+

 

Gas from glucose

 

 

 

جدول۸-۱ : تشخیص آزمایشگاهی E.Coli
۱-۵۰- واکسیناسیون علیه کلی باسیلوز
۱-۵۰-۱ واکسن های غیر فعال
اثر واکسن‏های غیر فعال با سروتیپ‏های گوناگون شامل ۱K :2O ،۸۰K :78O ارائه شده است. این واکسن‏ها محافظت علیه سروگروه‏های متشابه فراهم می‏آورند اما محافظت متقاطع قابل توجه و معنی داری علیه سروگروه‏های نامتشابه بوجود نمی‏آورند. واکسن غیرفعال ۷۸O اردک‏ها و مرغابی‏ها را محافظت می‏کند. یک واکسن شامل وزیکول‏های غشای باکتریایی در محافظت جوجه بوقلمون ها علیه چالش با اشریشیاکلی بیماری‏زا مؤثر می باشد که این از طریق تحریک تولید آنتی بادی ، فعالیت کمپلمان ها برای لیز باکتری‏ها ،تکثیر و تزاید Tcell و فعالیت Tcellهای سایتوتوکسیک اتفاق می‏افتد. واکسن‏های چندین بنیایی ساخته شده از پیلی شامل میزان پایین پروتئین در دوز mg 180 از شدت چالش عفونت کاسته است .سرم جذب شده نشان می دهدکه سرو تایپ های پیلی ۷۸۲۱O خاصیت آنتی ژنی مختلفی دارند. (۲۰۰۸‚al et Barnes).
دانلود پایان نامه
۱-۵۰-۲ واکسن های فعال(زنده)
واکسن زنده که به طور طبیعی از سویه اشریشیاکلی مربوط به پیلی وغیر بیماری زا (۷-BT) تهیه میشود زمانی که در جوجه‏های مسن تر از ۱۴ روز سن استفاده می شود ، مؤثر واقع می‏شود . محافظت بر علیه هر دو سویه های متشابه و غیر متشابه به اثبات رسیده است.سویه تغییرپذیر ۵J اشریشیاکلی که اندوتوکسین ناقص در دیواره سلولی دارد و آنتی ژن هسته گرم منفی است بر علیه هر دو ایمن می باشد و برای محافظت جوجه ها مؤثر واقع می شود(۲۰۰۸‚al et Barnes).
۱-۵۰-۳ واکسن های موتانت ونوترکیب
موتانت ۲۷۸O ،APEC (اشریشیاکلی بیماریزای پرندگان) با حذف ژن های crp یا cya که در تولید انرژی گرفتار می‏شوند به شکل واکسن اسپری برای ایمن سازی جوجه‏های گوشتی استفاده می‏شود. موتانت‏های سویه ۷۸O با حذف ژن های aroA ،purA وgalE کشف شدند که ایمن هستند و قدرت ایمنی زایی دارند اما فقط محافظت ملایمی علیه سروتایپ‏های متشابه می‏دهند و هیچ محافظتی علیه سروتایپ‏های غیر متشابه ایجاد نمی کنند (۲۰۰۸‚al et Barnes).
۱-۵۱- درمان
۱-۵۱-۱ دارو های آنتی باکتریایی و دارو های ترکیبی
اخیراً فلوروکینولون ها در ایالات متحده و جاهای دیگر جهت درمان کلی با سیلوز استفاده شده که خیلی مؤثر واقع شده است هر چند که برخی سویه ها مقاومت نشان داده اند.
APEC (اشریشیاکلی بیماریزای پرندگان) به طور مکرر نسبت به تترا‏سایکلین ها ، سولفانامیدها، آمپی‏سیلین و استرپتو‏مایسین مقاوم می‏باشد. درصد بالایی از اشریشیاکلی‏های جدا شده از بوقلمون ها نسبت به جنتامایسین مقاوم هستند که به نسبت شیوع آن از تزریق جنتامایسین بر حسب روز- سن استفاده می گردد. کنترل کوکسیدیوز از انتقال پلاسمیدهایی که مسؤل مقاومت چندتایی در اشریشیاکلی هستند،جلو گیری می‏کند. مقاومت به فلورفنیکل و کلرآمفنیکل که برای طیور در ایالات متحده هرگز استفاده نشده است در اشریشیاکلی‏های جدا شده از جوجه های جنوب شرقی ایالات متحده کشف شده است. تجویز آپرامایسین از طریق آب آشامیدنی در کاهش تعداد ارگانیسم‏های دستگاه گوارش و جلوگیری از باکتریمی (ورود با‏کتری به خون) در جوجه ها مؤثر بوده است (۲۰۰۸‚al et Barnes).
نئومایسین مرگ‏ومیر را در جوجه بوقلمون کاهش داده و به طور طبیعی از گروه های مبتلا به کلی باسیلوز کاسته است. موننسین نیز از کلنیزاسیون اشریشیاکلی سویه۷H :157O در جوجه‏ها می کاهد. افزودن موننسین همراه یا بدون باسیتراسین موجب بهبود قابلیت زندگی و باروری می‏شود ولی باسیتراسین به تنهایی هیچ گونه محافظتی علیه کلی‏باسیلوز ایجاد نمی‏کند. تجویز باکتریوفاژ موجب کاهش مرگ‏و‏میر کلی باسیلوز تجربی ناشی از سویه‏های متشابه APEC می شود و درمان ترکیبی باکتریوفاژ با انرو فلوکساسین موجب اثر سینرژیک(کمک کننده) می‏شود. استفاده از آسپرین یا سدیم سالیسیلات باعث کاهش تراکم کلی باسیلوز تجربی در بوقلمون ها و جوجه ها می شود.افزودن بتاگلوکان به غذا که از مخمر دیواره های سلولی بدست می آید بهبود پاسخ جوجه ها در برابر چالش اشریشیاکلی در پی خواهد داشت (۲۰۰۸‚al et Barnes).
فصل دوم
مواد و روش کار
Materials and methods
۲-۱- مواد و وسایل استفاده شده
ظرف نمونه گیری استریل
پنبه والکل
آنس
شعله
پیست
انکوباتور
اتوکلاو
پلیت یکبارمصرف ۶سانتی متری
لوله آزمایش
لوله دورهام
ترازو
آب مقطر
دستگاه شیک
۲-۲- معرفی محیط های کشت استفاده شده
محیطEMB (آگارائوزین متیلن بلو)
محیط آبگوشت پپتون واتر ۰٫۱ درصد
محیطLST ( آبگوشت لوریل سولفات تریپتوز )
محیط آبگوشت اشریشیاکلی (broth EC)
محیط آگار سیمون سیترات
محیط آبگوشت MR-VP (Methyl red & Voges-Proskauer )

شکل۱-۲: آبگوشت اشریشیاکلی، آبگوشت پپتون واتر، آبگوشت لوریل سولفات تریپتوز
۲-۳- معرف های استفاده شده
کوواکس
آلفا نفتول
متیل رد
ووگس پروسکوئر (Voges proskauer )
۲-۴- روش کار :
الف- نمونه برداری از آب:
نمونه برداری از آب آشامیدنی مرغداری‏های شهرستان پیرانشهر به صورت تصادفی و در فصل بهار سال ۱۳۹۲ انجام گردید.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...