۲عامل مسئول ایجاد علاقه  جهت مشارکت در امر بازاریابی بین الملل عبارت اند از:
۱)  تحصبلات( بخصوص دانش اقتصاد)
۲)  تجربه: تجربه ای که کارآفرین های خصوصی و کارمندان دولتی ازمسافرت های خارج از کشور بدست می آورند. (Eroglu ، ۱۹۹۵ )
بعلاوه یک مرور از متون اصلی بازاریابی بین الملل نشان می دهد که اکثر مضامین ها علاقه مند به توضیح  اختلاف جزئی جهت درخواست اصول بازاریابی محلی در بازارهای کشورهای دیگر با تفاوت فرهنگی،اقتصادی و سیاسی  هستند و این چالش ها در اینجا قادر به تعیین ماهیت و درجه لازم تعدیلات با برنامه ها و یا تکنولوژی های موجود  هستند. (Eroglu,1995)
در پاسخ به افزایش تجارت بین مرزها محققان مطالعاتشان را در جهت اقدامات پیچیده ی بازاریابی محصولات و خدمات، در حوزه های کشورها، شرایط فرهنگی، سیاسی و اقتصادی مختلف هدایت کردند. از دیگاه آلبام و پیترسون بازاریابی بین المللی عبارت است از: فعالیت های بازاریابی که مستقیم و غیر مستقیم در میان مرزهای ملی، با محصولات و خدمات مرتبط می باشد. این تعریف به طور کلی تفاوت بین بازاریابی بین الملل و بازاریابی را مشخص می کند ( به طور مثال طبیعت میان قومی بودن بازاریابی بین الملل). (ناکاتا و هوانگ[۳۷] ، ۲۰۰۳)
بازاریابی داخلی و خارجی، دارای تفاوت‌هایی هستند که از جمله آنها می‌توان تفاوت‌های محیطی در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را نام برد. تفاوت‌های موجود در آب و هوا، محیط طبیعی، فرهنگ، منابع و تکنولوژی، نیازهای تولیدی و خدماتی متفاوتی را ایجاد می‌کند. از آنجا که برای یک بنگاه اقتصادی رفع تمام نیازهای مصرف‌کنندگان امکان‌پذیر نیست، لذا مدیریت بازاریابی می‌بایستی فرصت‌های موجود را از طریق تقسیم بازار تجزیه و تحلیل کند تا بتواند کالا و خدمات مورد نیاز مصرف‌کنندگان مورد نظر را با توجه به منابع خود تأمین کند. (Rundh ،۲۰۰۳ : ۴)
پایان نامه - مقاله - پروژه
۲-۲-۴- استراتژی توسعه جغرافیایی محصول
شرکت ها به این دلیل محصولات خود را به بازارهای خارجی صادر می کنند تا از مزایای رقابتی خاص مناطق جغرافیایی بهره مند شوند، به مزایای ناشی از افزایش اندازه بازارشان دست پیدا کنند و موقعیت بهتری نسبت به رقبای داخلی و خارجی خود به دست آورند ( الیس، [۳۸]۲۰۰۷ )
زمانی که فاصله جغرافیایی زیاد است، هزینه انتقال ممکن است خیلی بالا برود و رقابت با محصولات محلی در بازار هدف را غیر ممکن کند. در نتیجه هزینه های بالای انتقالات روش های ورود از قبیل عملیات مونتاژ را بجای صادرات مستقیم و غیر مستقیم که در این حالت غیر مؤثر و گران خواهند شد را مطلوب نماید.
محیط جغرافیایی ، بستر حیات بوده است ، شواهد و آثار باقی مانده از زندگی انسان های اولیه ( دوران چهارم زمین شناسی ) نشان می دهد که محیط طبیعی برای آن ها ، خالی از تهدید و خطر نبوده و انسان های اولیه برای رفع نیازهای خود مجبور به کوچ بوده اند .این امر ، آنها را وادار می کرد که برای برطرف کردن نیازهای اولیه زیستی و نیازهای جدید تلاش تازه ای را آغاز کنند . حاصل این فعالیت ها ، یا سازش با محیط طبیعی یا پیدا کردن راه حلی برای مشکلات طبیعی ، یا کوچ به منطقه جدید بود . کوچ ، مسائل تازه ای را برای انسان های اولیه به همراه می آورد که باید آن ها را از سر راه بر می داشت . نیاز به مسکن ، لباس ، غذا و غیره ،آن ها را وادار به مبارزه ای بی وقفه با طبیعت می کرد .( سیف الهی ۱۳۸۸ ،۹۹-۹۸)
پس محیط طبیعی در تشکیل اجتماعی انسان تأثیر داشته است هر چند در این میان نباید از تفکر و اندیشه انسانی غافل ماند چراکه اگر تمام امکانات زیستی برای انسانهای اولیه فراهم بود جامعه انسانی پدید نمی آمد زیرا انسان برای کسب و تحقق خواسته های زیستی ، روانی و اجتماعی ، تلاش ومبارزه می کند . اگر این خواسته ها در طبیعت به صورت رایگان در اختیارانسان ها قرار می گرفت ، دیگر او نیازی به کار و فعالیت و به کار گرفتن نیروهای بالقوه اش نداشت و به این ترتیب امکان تحول و تکامل زیستی او فراهم نمی شد. انسان با بکارگیری اندام و مغز خود توانست طبیعت را رام سازد ، از نیروهای آن به نفع خود بهره ببرد و از آن ها در جهت سازندگی زندگی اجتماعی بهره گیرد .
( سیف الهی ۱۳۸۸ ،۹۹-۹۸)
در توسعه محصول تحقیق بازار و سایر کمکها ی تحلیلی لازم و ضروری اند به منظور تو سعه محصول معمولا سه نوع اگاهی باید کسب شود . این سه دسته اگاهی عبارتند از :
۱- آگاهی و هوشمندی نسبت به مصرف کننده که در آن به نیازهای برآورده نشده مصرف کننده توجه می شود.
۲- آگاهی و هوشمندی نسبت به صنعت که در آن عوامل و سابقه موثر در موفقیت ها مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته و در جهت دستیابی به انها تلاش می شود.
۳- آگاهی و هوشمندی نسبت به رقبا که در آن به کسب اطلاعات در بنگاههای رقیب و استراتژیهای آنان پرداخته و به منظور رسیدن به آن ، پیشی گرفتن و در صورت امکان عقب راندن تلاش می شود.
(گوهریان، ۱۳۷۹ )
در نمودار زیر مراحل توسعه استراتژی ورود به بازارهای بین المللی و ارتباط آن ها با هم مشخص شده است .

 

      استراتژی داخلی      
               
      استراتژی توسعه بازار  
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...