——-

 

۵٫۲۰۱

 

۰.۰۰~۱۷۳٫۱۱۹

 

مدل نهایی مقبول تر است

 

 

 

۲

 

ریشه میانگین مربعات باقیمانده (RMR)

 

۰٫۰۷۹

 

——

 

۰٫۰۰~۰٫۳۲۶

 

 

 

 

——

 

۰٫۰۳۳

 

۰٫۰۰~۰٫۳۲۶

 

مدل نهایی مقبول تر است

 

 

 

۳

 

نیکویی برازش (GFI)

 

۰٫۹۶۲

 

۰٫۹۹۳

 

GFI0.900

 

مدل نهایی مقبول تر است

 

 

 

جدول (۴- ۵) : خلاصه نتایج بررسی شاخص های برازش مطلق
طی برآورد انجام شده مطابق جدول فوق برازندگی شاخص مجذور کای (۲Chi) در مدل تجربی و شاخص ریشه میا نگین مربعات باقیمانده (RMR) در مدل تجربی نهایی مقبول تر بوده، زیرا در یک بازه مساوی عدد مناسبتری ارائه شده است. برازندگی شاخص نیکویی برازش (GFI) نیز در مدل نهایی تجربی عدد مناسبتری را نشان می دهد. بنا براین در مجموع مدل نهایی از نظر ارزیابی شاخص برازندگی مطلق بهتر تشخیص داده شده است.
پایان نامه - مقاله
۴-۴-۴-۲- بررسی شاخص های برازش تطبیقی
این شاخص ها در واقع گامی تکمیل کننده در جهت نتایج ارزیابی شاخص های برازش مطلق محسوب می شوند. به این ترتیب که با مبنا قرار دادن یک یا چند مدل نظری تدوین شده ی تحت آزمون را با شاخص مقایسه نموده و نشان میدهند که آیا به لحاظ آماری مقدار ارزیابی شده قابل قبول است یا خیر یا اینکه تفاوتی با آن دارد یا نه ؟
در بیشتر موارد مدل مبنا یک مدل استقلالی یا غیر وابسته اشباع شده است. بنا براین تنها پارامتر های آزاد آن، واریانس های متغیرهای مشاهده شده می باشند و هیچ پارامتر دیگری نظیر کواریانس میان متغیر ها، بارهای عاملی مربوط به مدل های اندازه گیری و یا اثر متغیرهای مستقل بر متغیرهای وابسته در آن تعریف نشده باشد. لذا این شاخص ها اغلب بیانگر این هستند که مدل تامین شده تا چه اندازه ای توانسته است از مدل استقلالی فاصله بگیرد. هرچه این فاصله بیشتر باشد، برازش مدل مورد نظر مطلوبتر تلقی می شود(قاسمی، ۱۳۸۹). مهمترین این شاخص ها برای ارزیابی برازش مدل های تجربی اولیه و نهایی تحقیق حاضر عبارت از؛ شاخص برازش تطبیقی[۵۸]، شاخص برازش افزایشی[۵۹]، شاخص برازش هنجار شده[۶۰] و شاخص برازش نسبی[۶۱] می باشند که در ادامه، نتایج بررسی این شاخص ها مطابق مندرجات جدول شماره (۴- ۶) در زیر ارائه می گردد.
جدول (۴- ۶): خلاصه نتایج بررسی شاخص های برازش تطبیقی

 

 

ردیف

 

نام شاخص برازش

 

مقدار برآورد شده هر مدل تجربی

 

مقدار قابل قبول برای هر شاخص

 

نتیجه سنجش حاصل از برازندگی مدل ها

 

 

 

مدل اولیه

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...