 2002. Available at: www.eastwestcenter.org/fileadmin/stored/pdfs/api061.pdf. (Last Visited at 14 January 2014)‎ ↑

 

  • Hayner, Unspeakable Truths, Transitional Justice and the Challenge of Truth Commissions, op.cit, p. 105 ↑

 

  • Ibid, p. 102 ↑

 

  • Ibid, p. 103 ↑

 

  • Ibid, p. 104 ↑

 

  • Ibid ↑

 

  • Quinn & Freeman, op.cit, p. 1128 ↑

 

  • Ciorciari & Ramji-Nogales, op.cit, p. 14 ↑

 

  • لازم به ذکر است که گرچه در کامبوج کمیسیون حقیقت یاب تشکیل نشد، اما از سال ۲۰۰۸ در این کشور برنامه ملی جهت آموزش تاریخ دوران حاکمیت خمرهای سرخ در سطح مدارس و دانشگاه ها، دسترسی به اسناد دوران پیشین و جلسات علنی جهت گفت و گو از دوران گذشته تعبیه شده است.
    Ibid, p. 2 ↑

 

  • Hayner, Unspeakable Truths, Transitional Justice and the Challenge of Truth Commissions, op.cit, pp. 207-208 ↑

 

  • Ibid,pp.197-204 ↑

 

  • برای توضیح بیشتر رجوع شود به:
    Igreja, Victor, Dias-Lambrance, Beatrice, Richters, Annemiek, “Gamba Sprits, Gender Relations, and Healing in Post–Civil War Gorongosa,Mozambique“, Journal of the Royal Anthropological Institute, Vol.14, No.2, 2008, p. 358 ↑

 

  • Hayner, Priscilla," International Guidelines for the Creation and Operation of Truth Commissions: A Preliminary Proposal“, Law and Contemporary Problems, Vol.59, No.4, 1996, pp. 176-177 ↑

 

  • Gorgone, Kerry.O’Shea, “Between Vengeance and Forgiveness: Facing History after Genocide and Mass Violence“, op.cit, p. 213 ↑

 

  • Mobekk, op.cit, p. 273 ↑

 

  • برای توضیح بیشتر رجوع شود به قسمت عملکرد کمیسیون های حقیقت یاب در جبران خسارت از قربانیان ↑

 

  • Kelsall, op.cit, pp. 378-380 ↑

 

  • Hayner, Unspeakable Truths, Transitional Justice and the Challenge of Truth Commissions, op.cit, p. 208 ↑

 

  • Landsman, op.cit, p. 87 ↑

 

  • طبق مذهب بودیسم این اعتقاد وجود دارد که بهترین راه سازش انتقام گیری نیست. به همین دلیل در کامبوج حمایت چندانی از سوی جامعه برای تعقیب و مجازات جرایم ارتکابی توسط خمرهای سرخ وجود نداشت. از نظر مردم کامبوج صلح و سازش مهم تر از اجرای عدالت کیفری است.
    Stephen P. Marks, Forgetting “The Policies and Practices of the Past”: Impunity in Cambodia 18 FLETCHER F. WORLD AFF. 17 (Summer/Fall 1994), In Landsman, Ibid ↑

 

  • Landsman, Ibid; kelsall, op.cit, p. 390 ↑

 

  • Goldstone, Richard.J, “Past Human Rights Violations: Truth Commissions and Amnesties or Prosecutions“, Northern Ireland Legal Quarterly, Vol.51, No.2, 2000, p. 173 ↑

 

  • Ibid, pp. 17-18; Hayner," International Guidelines for the Creation and Operation of Truth Commissions: A Preliminary Proposal“, op.cit, pp. 175-176 ↑

 

  • Quinn & Freeman, op.cit, p. 1130 ↑

 

  • Ibid, p. 1124 ↑

 

  • Coyne, op.cit, p. 16 ↑

 

  • Quinn & Freeman, op.cit, pp. 1139-40 ↑
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...