بر اساس پیمایش و مطالعاتی که در بیش از ۲۰۰ شرکت بزرگ اروپایی در سال۲۰۰۷، توسط گروه آر.اس.ام[۸۹] در دانشگاه اراسماس[۹۰] صورت گرفت، ضمن بررسی اثراتی که مسئولیت اجتماعی بر بهبود عملکرد سازمانها دارد، ۱۰ مورد را که مسئولیت اجتماعی بر آنها تاثیر گذار بوده، شناسایی و تاثیراتی را که هر کدام از آنها بر امور کاری و تجاری سازمان می گذارد، جمع آوری نمودندکه براساس مقیاس لیکرت از ۱(کمترین اثر) تا ۵ (بیشترین اثر) میانگین هر یک از موارد در زیر مشخص شده است و در این میان جلوگیری از فساد بیشترین و کاهش فقر کمترین اثر را در سازمان در راستای ایفای نقش مسئولیت اجتماعی داشتند:
۱) جلوگیری از فساد اداری (۶/۴)
۲) شفافیت در فعالیتهای تجاری(۵/۴)
۳) ایمنی و سلامتی (۵/۴)
۴) تغییرات جوی (۳/۴)
۵) حقوق کارمندان (۳/۴)
۶) زیست بومی (۳/۴)
۷) تساوی درآمدودستمزدهای مناسب و عادلانه (۹/۳)
۸) تجارت و تولید مناسب و مطلوب (۹/۳)
۹) تعیلم و تربیت (۵/۳)
۱۰) کاهش فقر (۰/۳)
از طرفی این گروه تحقیقاتی، عوامل مهم مرتبط و وابسته به مسئولیت اجتماعی را به صورت زیر در نظر گرفتندکه از مقیاس (۱) کمترین اهمیت تا (۵) بیشترین اهمیت، اندازه گیری گردیده و میانگین هر یک در زیر نمایش داده شده است :

 

    • اعتبار و شهرت مدیریت (۳/۴)

 

    • جاذبه و کشش کارکنان(۲/۴)

 

    • رقابت(۱/۴)

 

    • ارتباطات سرمایه گذار(۰/۴)

 

    • مسئولیتهای حقوقی/مطالبات قانونی(۸/۳)

 

    • بهره وری هزینه(۸/۳)

 

    • کیفیت(۸/۳)

 

که بر اساس نتایج حاصله بیشترین اثر و اهمیت را “اعتبار و شهرت مدیریت” برعهده دارد و سطوح دیگر نیز از اهمیت نسبتا بالایی برخوردارند. در کنفرانس بوآرد به پاره ای از مزایای مستقیم ناشی از مسئولیت اجتماعی برای سازمان شامل موارد زیر اشاره شده است:
پایان نامه - مقاله - پروژه

 

    • افزایش ارزش تجاری، نشان تجاری

 

    • دسترسی بیشتر به منابع مالی

 

    • نیروی کار سالم تر و ایمن تر

 

    • مدیریت ریسک و نظارت مؤثرتر بر امور سازمان

 

    • کارکنان مشتاق

 

    • وفاداری مشتری

 

    • ارتقای اعتماد و اطمینان طرفهای ذینفع

 

    • تقویت وجهه عمومی

 

شکل زیر ارزش های ایجاد شده از طریق اجرای مسئولیت اجتماعی در سازمانها بصورت کاهش
هزینه ها و افزایش درآمدها را نمایش می دهد (چاوش باشی، ۱۳۸۷)
شکل ۲-۲ ارزشها ی ایجاد شده از طریق مسئولیت اجتماعی
همانطوریکه در شکل فوق نشان داده شده است تدوین استراتژی و خط مشی سازمانها از طریق رعایت و بکارگیری اصول مسئولیت اجتماعی نتایج و اثرات مفیدی برای سازمانها و شرکتها خواهد داشت از جمله:

 

    1. کاهش شکایات

 

    1. کاهش ریسک های عملیاتی

 

    1. شهرت و اعتبار تجاری

 

    1. کارایی- عملکردی

 

    1. نوآوری

 

    1. دستیابی به بازارهای موجود و جدید

 

    1. دستیابی به دانش و مهارتها

 

    1. دستیابی به منابع عمده و کلیدی

 

بر اساس تحقیقات و پیمایشی که در سال ۲۰۰۲ در صنعت هند صورت گرفته، نشان می دهد مسئولیت اجتماعی اثر مثبتی بر تجارت وفعالیت سازمانها دارد، بطوریکه موجب تنظیم مقررات چارچوب کاری، اثر بخشی سیستمهای قضاوتی، اثربخشی اصول حسابداری واستانداردهای گزارش دهی حسابرسی و کاهش فساد تجاری و کاری خواهد شد.
از طرفی تعیین کنندگان استراتژی مسئولیت اجتماعی درسازمانها،مصرف کنندگان،سرمایه گذاران تامین کنندگان، کارمندان، ارتباطات سازمانی و اجتماعات محلی و جهانی، دولت و سازمانهای غیر دولتی و غیر انتفاعی هستند که سهم آنها به ترتیب در عملکرد سازمان، ۷۵% کارمندان، ۶۶% مصرف کنندگان، ۵۹% اجتماعات محلی می باشد (آمار مسئولیت اجتماعی، ۲۰۰۲)[۹۱]
۲-۳-۵ تحلیل علمی برنامه های دارای دغدغه ی اجتماعی شرکت ها
در سالهای اخیر، اندیشمندان برجسته ای هم‌چون «سی.کی.پراهالاد»[۹۲]، «محمد یونس» و «فیلیپ کاتلر»[۹۳] کوشیده اند تا علاوه بر گردآوری تجربیات متنوع و ارزیابی نقاط قوت و ضعف پروژه های نوع ‌دوستانه و خیریه‌ی اجرا شده توسط شرکتهای مختلف در سراسر جهان، پرسش هایی کلیدی در زمینه‌ی مسؤولیت پذیری اجتماعی شرکت ها را مورد بررسی قرار دهند؛ سؤالهایی هم‌چون:
آیا سازگارسازی انگیزه‌ ی شرکت ها برای کسب سود و انگیزه‌ی کمک به فقرا امکان پذیر است؟ با رعایت کدام اصول کلی، میتوان بهره وری برنامه های دارای دغدغه های نوع ‌دوستانه‌ی اجرا شده توسط شرکت های مختلف را ارتقا بخشید؟ چگونه میتوان ایده هایی خلاقانه طراحی نمود که از یک طرف کارایی بالایی در کمک رسانی به گروه های محروم جامعه داشته باشد و از طرف دیگر بتواند دست کم سرمایه‌ ی اولیه ‌ی خود را بازگردانند؟ آیا افزایش اجرای برنامه های متنوع دارای اهداف بشر دوستانه از سوی یک شرکت، میتواند منافع غیرمستقیمی در رونق کسب و کار خود آن شرکت داشته باشد؟

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...