نظارت و سرپرستی
سیستم پاداش
ماهیت شغل
مدیریت مشارکتی
هدفگذاری
سیستم بازخورد
مدلسازی
غنی سازی شغل
کسب موفقیت
تجربه جانشینی
تشویق کلامی
برانگیختگی هیجانی
بهبود انتظارات
تلاش-عملکرد
بهبود تقویت باور
خود-کارآمدی فردی
خلاقیت
استقامت
رفتاری برای رسیدن به اهداف وظایف
پایان نامه - مقاله - پروژه
مرحله اول
شرایط اثرگذار بر حالت روانشناختی
مرحله دوم
بکارگیری راهبردهای مدیریتی
مرحله سوم
فراهم کردن اطلاعات خود-کارآمدی
مرحله چهارم
نتایج توانمندسازی
مرحله پنجم پیامدهای رفتاری
منبع: (کانگر و کاننگو ،۱۹۸۹ ،۴۷۵)
۲-۳-۵- سطوح برنامه های توانمندسازی کارکنان
لشی[۷۶] ابتکارات مدیریتی برای توانمندسازی کارکنان را در قالب چهار مورد بیان می کند:
توانمندسازی از طریق مشارکت . تفویض تصمیم گیری به کارکنان . این در حالی است که در سازمان سنتی این موضوع در قلمرو اختیارات مدیر است .
توانمندسازی از طریق درگیر ساختن افراد[۷۷] . وقتی که مدیریت علاقه مند است تا از تجربیات ، ایده ها و پیشنهادات کارکنان استفاده نماید .
توانمندسازی از طریق ایجاد تعهد . با ایجاد تعهد بیشتر در کارکنان نسبت به اهداف سازمان و بهبود رضایت شغلی آنها
توانمندسازی از طریق مسطح سازی ساختاری . کاهش تعدادلایه ها و سطوح مدیریت در ساختارسازمانی (مقیمی ،۱۳۸۵،۲۶۹ )
بصورت جامع می توان می توان سطوح برنامه های توانمندسازی را بصورت زیر بیان نمود :
توانمندسازی سطح پایین[۷۸] :
این سطح از برنامه های توانمندسازی شامل برنامه های زیر می شود :
الف- غنی سازی شغل[۷۹] : در غنی سازی شغلی به کارکنان فقط در چارچوب وظایف شغلیشان آزادی عمل محدودی داده می شود .
ب- سیستم دریافت پیشنهادها : در این سیستم کارکنان اجازه می یابند تا در زمینه های مربوط به تولید و خدمات پیشنهادهایی ارائه دهند ، اما مدیر ملزم به اجرای این پیشنهاد ها نیست .
۲) توانمندسازی سطح متوسط[۸۰] :
در این سطح ، کارکنان از درجه متوسط آزادی عمل در قالب برنامه های زیر برخوردار می گردند :
الف- مشارکت شغلی[۸۱] : مشارکت شغلی شیوه خاصی است که به موجب آن کارکنان می توانند در مورد بعضی از جنبه های شغلی خود ازادی عمل یافته و چگونگی انجام کارشان را خود سازماندهی کنند .
ب- دوایر کنترل کیفیت[۸۲] و تیم های چند وظیفه ای[۸۳] : دوایر کنترل کیفیت و تیم های چند وظیفه ای نیز اجازه می یابند تا به حل مشکلات واحد کاری و یا سازمانی خود اقدام نمایند .
۳) برنامه های توانمندسازی سطح بالا[۸۴] :
تشریح وضعیتی است که در آن کارکنان از ازادی عمل بسیاری زیادی در زمینه شیوه انجام وظایفشان برخوردار می گردند . آنها نه تنها در عملکرد شغلی بلکه در عملکرد سازمان نیز مشارکت داده می شوند . در این سطح اطلاعات مربوط به عملکرد شرکت در اختیار تمامی افراد قرار می گیرد. کارکنان مهارت هایشان را در زمینه کار تیمی و حل مشکلات سازمان به تکامل رسانده و در تصمیمات مدیریتی واحد کاری مشارکت داده می شوند .(دربان فولادی ، ۱۳۸۵ ، ۵۱)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...