نیومن و کنراد(۱۹۹۳) آنتونیک و هیسریچ(۲۰۰۳)
شکل (۱-۱-) مدل تحقیق
۱-۷- سوالات یا فرضیه های تحقیق ( بیان روابط بین متغیرهای مورد مطالعه):
۱-۷-۱- فرضیه اصلی: مدیریت دانش با کارآفرینی سازمانی رابطه معنی داری دارد.
۱-۷-۲- فرضیات فرعی
خلق دانش با کارآفرینی سازمانی رابطه معنی داری دارد.
ذخیره و نگهداری دانش با کارآفرینی سازمانی رابطه معنی داری دارد.
انتقال دانش با کارآفرینی سازمانی رابطه معناداری دارد.
بکارگیری دانش با کارآفرینی سازمانی رابطه معناداری دارد.

 

    • وضعیت مدیریت دانش در جامعه مورد مطالعه مطلوب نیست.

 

    • وضعیت کارآفرینی سازمانی در جامعه مورد مطالعه مطلوب نیست.

 

۱-۸- روش تحقیق :
روش تحقیق در این پژوهش بر اساس روش، توصیفی پیمایشی می باشد و از لحاظ نوع استفاده کاربردی می باشد. پژوهشگر در تحقیقات توصیفی سعی می کند تا آنچه را که هست بدون دخالت یا استنتاج ذهنی یا دخل و تصرف در متغیرها گزارش دهد و نتایج عینی از موقعیت بگیرد(سلیمان پور،۹۴،۱۳۸۱).
تحقیق کاربردی: عبارت است از فعالیت های منظم و برنامه ریزی شده برای کشف مجهولات و دستیابی به دانش جدید و نوآوری در زمینه های مختلف(طالقانی،۱۳۷۰).
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
۱-۸-۱- جامعه آماری و حجم آن :
جامعه آماری این پژوهش کارکنان شرکت ایران خودرو می باشد که تعداد آنها ۳۱۰نفر می باشد.
۱-۸-۲- برآورد حجم نمونه و روش نمونه گیری ( در صورت نمونه گیری ) :
برای تعیین نمونه آماری از روش تصادفی ساده و برای بدست آوردن حجم نمونه از فرمول کوکران در جامعه محدود استفاده می شود.
فرمول کوکران
N: جامعه نمونه n: حجم نمونه z: ضریب اطمینان ۹۵/. p: مقدار نسبت صفت موجود در جامعه ۵/. q: درصد افرادی که فاقد آن صفت در جامعه هستند. q=(p-1) d: مقدار اشتباه مجاز ۵٫/.
۱-۹- روش گرد آوری اطلاعات :
ابتدا به صورت کتابخانه ای ادبیات پژوهش تکمیل و سپس با بهره گرفتن از پرسشنامه اطلاعات جمع آوری خواهد شد. ابزار اصلی گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسش نامه می باشد که با توجه به ادبیات و پیشینه پژوهش های صورت گرفته در زمینه مدیریت دانش و کارآفرینی سازمانی پرسش نامه استاندارد تهیه و پس از جمع آوری دسته بندی و آزمون خواهد شد.
۱-۱۰- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات :
در این تحقیق ابتدا با بهره گرفتن از آزمون های آماری، توصیفی و استنباطی با بهره گرفتن از آزمون کولموگروف اسمیرنوف به بررسی نرمال بودن جامعه می پردازیم و در صورت نرمال بودن از آزمون های پارامتریک و در صورت نرمال نبودن از آزمون های ناپارامتریک استفاده خواهد شد.
۱-۱۱- متغیرها و واژه های کلیدی :
ابعاد مدیریت دانش:
مدیریت دانش: نظامی است که با حفظ و تقویت ارزش حال و آینده دارایی های دانشی سازمان، در پی ارتقاء عملکرد افراد و ماشین آلات و نیز محصولات آنهاست.(نیومن و کنراد،۱۹۹۹)
دانش: درک، آگاهی یا شناختی است که در خلال مطالعه، تحقیق، مشاهده یا تجربه نسبت به جهان بیرونی در فرد ایجاد می شود(یمین فیروز،۱۳۸۲).
۱ - کسب دانش، اشاره به کلیه فعالیتهایی دارد که مـــــوجب ورود دانش جدید به سازمان می شود.
۲ - حفظ و نگهداری دانش که حفظ و موجود بودن دانش در سازمان را تضمین می کند.
۳ - انتقال دانش شامل جریان یافتن دانش از یک گروه یا فرد در سازمان به گروه یا فرد دیگری.
۴ – بکارگیری دانش شامل فعالیتهایی است که از دانش در فرایندهای کسب و کار استفاده می کنند.
ابعاد کارآفرینی سازمانی
کارآفرینی: فرایند خلق چیزی نو، با صرف وقت و تلاش بسیار و پذیرش خطر احتمالی، روحی و اجتماعی برای بدست آوردن منابع مالی، رضایت شخصی و استقلال است.(رابرت هیستریچ
۱۹۸۵)
ابعاد کارآفرینی سازمانی:
کارآفرینی سازمانی: به فرآیندی اشاره می کند که سازمانها با بهره گرفتن از مجموعه فرصت ها و شایستگی های خود منجر به تنوع محصولات و نهایتا توسعه سازمانی می شوند.

 

    1. نوآوری در محصول،خدمات و فرایند: نوآوری به توانایی تلفیق منابع در روشی برای خلق کالا و روش های تولیدی جدید و گشودن بازارهای جدید اشاره دارد.

 

    1. ریسک پذیری: تمایل به اقدامات جسورانه برای فعالیت های مخاطره آمیز

 

    1. پیشگامی: پیشگامی در جهت معرفی محصول و خدمات جدید.(انتونیک و هیسریچ،۲۰۰۱)

 

    1. رقابت تهاجمی: تمایل سازمان به چالش در آوردن یا رقابت کردن با رقبا.

 

    1. واحدهای مستقل کسب و کار: شکل گیری واحدهای مستقل و نیمه ساخته در شرکت، ایجاد واحدهایی جهت پیگیری کسب و کار جدید.(آنتونیک و هیسریچ،۲۰۰۱)

 

    1. خودتجدیدی: بازسازی مستمر کسب و کار دست یابی به ویژگی های اساسی همچون انعطاف پذیری و انطباق پذیری یک شرکت کارآفرین جزء ضروریات سازمانی است.(آنتونیک و هیسریچ،۲۰۰۱)

 

فصل دوم

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...