مقدار شاخص LI

 

شرایط وقوع توفان

 

 

 

۱

 

بیشتر از ۲

 

شرایط برای بارش همرفتی وجود ندارد
پایان نامه - مقاله - پروژه

 

 

 

۲

 

۲ تا صفر

 

احتمال وقوع رگبارهای برف و باران

 

 

 

۳

 

صفر تا ۲-

 

احتمال وقوع توفان

 

 

 

۴

 

۲- تا ۴-

 

احتمال وقوع توفان شدید

 

 

 

۵

 

کمتر از ۴-

 

احتمال وقوع تورنادو (دیو باد)

 

 

 

۳-۵-۱-۶ شاخص انرژی پتانسیل در دسترس همرفتی CAPE:
این شاخص نشان دهنده‌ی بیشینه انرژی جنبشی ممکن بسته‌هوای ناپایدار، بدون در نظر گرفتن اثر بخارآب و آب متراکم شده در اثر صعود، است. محاسبه‌ی این شاخص با فرض عدم اختلاط بسته‌هوا با محیط در هنگام صعود و انطباق فشار آن با فشار محلی محیط صورت می‌گیرد (هولتون، ۱۹۹۳). این شاخص بیشتر نوعی اندازه گیری فیزیکی از ناپایداری هوا است؛ و یکی از شاخص‌های عمده برای پیش‌بینی‌های یک یا دو روزه‌ی ناپایداری است. شاخص CAPE بر مبنای j/kg (ژول بر کیلو گرم) بوده و از طریق معادله زیر قابل محاسبه است:
(۶-۱)
در معادله فوق:EL تراز تعادلی بسته‌هوا، نیروی جاذبه (متر بر مجذور ثانیه)، LFC تراز آزاد همرفتی، PT دمای پتانسیل بسته‌هوا (دمای مجازی ) وEPT دما پتانسیل محیط (دمای مجازی محیط) و dz ارتفاع صعود بسته‌هوا (متر) است (سیدلسکی،۲۰۰۹:۸۷).
ناحیه مثبت، ناحیه ای است که دمای بسته فرضی از دمای واقعی محیط در هر سطح فشاری تروپوسفر بالاتر است و نمودار بسته در سمت راست (گرم‌تر) نمودار محیط قرار دارد. ناحیه مثبت بیشتر، انرژی پتانسیل در دسترس همرفتی بیشتر را در پی خواهد داشت.
مقادیر بالاتر از صفر CAPE، نشان دهنده وجود ناپایداری بوده و هر چه این شاخص زیادتر باشد، اختلاف دمای محیط و دمای بسته‌هوای بالارونده بیشتر است و نیروی شناوری قوی تر و در نتیجه شتاب بالارو بیشتر خواهد شد. مقادیر بالای این شاخص به این معنی است که توفان به سرعت در راستای قائم در حال توسعه است.
واحد شاخص انرژی پتانسیل در دسترس همرفتی، ژول بر کیلوگرم (انرژی بر واحد جرم) است و مقدار آن می‌تواند خیلی سریع طی زمان و مکان، بالا و پایین رود.
تصویر (۳-۹) نحوی محاسبه شاخص انرژی پتانسیل همرفتی (CAPE) از سایت met office
جدول ۳-۶ احتمال وقوع توفان تندری بر اساس شاخص CAPE (زاهدی و چوبدار,۱۳۸۶)

 

 

ردیف

 

مقادیر شاخص CAPE

 

احتمال وقوع توفان تندری

 

 

 

۱

 

کمتر از صفر

 

پایدار

 

 

 

۲

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...