جدول ۴-۴ به بررسی رابطه خطی بین متغیرها می‌پردازد. رابطه بین دو یا چند متغیر را همبستگی گویند. همچنین اگر افزایش یا کاهش یکی از متغیرها باعث افزایش یا کاهش دیگری شود، همبستگی را مثبت (مستقیم) گفته و اگر افزایش یکی باعث کاهش دیگری و بالعکس شود همبستگی را همبستگی منفی (غیر مستقیم) نامند. لازم به یادآوری است که ضریب همبستگی شاخصی آماری برای نشان دادن شدت و حدود همبستگی می‌باشد. با توجه به اینکه داده‌های حاصل از جمع‌ آوری پرسشنامه‌ها از نوع داده‌های رتبه‌ای است، اما متغیرهای ناشی از آنها که از میانگین داده ­های رتبه­ای به دست می ­آید ماهیت کمی پیدا می­ کند از همبستگی پیرسون استفاده می‌شود. ضریب همبستگی پیرسون، مشهورترین ضریب همبستگی است و به گونه‌ای تعریف شده است که مقادیر بین ۱- و ۱+ را می‌گیرد. هر چه قدر مطلق این ضریب بزرگتر باشد، شدت رابطه بیشتر است و علامت آن نیز جهت رابطه را نشان می‌دهد. ضریب مثبت نشان دهنده رابطه مستقیم بین دو متغیر و ضریب منفی نشان دهنده رابطه عکس بین دو متغیر می‌باشد. روی قطر اصلی این ماتریس ریشه دوم میانگین واریانس تبیین شده(AVE) را نشان می‌دهد. لازمه تایید روایی منفک بیشتر بودن مقدار ریشه دوم میانگین واریانس تبیین شده (AVE) از تمامی ضرایب همبستگی متغیر مربوط با باقی متغیرها است. به عنوان مثال ریشه دوم میانگین واریانس تبیین شده برای متغیر محدودیت های مقصد (۸/۸۸%) شده است که از مقدار همبستگی این متغیر با سایر متغیرها بیشتر است. همان طور که در جدول مشخض است، مقدار ریشه دوم شاخص میانگین واریانس تبیین شده، برای تمامی متغیرها، از همبستگی آن متغیر با سایر متغیرها می‌باشد پایین قطر اصلی ضرایب همبستگی پیرسون نشان داده شده اند. تمامی ضرایب در سطح خطای کمتر از ۰۱/۰ معنادار شده اند.
پایان نامه - مقاله - پروژه
۱-۱-۳-۴ بررسی دیاگرام‌‌های تحقیق
محدودیت­های مقصد
نمودار ۱۰-۴: مدل تحلیل عاملی تاییدی دو مرحله ای در حالت تخمین ضرایب استاندارد
نمودار ۱۰-۴ مدل تحلیل عاملی تاییدی را در حالت تخمین ضرایب استاندارد نشان می‌دهد. کلیه متغیرهای این مدل به دو دسته‌ پنهان و آشکار تبدیل می‌شوند . متغیرهای آشکار (مستطیل) یا مشاهده شده به گونه‌ای مستقیم به وسیله پژوهشگر اندازه ­گیری می‌شود، در حالی که متغیرهای پنهان (بیضی) یا مشاهده نشده به گونه‌ای مستقیم اندازه گیری نمی‌شوند، بلکه بر اساس روابط یا همبستگی‌های بین متغیرهای اندازه گیری شده استنباط می‌شوند. متغیرهای پنهان بیانگر یکسری سازه‌های تئوریکی هستند مانند مفاهیم انتزاعی که مستقیماً قابل مشاهده نیستند و از طریق سایر متغیرهای مشاهده شده ساخته و مشاهده می‌شوند. متغیرهای پنهان به نوبه خود به دو نوع متغیرهای درون زا[۱۶۴] یا جریان گیرنده[۱۶۵] و متغیرهای برونزا[۱۶۶] یا جریان دهنده[۱۶۷] تقسیم می‌شوند. هر متغیر در سیستم مدل معادلات ساختاری می‌تواند هم به عنوان یک متغیر درون زا و هم یک متغیر برونزا در نظر گرفته شود. متغیر درونزا متغیری است که از جانب سایر متغیرهای موجود در مدل تأثیر می‌پذیرد. در مقابل متغیر برونزا متغیری است که هیچ‌گونه تأثیری از سایر متغیرهای موجود در مدل دریافت نمی‌کند بلکه خود تأثیر می‌گذارد. در این مدل متغیر‌ محدودیت­های گردشگری در ایران برونزا و مغیرهای، محدودیت های مقصد، محدودیت های درون فردی و محدودیت های ساختاری و محدودیت های میان فردی درونزا می‌باشند. در این نمودار اعداد و یا ضرایب به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول تحت عنوان معادلات اندازه ­گیری هستند که روابط بین متغیرهای پنهان (بیضی) و متغیرهای آشکار (مستطیل) می‌باشند. این معادلات را اصطلاحاً بارهای عاملی[۱۶۸] گویند. دسته‌ی دوم معادلات اندازه ­گیری مرتبه دوم هستند که روابط بین متغیرهای پنهان و پنهان می‌باشند. به منظور تحلیل ساختار پرسشنامه و کشف عوامل تشکیل دهنده هر سازه از بارهای عاملی مرتبه اول و دوم استفاده شده است. تمامی ‌بارهای عاملی از ۵/۰ بیشتر شده اند و هم چنین سطح معناداری در تمامی‌شاخص ها از مقدار ۱% کمتر است لذا می‌توان همسویی سوالات پرسشنامه برای اندازه ­گیری مفاهیم را در این مرحله معتبر نشان داد (هومن ۱۳۸۸). در واقع نتایج فوق نشان می‌دهد آنچه محقق توسط سوالات پرسشنامه قصد سنجش آنها را داشته است توسط این ابزار محقق شده است. لذا روابط بین سازه‌ها یا متغیر‌های پنهان قابل استناد است. شاخصی که بار عاملی بالاتری داشته باشد، دارای اهمیت بالاتری نسبت به سایر شاخص‌ها می‌باشد.
نمودار ۱۱-۴: مدل تحقیق در حالت معناداری(t-value)
محدودیت­های مقصد
نمودار ۱۱-۴ مدل تحقیق را در حالت معناداری ضرایب (t-value) نشان می‌دهد. این مدل در واقع تمامی معادلات اندازه گیری (بارهای عاملی مرتبه اول و دوم) را با بهره گرفتن از آماره t، آزمون می‌کند. بر طبق این مدل، ضریب مسیر و بار عاملی در سطح اطمینان ۹۵% معنادار می‌باشد اگر مقدار آماره‌ی t خارج بازه ۹۶/۱- تا ۹۶/۱+ قرار گیرد.
۲-۳-۴ تحلیل سوال‌های تحقیق
۱-۲-۳-۴ گردشگران خارجی در ایران با چه محدودیت هایی مواجه هستند؟
با توجه به انتخاب طیف لیکرت برای سؤالات تشکیل‌دهنده متغیرهای مورد بررسی، می‌بایست مقادیر حاصل از نظرات پاسخگویان را مورد بررسی قرار داد تا این موضوع روشن شود که آیا میانگین پاسخ‌های ایشان به طور متوسط با مقدار ۳ (عدد وسط طیف لیکرت) تفاوت معناداری دارد یا خیر؟ بنابراین، از آزمون مقایسه میانگین تک نمونه‌ای استفاده شده است که نتایج آن در ذیل آمده است. به کارگیری آزمون t مستلزم برقراری شرایطی است از جمله اینکه توزیع جامعه مورد بررسی می‌بایست نرمال باشد. اگر این شرط کمی مخدوش شوند به شرط آنکه اولاً حجم نمونه خیلی کم نباشد، ثانیا ً دارای مقادیر پرت نبوده قابل اغماض است ولی اگر بررسی‌های اولیه بیان‌گر آن باشد که فرض‌های مدل آزمون t به شدت مختل است، می‌توان از آزمون‌های جایگزین ناپارامتری استفاده کرد. با توجه به بزرگ بودن حجم نمونه (بزرگتر از ۳۰) می‌توان طبق قضیه حد مرکزی، توزیع میانگین نمونه را نرمال فرض نمود و از آزمون پارامتریک تی­استودنت استفاده کرد.
فرض صفر(H0): میانگین پاسخ‌های داده شده بیشتر یا مساوی مقدار ۳ می‌باشد (عامل ذکر شده به عنوان یک محدودیت تلقی نمی­گردد).
فرض مقابل(H1): میانگین پاسخ‌های داده شده کمتر از ۳ می‌باشد (عامل ذکر شده به عنوان یک محدودیت تلقی می­گردد).
جدول ۵-۴نتایج آزمون تی تک نمونه ای

 

متغیرهای تحقیق میانگین انحراف استاندارد آماره t درجه آزادی سطح معناداری فاصله اطمینان
کران پایین کران بالا
محدودیت­های اجتماعی، فرهنگی و عرفی ۳٫۶۴۴ ۰٫۸۹۱ ۱۳٫۵۴۵ ۳۵۰ ۰ ۰٫۵۵ ۰٫۷۳۷
محدودیت­های اقتصادی ۳٫۳۵۷ ۰٫۹۳۴ ۷٫۱۶ ۳۵۰ ۰ ۰٫۲۵۹ ۰٫۴۵۵
محدودیت­های جغرافیایی ۳٫۲۳۶
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...