۹

 

QPSK(3/4)

 

 

 

۸

 

۱۲

 

۱۶-QAM(1/2)

 

 

 

۶۶/۱۰

 

۵/۱۴

 

۱۶-QAM(2/3)

 

 

 

۱۲

 

۱۵

 

۱۶-QAM(3/4)

 

 

 

۳/۱۳

 

۵/۱۷

 

۱۶-QAM(5/6)

 

 

 

۱۸

 

۱۸

 

۶۴-QAM(1/2)

 

 

 

۲۴

 

۲۰

 

۶۴-QAM(2/3)

 

 

 

۲۷

 

۲۱

 

۶۴-QAM(3/4)

 

 

 

۳۰

 

۲۳

 

۶۴-QAM(5/6)

 

 

 

ایستگاه مبنا بعد از محاسبه­ی مقدار سیگنال به نویز با توجه به سرعت کاربر در بازه­ی زمانی ارسال tام، مقدار نرخ هر کاربر در تمامی زیرکانال­ها را محاسبه می­ کند و بعد از محاسبه­ی مقادیر بیان شده، مقدار متوسط نرخ کاربران تا ایستگاه مبنا را بر اساس رابطه­ ۴-۵ محاسبه می­ کند:
(۴-۵)
در رابطه­ ۴-۵، ­k بیانگر تعداد زیرکانال­ها بوده که با توجه به پهنای باند مشخص می­ شود و متوسط­گیری بر روی آن­ها انجام می­ شود، و به ترتیب بیانگر نرخ کاربر i تا ایستگاه مبنا در زیرکانال k و متوسط نرخ کاربر iام تا ایستگاه مبنا در بازه­ی زمانی ارسال tام هستند که مقدار مطابق با جدول ۴-۱ به این صورت محاسبه می­ شود که ابتدا مقدار سیگنال به نویز محاسبه خواهد شد و بعد از آن بر اساس جدول ۴-۱ مقدار بیت بر سمبل کاربر محاسبه می­ شود. نکته­ای که باید به آن توجه کرد در حالتی است که اگر مقدار سیگنال به نویز در بازه­ی قرار گیرد که مقدار ثابتی برای آن وجود نداشته باشد. در این حالت با خطی در نظر گرفتن میزان تغییرات مقدار بیت بر سمبل محاسبه شده است که با انجام شبیه سازی برای سه نقطه و در نظر گرفتن حالت پله­ای برای این بازه­ها نتیجه شده است که نتایج تفاوت چندانی با حالت خطی نداشته و تقریب زده شده صحیح بوده است. همچنین مقدار H در مخرج عبارت برابر با تعداد زیر کانال­ها می­باشد. حال بعد از اینکه مقدار سیگنال به نویز در هر زیر کانال مشخص شد با توجه به تقسیم ­بندی کاربران و مطابق با شکل۴-۳ نحوه­ گزارش­دهی کاربران در هر زیر کانالشان به صورت زیر انجام می­گیرد:
دانلود پروژه
کاربران دارای سرعت کمتر از km/h3، به علت همبستگی کانالشان در طول فریم مقدار سیگنال به نویز یکسانی دارند لذا برای جلو گیری از سربار این کاربران نیازی ندارند که در هر بازه­ی زمانی ارسال مقدار سیگنال به نویز خود را گزارش دهند و تنها در ابتدای هر فریم مقدار سیگنال به نویز خود را گزارش می­ دهند.کاربران با سرعت بین
km/h3 تا km/h27 نیز همانطور که بیان شد، برروی ۱۰ بلوک منبع دارای همبستگی کانال می­باشند. لذا در ۵ بازه­ی اول زمانی هر فریم نیازی به گزارش سیگنال به نویزشان نیست و همان گزارشی که در ابتدای فریم ارسال کردند کفایت می­ کند. ولی در بازه­ی زمانی ارسال ۶ام هر فریم مجدد باید شرایط خود را گزارش دهند. به همین ترتیب برای کاربران با سرعت بین km/h27 تا km/h5/67 با توجه به همبستگی کانال­شان روی ۴ بلوک منبع در هر ۲ بازه­ی زمانی ارسال مقدار سیگنال به نویز خود را گزارش می­ دهند. برای کاربران با سرعت بین km/h5/67 تا km/h135 نیز باتوجه همبستگی بر روی دو بلوک منبع پیاپی در هر بازه­ی زمانی ارسال می­بایست مقدار سیگنال به نویز خود را گزارش دهند. کاربران با سرعت بالاتر از km/h135 نیز بر روی هر بلوک منبع گزارش کانال خود را برای ایستگاه مرکز ارسال می­ کنند. در ضمن این نکته را نیز باید بیان شود که در این پایان نامه سرعت پایانی برابر با km/h180 در نظر گرفته شده است که زمان ارسال گزارش شرایط کانال این گروه از کاربران نیز در شکل ۴-۳ مشخص است. شکل زیر به صورت واضح گویای این موضوع است:
شکل‏۴‑۳بازه­های ارسال سیگنال به نویز به ایستگاه مبنا
محاسبه­ی اولویت هر صف
مدل سیستم مطابق با شکل ۴-۴ به این صورت در نظر گرفته شده است که برای هر کاربر، یک صف در ایستگاه مبنا تشکیل می­ شود، سپس داده ­های ارسالی در صف مربوط به خود در ایستگاه مبنا قرار می گیرند. در ابتدای هر بازه­ی زمانی ارسال با توجه به اولویت مشخص شده، کاربرانی انتخاب شده و بلوک منبع در اختیارشان قرار می­گیرد. همانطور که از شکل که مثالی از تخصیص بلوک منابع است، مشخص است به کاربران اول و دوم به ترتیب زیر کانال های RB1، RB9 و RB2 اختصاص داده شده اما به کاربر سوم هیچ بلوک منبعی تعلق نگرفته است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...