با توجّه به نتایج به دست آمده از جدول ماتریس همبستگی، می­توان گفت که با اطمینان ۹۹/۰ و سطح خطای کوچک­تر از ۰۱/۰ بین مدیریت بدن با باروری زنان رابطه وجود دارد. از طرفی، مقدار این رابطه برای باروری زنان برابر با ۱۶۳/۰- به صورت معکوس (منفی) می‌باشد. و همچین برای ایده‌آل باروری زنان با اطمینان ۹۵/۰ و سطح خطای کوچک­تر از ۰۵/۰ می­توان گفت بین مدیریت بدن و ایده‌آل‌های باروری زنان هم رابطه وجود دارد و مقدار این رابطه ۱۹۷/۰-به صورت معکوس (منفی) می­باشد. بدین معنی که با افزایش توجه و اهمیت دادن به مدیریت بدن، باروری و ایده­آل­های باروری زنان پایین خواهد رفت.. بر اساس این نتایج، فرضیّه­ی مذکور برای باروری و ایده­آل­های باروری زنان مورد تأیید قرار می­گیرد.
پایان نامه - مقاله

۵-۳-۶) خود حفاظتی روانی-عاطفی با باروری و ایده‌آل‌های باروری زنان

فرضیّه ششم: بین خود حفاظتی روانی-عاطفی با باروری و ایده‌آل‌های باروری زنان رابطه وجود دارد.این مقوله اشاره به درک و تفسیر زنان از بار روانی و عاطفی تربیت و بزرگ کردن فرزندان دارد که خود شامل خرده مقولات آرامش طلبی و فشارهای روانی است. زنان به دلیل مشکلاتی که در پرورش فرزندان در سال های اولیه زندگی دارند نیز از فرزند‌آوری بیشتر اجتناب می‌کنند. بر این اساس فرضیّه هفتم تحقیق بدین صورت بیان شد: بین خود حفاظتی روانی-عاطفی با باروری و ایده‌آل‌های باروری زنان رابطه وجود دارد. بنابراین برای یک زن پرورش و بزرگ کردن بچه خود هزینه‌‌های روانی و فکری را مطرح می‌سازد که خود باعث می‌شود زنان در مورد تعداد فرزندان به تعداد کمتری تمایل پیدا کنند. این فرضیّه نیز با بهره گرفتن از آزمون آماری پیرسون آزمون شد (جدول۵-۲۳).
جدول ۵-۲۳ خود حفاظتی روانی-عاطفی با باروری و ایده‌آل‌های باروری زنان

 

شاخص آماری
خود حفاظتی روانی-عاطفی

 

باروری
ایده‌آل باروری

 

ضریب‌ همبستگی پیرسون
۰۱۲/۰
۲۴۳/۰-

 

سطح معناداری
۸۴۲/۰
۰۰۰/۰

 

 

بنابراین، می­توان گفت از لحاظ آماری نتایج حاصله نشانگر عدم رابطه­ معنی­داری بین خود حفاظتی روانی-عاطفی و باروری زنان است. اما می­توان گفت که با اطمینان ۹۹/۰ و سطح خطای کوچک­تر از ۰۱/۰ بین خود حفاظتی روانی-عاطفی با ایده‌آل‌های باروری زنان رابطه وجود دارد. و مقدار این رابطه برای ایده‌آل‌های باروری زنان برابر با ۲۴۳/۰- به صورت معکوس (منفی) می‌باشد. بر اساس این نتایج فرضیّه­ی مذکور برای باروری زنان مورد تأیید قرار نمی­گیرد. ولی این فرضیّه برای ایده‌آل‌های باروری زنان معنی‌دار بوده و مورد تایید واقع شد.

۵-۴-۷) رابطه توانمندی اجتماعی با باروری و ایده‌آل‌های باروری زنان

فرضیّه هفتم: بین توانمندی اجتماعی با باروری و ایده‌آل‌های باروری زنان رابطه وجود دارد.این مقوله به لحاظ معنایی بیانگر آن دسته از فرصت‌هایی است که پیش‌روی زنان است. فرصت‌هایی در فضای عمومی جامعه برای آنها مهیّاست که تصور دستیابی به آنها در میان زنان بر کنش فرزندآوریشان تاثیر گذار است. توانمندی اجتماعی شامل سه مقوله‌ی حضور اجتماعی، ارتقاء کیفیّت و خودبازنمایی مثبت است. بر این اساس فرضیّه هشتم تحقیق بدین صورت بیان شد: بین توانمندی اجتماعی با باروری و ایده‌آل‌های باروری زنان رابطه وجود دارد. این فرضیّه نیز با بهره گرفتن از آزمون آماری پیرسون آزمون شد (جدول ۵-۲۴).
جدول ۵-۲۴ رابطه توانمندی اجتماعی با باروری و ایده‌آل‌های باروری زنان

 

شاخص آماری
توانمندی اجتماعی

 

باروری
ایده‌آل باروری

 

ضریب‌ همبستگی پیرسون
۱۰۸/۰
۱۹۹/۰-

 

سطح معناداری
۰۶۸/۰

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...